torsdag 3 november 2011

Sickan
1915-2011
Det är så sorgligt när de som faktiskt var med när det begav sig bara blir färre och färre. Oundvikligt - jag vet - men hemskt trist för det!



Ungefär fem minuter in i klippet nedan gör Sickan entré, i "Klart för drabbning" från 1937. Vilken enastående pingla va? Med skinn på näsan, dessutom. Se hela klippet och skratta gott åt trion Thor Modéen, Åke Söderblom och fantastiska Sickan Carlsson.
Sickan
1915-2011
One of Sweden's most famous actresses passed away yesterday. Sickan Carlsson appeared on stage for the first time in 1932, aged 16. During her marvellous carreer she starred in more than 50 different roles, and she was really something special. I know that it is inevitable, but I just can't help feeling so sorry for the fact that everyone who actually lived when it happened are disappearing.
The clip is from the movie "Klart för drabbning" from 1937, and it's actually really funny. Sickan appears after approx five minutes, and she's such a sight! 

Med vänliga hälsningar,
Miriam

12 kommentarer:

Kerstin sa...

Sickan har alltid funnits med känns det som. Sickan är på något sätt lika med svensk 40-tals film. Det är ändå fantastiskt att hon har funnits med så länge.

Linda sa...

Tur då att det poppar upp tjejer som du som kan föra den fina traditionen vidare! Heja Miriam =)

Jessfart sa...

Ja, visst känns det sorgesamt. Dels att Sickan är borta men också att en svunnen tid snart inte längre kan återges av de som var där :(

Come again secondhand sa...

Hej Miriam!

Hoppas allt är bra med dej!

Jag har fått äran att lotta ut sammanlagt 6 biljetter till Retromässan. Man tävlar genom att visa upp sitt bästa retrofynd på den egna bloggen, alt. på Kom igen bloggens facebook sida. Jag misstänker att du har en del fina retro fynd. Det står mera detaljerade instruktioner på bloggen, tänkte att du kanske vill delta!

♡Lina

The Black Opal sa...

Hi Miriam,

I do too feel so sad that they are passing away. It feels that the time is moving forward too fast.

Maria

britandelsa sa...

I adore her. Those dimples.

Anonym sa...

Man kommer att sakna Sickan,även om
jag inte kände henne personligen.
Hennes glittriga leende och positiva kraft ska leva vidare i hennes filmer.

Lotta sa...

Hej Miriam!

Jag har lånat en bild från dig till min blogg. Detta för att jag tycker att din blogg är så himla fin att jag var tvungen att hylla den i ett inlägg hos mig. Givetvis har jag talat om vart bilden kommer ifrån samt länkat till din sida. Jag hoppas att detta är okej? Om inte tar jag givetvis bort bilden.

För övrigt vill jag säga tack för en helt fantastisk blogg. Så himla fint att få ta del av din värld och få drömma sig bort för en stund!

johan sthlm sa...

Hej! Ville bara säga att jag tittade förbi för att jag precis läste ett reportage om dig i häftet för nationella provet i svenska b. :)

Ester sa...

Så vacker!

Anonym sa...

Hej!

Som någon skrev och som du förstås vet är du med i Nationella provet i Svenska B i år och jag har också fastnat här tack vare det. (Självklart var du min främsta källa i det muntliga provet) I vanliga fall klarar jag inte av bloggar, men din är helt underbar :) Du är så vacker och jag är imponerad över att du är självsäker nog att klä dig som du gör.

Nu ska resten av kvällen ägnas åt pyssel med min nyupptäckta hobby hårläggning (kämpar fortfarande med att få till "fingerlockarna"), stickning och Strindbergläsning :)

God kväll!

iola sa...

It is one of my favourite combinations!cheap ray ban sunglasses
ray ban sunglasses
cheap ray bans
sunglasses hut