lördag 7 juni 2008

Om ni reser till Paris...

Den här reseguiden köpte jag för en tia på Amnestyboden när jag jobbade där sist. Första upplagan kom 1950, och den här är från 169. Den täcker allt från mat och kultur till shopping och nattklubbar, och är skriven på ett typiskt 50-60-talskäckt vis. Massor av bilder och kartor, och jättesnygga illustrationer av Otto Nielsen. Om den inte var så gammal skulle man verkligen kunna använda den, men, det kanske inte riktigt går att lita på kartorna och resturangtipsen längre...

Snygg illustration från shoppingkapitlet.

Ihopfällbar minikarta över staden.

"De elegantare nakenställena nere kring Place Pigalle - de som kämpar vidare - är Eve, Folies Pigalle och Narcisse"

Tips om allt!

"Böcker, gravyrer och en vacker flicka vid Quai Montebello"

Med vänliga hälsningar,

Miriam

7 kommentarer:

Miss Rascal sa...

I love Paris, especially Montmartre with all the cute houses and nice cafe's.

Miss Rascal sa...

Oh yeah! And if you ever go there, make sure you'll go to the Moulin Rouge show, it's SO tacky but it's something you really can't leave Paris without have experienced.

Sorry, got a bit carried away. :))

Miriam Parkman sa...

I also love Montmartre! I felt much better there than in the fancy quarters around La Fayette etc. It was much cosier!

I'd like to go to Moulin Rouge, it's just the tacky feeling that stops! ;) But I'll go there, someday. First I have to my make way to Paris again!

Anonym sa...

Ooh Paris ska jag definitivt åka till någon gång. Däremot var jag i Härnösand förra veckan och besökte Amnestyboden men hittade tyvärr ingenting som föll mig i smaken. Från Kupan fick en liten bok följa med hem, "Puff -den blåa katten" från 1957. Mest för moralkakan i slutet och de söta illustrationerna.

Anonym sa...

jag är avundsjuk på dej som har den boken.

Miriam Parkman sa...

Elina: Jag skulle verkligen vilja åka till Paris i sommar, men eftersom Härnösand inte ger sommarjobb till folk de inte känner blir det nog inte så. Men, isåfall ska jag banne mig dit nästa sommar.

Man hittar inte alltid nåt, även om boken lät som ett fint fynd. Du får återkomma nästa gång du är på besök!

Anonym sa...

Jag hade just den boken, fast förstaupplagan, med till Paris förra hösten. En extra dimension, faktiskt!! Rekommenderas varmt.