måndag 25 oktober 2010

Tips!

I nya numret av Minnenas Journal finns beskrivning på vinterns finaste sportkofta! Både varm och fin i skidspåret -det gillar vi.

Mitt eget nyårslöfte om att lära mig att sticka har dock gått riktigt åt pipsvängen, men, än finns det lite tid kvar!

Om man behöver en paus i stickningen kan man istället läsa reportaget om Ulla Billqvist. Vilken pingla!

The new issue of "Minnenas Journal" has a description on a lovely 40s sportscardigan, with cute flowers and puffy sleeves. I can't knit yet, but I am going to! Someday!

There's also a really good report about the swedish singer Ulla Billqvist, who was extremely famous during WW2, but then tragically killed herself when popularity sank 1946. Interesting reading!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

5 kommentarer:

LadyAngore sa...

nu måste man ju lära sig så man kan va fin & varm i vinter. :)

Unknown sa...

Åh tack för tipset! Ska genast köpa tidningen och sätta igång med tröjan, så kanske den är klar till nästa vinter;)
Ulla Billqvist, kommer jag ihåg att min mormor lyssnade mycket på, särskilt Min soldat.

Anna | Mormor hade stil sa...

Det är dock riktigt märkligt att det inte står angivet vilken storlek tröjan har, eller masktätheten!

Jag lärde mig sticka i veckan, faktiskt. Fick sådan lust att sticka till min baby att jag var tvungen att lära mig. :-)

Evis sa...

Jag såg också det och tycker att det är dåligt. Vill man sticka gamla mönster och inte själv kan ändra storlekar etc så rekommenderar jag "A stitch in time 1. Vintage Knitting & Crochet Patterns 1920-1949". Min trettiotalströja med de gigantiska ärmarna är därifrån. Dessutom kommer del två, 1930-1959 rätt snart.
Man behöver kunna förstå engelska sticktermer, men om man som jag har tur och har en ivrigt stickande väninna gick det ganska lätt.

Anonym sa...

Stickar man efter mönstret i Minnenas Journal får man en pytteliten kofta. Har inte tidningen framför mig, men har för mig att bakstycket var 60 maskor på stickor 3. Barnstorlek nuförtiden. Rekommenderar också A stitch in Time.