måndag 13 juli 2009

Kära Christina!
Här i Härnösand bor en mycket ovanlig kvinna, nämligen Christina Fihlén, som är 91 år. Hon är en av de tjusigaste tanter jag någonsin träffat, och vi har väldigt trevligt tillsammans. I söndags var jag och hälsade på!
Ovan, Christina på 40-talet och idag.
Jag har fått låna hennes ungdomsalbum, och jag har storögt kollat igenom det flera gånger. Hon var och är en riktig skönhet!
Här är hon gymnast på 30-talet.
Fortsatt 30-tal ovan, och 40-tal nedan. Jag har fotat av hela albumet, så mer kommer så småningom, tillsammans med hennes berättelse.
...och såhär såg jag ut!
Resultatet av inspirationen jag fick av Clara och Linnéa.
Klänning, present från mammas kollega Kajsa (som tillhörde hennes mamma på 50-talet).
Kofta, Indiska.
Skor, din sko.
Frisyren gjorde jag efter att jag duschat och håret torkat. Jag duttade i lite läggningsvätska (Glimor) och kammade, och formade sen vågen som jag satte fast med klämmor över natten. Lockarna på sidan gör jag genom att snurra slingan till en ögla, faktiskt hur lätt som helst. Man kan beskriva hela proceduren såhär; lugg-kamma bakåt-spänne-tryck fram våg-gör ögla-spänne-gör en till ögla av samma slinga+snurra in toppen-spänne-spraya. På andra sidan är det samma ögle-teknik. På morgonen sen tog jag ut klämmorna och fäste med några fina hårnålar istället, men inte på lika många ställen (för det behövs inte, läggningsvätskan fixar det). Sen satte jag bara upp resten av håret i en knut!

Tillsist, se vilken fin studentpresent jag fick av henne! Två mycket fina och praktiska grytlappar som hon stickat och ett mycket värdefullt kuvert som kommer väl till pass. Tack!

Dear Christina!

Here in Härnösand, I sometimes meet one of the coolest and most elegant ladies I have ever met. Her name is Christina and she's 91 years old!

She is really an amazing woman, and we always have a great time together. I have borrowed an album with her youthpictures, and they are so adorable!

The first one is from the 40's, then it's three 30's, and then 40's again. I have pictures from the whole album, so you will see more soon!

And then, what I wore this sunday when I last met her (and the result of the inspiration I got from Clara and Linnéa!);

Dress, present from mum's workingcollegue Kajsa (who's mum had it in the 50's)

Cardigan, swedish store Indiska.

Shoes, swedish store Din sko.

The hairstyle is actually quite simple;

After I had showered and my hair was dry, I combed the fringe with some "läggningsvätska" (I really don't know the word for that in english, but it's a liquid used for rolling hair, mostly used in the 20's-60's, until mousse, gel etc came). I pinned it back, and "pushed" the wave forward. I made two loops of the rest of the hair, and pinned it. The other side I did in the same way. In the morning, I replaced the rollingpins with decorated bobby pins and sprayed, and the rest of the hair I just rolled into a bun. Voíla!

And, finally, I got a lovely graduation present from her;

two pretty and practical pot-holders (do you say that?) that she had knitted, and a very valuable envelope that I really need right now. Thank you!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

8 kommentarer:

PGW sa...

Ytterligare ett bevis på att stil och skönhet inte har någon ålder, Christina är ju URSNYGG! Så vill jag också se ut när jag är över 90!

Miriam Parkman sa...

Eller hur!
Och jag vill också vara så pigg och kry som hon är, som fortfarande bor helt själv i en vanlig lägenhet utan hjälp. Det är ju drömmen när man bli gammal!

Miss Cherry sa...

Vilken tjusig dam!
Och frisyren blev toppen! Du passar verkligen i den här lite enklare och elegantare stilen!

Miriam Parkman sa...

Tack Nadja!

jessica/vintageportalen.se sa...

vilken underbar frisyr. jag skulle bli jätteglad om du berättade mer ingående hur du gör med ditt vackra hår, vilka produkter du använder och hur du lockar. jag gillar inte att slita på mitt hår så jag lockar det sällan, men gillar verkligen lockar.

ps: ja, det var synd att vi inte hann ses i sundsvall, hade varit jättekul! vi får ta det nästa gång!

kram

Joanna sa...

vilken skatt hennes fotoalbum känns som.
och att dessutom få möjligheten att tala med personen i fråga!
jag ser mkt fram emot att läsa mer om henne.

och frisyren: underbar när jag inte är höggravid längre ska jag orka fortsätta med såna.
hahaha gör man det med ett spädbarn? vi får se.

Miriam Parkman sa...

jessica: Tack!
Jag vill inte heller slita så mycket på håret, så då är ju den här frisyren jättebra, eftersom jag inte använt någon värme alls. Bara läggningsvätska (har inte märkt något slitage av den, kam och spännen. Jag ska försöka göra en närmare beskrivning på hur jag gör mina "öglor"!

Och ja, vi tar det nästa gång somsagt:) Kram!

joanna: Det är verkligen en skatt! Otroligt många fina bilder.
Haha nån gång när din lilla bebis sover kanske du får till det? Den håller ju i flera dagar, så det borde vara ganska praktiskt iallafall... ;)

Andi B. Goode sa...

Oh, how wonderful. She certainly doesn't look 91 years old! And what wonderful photos she has. Gosh.
(And yes to pot-holders =])
-Andi x