torsdag 17 juli 2008

En dag på stranden + Second Hand-fynd!
Jag och kära Mirjam åkte igår ut till Smitingen, stadens havsbadstrand. Innan hade vi varit och fyndat på Kupan, så det blev fika, sol och foto!
Överst, en jättesöt playsuit som jag fyndade på Kupan för 20 kronor (de har också rea nu!).
Jag och Mirjam.

Jag och våran matchande fikakorg.

Skepp o'hoj!

(man kan ju alltid hoppas att det skulle komma en spännande båt förbi)

Sommarhopp!

Blommig bomullsklänning, 20 kronor på Kupan.

Mirjam hittade den här fina klänningen på Kupan, också för 20 kronor. Hon gjorde nog dagens bästa ekonomiska fynd, då hon fick klänningen, en t-shirt och ett linne för 35 kronor. Kupan i mitt hjärta!

Kammar är väldigt praktiska att sätta upp håret med.

Jag i en kjol jag hade hittat dagen innan på Amnestybodens rea, för hela 25 kronor.

Miriam och Mirjam på parkeringen innan vi åkte hem.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

21 kommentarer:

Ida Nordung sa...

Playsuiten (vadå? lekdräkt? :P) var verkligen hur fin som helst! Och den blommiga bomullsklänningen var jag också på väg att prova härom dan, men jag tror inte att den skulle ha passat mig så det var ju tur att du tog den istället :)

Anonym sa...

men gud så vacker du är. du påminner mig om gwen stefani också, på något vis.
kan du inte visa någon dag hur du gjorde ditt hår? så fint!

Anonym sa...

pst, glömde skriva att jag har skrivit om dig i min blogg!

kindpussar.

Anonym sa...

Hej!

Jag hittade din blogg via vintage darlings blogg. Och jag ville bara säga att genast blev smått förälskad i din blogg! Frisyren, klänningarna, solglasögonen och framförallt stämningen! 40-50-tal i mitt hjärta. :)

Med vänliga hälsningar
Rebecka

j sa...

vilken jättefin blogg du har! hit kommer jag tillbaka.

dandelion sa...

vilka fynd och vilken strand. vill hoppa in i dina bilder och vara med.

B-b-b-etty sa...

åh det ser helt underbart ut! jag har ingen strand att gå till, och det är kallt i älven och kallt ute. blä vilken skitsommar.

Oriane sa...

Hi ! Nice pictures, i love the retro style !

Miriam Parkman sa...

ida: Ja jag vet, playsuit är ett knasigt ord! Men det betyder verkligen lekdräkt, just för att det är byxben istället för kjol på den (fast väldigt vida så att det ska se ut som en kjol). Innan kvinnor började använda byxor på ritktigt, då det fortfarande ansågs ganska vågat/skandalöst att ha det, blev playsuiten ett mer praktiskt plagg för de tillfällen man skulle sporta och "leka".

Tur för mig att klänningen inte helt föll dig i smaken! ;)

Miriam Parkman sa...

vintage darling: Tack så väldans mycket! Gwen Stefani är ju snygg så det har jag inget emot;) Jag visar gärna också hur jag gör mitt hår någon gång, det är superenkelt. Bara jag får tag i en vettig kamera så! Och tack för det fina inlägget i din blogg:)
Kakpuss!

Rebecca och Josefine: Tackar och välkomna hit!

liten karin: Vi hade faktiskt tur igår, för av någon anledning var stranden ovanligt tom. Annars är det Härnösands köttmarknad och uppvisningsställe/Barnfamiljsparadis på sommaren, och det är inte alltid så mysigt som det ser ut! ;)Men, egentligen spelar ju inte stranden så stor roll, med trevligt sällskap, rött läppstift och prickiga koppar kommer man långt!

betty lou: Jag kan ju säga att vi inte badade. Havet är också kallt;)Sen var det jättemolnigt inne i stan också, så vi tvekade lite om vi verkligen skulle åka ut. Men, som tur var var det mindre molnigt där! Så man får väl ta vara på de små soltillfällen som finns...

oriane: Thank you! Welcome to my blog:)

B-b-b-etty sa...

kjolen är förresten galet snygg, helt perfekt. jag letar febrilt på ebay men hittar inget. kupan här i pajala är som jag sagt innan, uruselt.

kammar letar jag också efter, hittar inga fina :( har du gjort rolls fram på sidan eller? brukade också göra så där med luggen men nu är den lite längre så jag gör oftaste en faux bang :D

Miriam Parkman sa...

betty lou: Tack! Jag hittade en annan jättefin också, en vit halvcirkels med mörktblåa prickar i bomull. Enkel, men fin:) Mirjam (den andra alltså) har sommarstuga i Lajksjöberg och hon har fyndat en del på Kupan i Dorotea, men det är klart att det skiljer en del. (och dorotea kanske är jättelångt från pajala! jag vet inte:P)

Alltså, jag har inte riktigt koll på begreppen där, för jag har mest bara kollat på gamla bilder och experimenterat. Men, på sidorna tar jag den första slingan och lägger ganska rakt upp, sen tar jag en slinga efter och lägger den över den första, och så fortsätter jag så en bit bak och fäster med en nål eller ett spänne. Luggen drar jag bakåt, snurrar lite, skjuter fram, formar "loopen" och fäster den lite fuskigt med en nål. Bak viker jag sen bara in håret och trycker ner kammarna.
Jag ska fota det inom en snar framtid!
(så får du säga vad det är sen;P)

Elba sa...

Kjolen blev väldigt bra, jag ser fram emot att se den prickiga som du också köpte. Nice playsuit! fina bilder. ja fint fint. där har vi picknick.

Miriam Parkman sa...

Ja! Det gick snabbt att sy in dem. Den prickiga ska jag försöka få på bild så fort som möjligt!
Och gärna en picnic på smitingen med dig!

Anonym sa...

Var kommer ditt fina väckarklock-halsband ifrån? Och var dina fina prickiga pikini kommer ifrån är jag också lite nyfiken på :P. Tack för en fin blogg, du borde göra såna här reportage oftare, dina bilder blir alltid så fina.

Miriam Parkman sa...

anonym: Väckarklockan kommer från Glitter, i julas. Faktiskt var det en (mycket uppskattad) julklapp från den andra Mirjam!
Min prickiga pikini (vilket roligt ord det blev!) kommer från Cubus och finns också i rosa.

Kul att du gillar min blogg! För tillfället är ju min kamera trasig, så det blir inte så mycket bilder förutom när jag är med kompisar med kameror. men, jag önskar mig en ny kamera i födelsedagspresent (inte alltför långt bort) och då blir det förhoppningsvis fler bilder av den här sorten!
:)

Anonym sa...

åh, så fin du är! och ditt hår, och allt! är det okej om jag länkar till din blogg? :)

Anonym sa...

ojojoj så speciell du är ! det är lite pinuppa över dig, men ändå så mycket finare. i like it

Miriam Parkman sa...

Självklart är det okej att länka hit! Det blir jag ju bara glad av:)

och att bli jämförd med en pinuppa är inget dåligt...;)

Outi sa...

You look really cute; I like the beach look. :)

Miriam Parkman sa...

Thanks outi! I hope there will be more weather for beach days...