lördag 13 februari 2010

Svar del. 2
Vi fortsätter!
Ovan, jag har fått äran att bli avmålad igen, denna gång av en fröken som jag pinsamt nog förlorat namnet på (snälla kommentera så vi får veta!)
5. Hur mycket pengar lägger du på kläder per månad?
Det är väldigt olika, men ungefär mellan 150-1200 kr. Jag är ju van med småstads-second hand-priser, så jag är ingen storslösare direkt. Men om jag hittar något riktigt fint och ovanligt så är jag beredd att lägga max 1500 kr! Sen blir det helt enkelt för dyrt, både för min ekonomi och mitt samvete. Dessutom blir det oftast så idag att jag inte köper kläder, för att jag vet att jag kan göra dem själv. Även om jag oftast sen inte gör det, så känns det dumt att köpa något som jag kan göra billigare själv.
5. How much money do you spend on clothes per month?
It's very different, but approximately 150-1200 SEK (ca 20-165 dollar). I'm used to small town-charityshop-prices, so I'm not exactly a big spender. But, if I find something really nice and rare, I can pay up to 1500 SEK (206 dollar)! After that it's just too expensive, both for my economy and my conscience.
6. Berätta om din familj!
Min familj är stor, fin och härlig. Mamma Louise 61 år, pappa Lasse 53 år, Jenny 35 år, Sara 20 år och Johan, 32 år. Jennys man, Joakim och deras son Frans-Folke som är 4 år och Johans sambo Ida, och deras alldeles nya lilla tösabit Emilia, som är lite över 1 månad gammal. Sen har jag farfar Nils och farmor Margareta, och massor av underbara farbröder, fastrar, morbröder, mostrar och kusiner och hela köret. Fint är det!
6. Tell us about your family!
My family is big, loving and funny.
My mum and dad, Louise and Lasse, my two sisters, Jenny and Sara and my brother, Johan.
Jenny's husband Joakim and their 4-yearold son, Frans-Folke, Johan's girlfriend Ida and their brand new little honeypie, Emilia, only one month old. Then I've got grandpa Nils and grandma Margareta, and then lots and lots of wonderful uncles, aunts and cousins. Big and fantastic!
7. Är du aktiv inom kyrkan? Är din pappa präst inom Svenska Kyrkan eller någon annan?
Min pappa är präst inom Svenska Kyrkan, liksom även min farfar och hans far var. Farmors pappa var också präst, och min mammas morfar var pastor. Mamma själv är diakon. Alltså, en riktig kyrksläkt vilket också leder till en kristen uppväxt. Dock är det inte alls något märkvärdigt, utan högst vanligt eftersom att det alltid har varit så för mig. Jag har följt med mamma och pappa på jobbet som alla andra barn, och deltagit i barntimmar, gudstjänster, ungdomsverksamhet osv som jag själv velat. Idag är inte så aktiv, men går gärna på gudstjänst i pappas mysiga landsbygdsförsamling när jag är hemma.
7. Since your dad's a priest, are you an active christian?
A lot of people in my family work within the "Swedish church", the most common protestant church in Sweden. I've followed my mum and dad to work when I was a kid like everyone else, participated in kid's groups, church services and youthactivities my whole life. It's nothing strange to me, just like it always has been. I'm not very active today, but when I'm home I like to go to my dad's smalltown parish, which is very cosy and nice.
To be continued!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

3 kommentarer:

Lisa sa...

så trevlig läsning du och så fint någon målat utav dig!!! :)

Anonym sa...

är du troende, då du är uppvuxen i en kristen familj?

Miriam Parkman sa...

Tack Lisa! och ja, det håller jag med om:)

anonym: Ja, det är jag. Det är somsagt väldigt naturligt och omärkvärdigt för mig; det finns där när jag behöver det.