måndag 7 juni 2010

Angående...
...den här kommentaren;
"Det skulle vara intressant om du skrev ett inlägg om hur du uppfattar de könsroller du upprätthåller. Jag har tänkt mycket på det i förhållande till den trend som vuxit fram och bibehålls med hjälp av bloggar som dina, och skulle därför tycker därför att det skulle vara intressant att se hur du förhåller dig till det "
Jag antar att det är dags att jag ger mig in i husmors/hemmafru-bloggdebatten nu, för det verkar vara ett outtröttligt ämne. Även om jag själv varken är gift fru eller husmor.
Men, för att gå rakt på sak; jag anser inte att jag upprätthåller några könsroller -det jag upprätthåller med min blogg är mina intressen. Som Kristina kommenterat efter Sigrids kommentar; genus handlar om att frigöra, inte förbjuda eller låta bli. Då jag hellre bakar kakor, syr och dansar än spelar fotboll, shoppar på H&M och super helgerna igenom kan det dock bli ganska provocerande. Varför ska hon, en 19-årig tjej, klä sig sådär tantigt och bete sig så gammeldags när vi i dagens moderna samhälle kan erbjuda fashion, utekvällar och glamoröst singelliv till vem som än begär? För att jag vill, såklart. Jag känner mig som snyggast, bäst och bekvämast på det viset, punkt slut. Frågan är egentligen hur modernt vårat samhälle är när vi fortfarande reagerar på människor som är annorlunda, tycker jag.
Och för att ge svar på en klassisk fråga; nej, jag skulle inte vilja bli hemmafru på heltid. När jag får barn vill jag gärna vara hemma med dem och prioritera dem så mycket som möjligt, men jag vill inte sluta jobba. Inspiration och förebild hämtas från mormor Ethel, född 1908, som jobbade hela sitt liv som sjuksköterska trots fem barn och från farmor Margareta, född 1932 , som efter år av gratisarbete och hemma-barnskötsel av fyra barn utbildade sig till diakon och jobbade de sista åren innan pensionen.
Frågor på det? Vi fortsätter i kommentarsfältet.
About...
..the housewife/matron-blogdiscussion; I got a comment asking for my opinion about "the classic gender roles you are maintaining with your blog" and how I feel about it.
I guess I can't stay out of that discussion any longer, even though I'm not a married wife or a matron.
But, to keep it short; I don't think that I'm maintaining any classic gender roles. What I am maintaining with my blog is my interests and passion in life. As Kristina commented in swedish after the first comment; gender is about liberation and releasing, not forbidding and restraining. But, since I rather bake cookies, sew clothes and dance swing than play football, shop at H&M and get drunk every weekend it can be quite provoking in our modern time. Why should she, a 19 year old girl, dress like an old lady and behave in such old-fashioned ways when we can offer fashion, late night-outs and glamorous singellife for anyone who wants it? Because I don't want it, of course. I feel most good-looking, most confident and most comfortable like this, end of discussion. The quetion is really how modern our world is when we still react on different people, I think.
And, to answer a classic question; no, I don't want to become a full-time housewife. When I have children I want to be at home with them as much as possible, but I don't want to quit work. Inspiration I collect from maternal grandmother Ethel, born in 1908, who worked her whole life as a nurse even though she had five kids, and grandmother Margareta, born in 1932, who was a housewife with four kids for almost 30 years before she decided that she wanted to be something more than a mum and wife and started working the last years before retiring.
Questions on that? We'll continue with the comments.
Med vänliga hälsningar,
Miriam

34 kommentarer:

agnes sa...

helt rätt, även om det är viktigt att det finns en debatt och ett normkritiskt tänk med hela tiden, oavsett hur en väljer att uttrycka sig. förstår dock att det är tröttsamt att förväntas ta strid hela tiden.. jag har i mångt och mycket samma intressen som du och umgås dessutom i queera kretsar där en sticker ut ännu mer i vintageklänningar och klackar. (och blir tittad ganska snett på ibland..) men jag försöker att hålla huvudet högt ändå, för det är ju såhär jag trivs, mitt val.
det är så viktigt att såna som du finns och orkar fortsatta vara så självklara i sitt uttryck, som visar på att det finns ett bredare spektra än dagens stereotypa tjugoåring. du är en stor inspirationskälla och jag hoppas du fortsätter med din förträffliga blogg länge till.

mvh agnes

Idun sa...

"Ja och så var det bra med det!"

så brukar jag iallafall säga när jag avslutar en diskussion.

Tycker att den här debatten börjar bli lite tråkig nu, men det är väl så att det hela tiden finns nya människor som blir förfärade över våra bloggar.

Jacqueline sa...

Jag håller helt med dig i det här. alla tycker ju olika, men jag tänker oftast rätt och slätt: alla gör väl som man vill? vi är ju fria, egna människor som gör våra egna val. anledningen till att jag följer din blogg år just för dina härliga färdigheter och ditt intresse för sömnad, bakning, tidigt 1900-tal etc. etc.

Jag håller med Idun, det börjar kännas som ett uttjatat ämne.

Nanna N.H sa...

Det är som sagt en viktig debatt, och såklart måste alla få ha de kläderna de vill och göra de sakerna de tycker är roliga, men man kan inte neka det faktum att vi är påverkade av samhället och media. Många tycker det är konstigt att jag har mycket smink och är feminist, men jag ser inte det som något konstigt. Endel tjejer gillar att sminka sig och endel inte. Men det borde vara lika för tjejer och killar. En kille som sminkar sig blir inte lika accepterad som en tjej som inte gör det. Det bästa är om alla bara får vara dom dom är :)

Gunilla Byström sa...

Ja men BRA svar! jag har verkligen aldrig betraktat dig som nån hemmafru-wannabe. Du är genuint intresserad av en tidsepok och lever ut ditt intresse på ett alldeles fantastiskt sätt! Applåder till dig!
Att bejaka en "inre drift" på detta sätt kan ju inte vara annat än positivt, på något sätt. Go girl, go!
Jag tror du levde då och aldrig fick leva färdigt ditt då. Vad tror du om den analysen?

Celia Rose sa...

I have often worried about portraying this kind of image – that some of my main interests are fashion, sewing and cooking, but you're right that it's that we have the freedom to choose these as interests! And I definitely agree with you about modern interests!

Joachim sa...

"Frågan är egentligen hur modernt vårat samhälle är när vi fortfarande reagerar på människor som är annorlunda, tycker jag."
Väldigt intelligent sagt tycker jag. Just nu känner jag för att strypa alla som upprätthåller det ytliga idéalet att sortera in folk i smala, onyanserade fack! Ååh, grr, jag blir vansinnig. Fack tillbaks på dem själva! Och som du och kanske nånannan skrev; den här debatten börjar så smått bli outhärdligt uttröttande. Alla låtsasfeminster, jag undanber mig, HÅLL KÄFTEN!!! Det är meningslöst att vi försöker förklara oss för de som bara söker strid hela tiden och i egentligen inte vill förstå.

Gina Americana sa...

I think your lifestyle is very radical for our time. Go for it!

MarieBayArea sa...

well said. you go girlfriend!

ina sa...

Bra uttryckt! Jag tror inte vi har den diskussionen så starkt i Finland (ännu i alla fall), men här är t.ex. hela genusdiskussionen annars också mycket mindre. Jag tror inte folk här helt enkelt upplever det som lika provocerande att en kvinna sysslar med "gamla tider" (även om min sambo ibland försöker få mig att göra tråkiga hemsysslor med argumentet att "det är retro" ;).
Förresten, med tanke på vad Agnes skrev i sitt inlägg om vintage och queera kretsar: i Finland tycker jag ofta att man kan se dem på samma tillställningar, t.ex. burlesk är något som binder samman olika grupperingar (och ingen tittar snett på nån). På den punkten upplever i alla fall jag att det skiljer sig helt här.

Anonym sa...

I think people should just let others be themselves. Miriam, I have been following your blog for a long time now and through all that time I have never felt anything besides inspiration from your words, pictures, hobbies and not at least clothes. Keep doing what you do and just be yourself:)

cecilia sa...

JÄTTEBRA inlägg!

Tant Emma sa...

Bra sagt Miriam! Det handlar ju verkligen om att göra det som du vill, det är ju när du känner dig tvingad att vara något du inte är som man håller fast vid könsroller. Jag tycker det är konstigt att folk reagerar på när tjejer gillar att baka och sy, som att det är fel. Jag tycker det är så bra att du säger som du känner det och inte ger vika. Jag skulle komma med en önskning, hur ser du ut när du bara är hemma och slappar. Du är alltid så tjusig att man undrar hur du ser ut när du bara slappar i soffan. :)

Anonym sa...

Bra inlägg!
Jag har tänkt många gånger att jag skulle kommentera din beskrivning av dig själv: 19-årig tjej född 80 år försent.
Du är inte alls född 80 år försent. Jag ser dig väldigt mycket som ett barn av din tid. Den "subkultur" du ingår i är en rätt normal reaktion på dagens sammhälle tycker jag. Särskilt min generation ( 70-talisterna ) hetsar med barn, karriär, och kraven på ett både perfekt hem och ett perfekt förhållande. Det är inte ett särskilt fritt liv. Att ni unga istället lär av våra mormödrar som föddes nån gång 1910-20 är klokt. Det var mycket driftiga kvinnor. Verkligen inga förtryckta hemmaslavar. Det vi kan lära av 20-talets generation kvinnor är att inte kräva perfektion, och att ta tillvara på livets små glädjeämnen. Istället för att drömma om en svindyr ny designerpryl, så kan man vara glad över ett loppisfynd. Njuta av blommande syrener, eller enkla nöjen som att fika med en vän. Den livsstilen blir man inte ett utbränt vrak utav. ( som jag blev redan vid 27 års ålder ) Fortsätt lev ditt dil i det tempo du vill, och sluta aldrig med dina hobbies. Att baka är ju något av det mest avstressande som finns :-)
mvh, Marita

Anonym sa...

Jag betraktar er (ja ni som tycker om att klä er -20, -30, -40tal eller vadsom) som ett slags lajvare, rollspelare, liksom.

Jag tycker att det är fint och kul att se på, det är roligt att gångna tiders sätt att klä sig på uppskattas av en del. Själv så vill jag gärna, men det är inte riktgt jag helt enkelt, andra gör det bättre och känner sig mer bekväma i det.

Den andra aspekten med "förtryckt husmorsslav" tänker jag inte kommentera med mer än att jag knappast tror att det är DET som ni vill tillbaka till, att vara förvägrad arbetslivet är inte något att önska åter, det skall vara högst frivilligt att vara hemma i så fall. Vänlig hälsning Lisa.

Nina sa...

Bra skrivet, Mirjam. *gillar*

Anna sa...

Det här är en så tröttsam debatt! Exakt på vilket sätt glorifierar man kvinnoförtryck eller hemmafruideal, genom att tycka om att baka eller klä sig på ett visst sätt? Nog för att hemmafruidealet klart är sundare rent kroppsmässigt, än dagens ideal, men jag tror alla förstår vad jag menar. Du verkar vara en driven och självständig tjej Miriam, och det du skriver här är så viktigt. Unga tjejers livsstil blir alltid föremål för diskussion. Är man inte för lössläppt så är man för tillknäppt, är man inte för trendkänslig så är man för gammaldags. Hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Det är på tiden att vi står upp mot alla kvinnohatare (både män och kvinnor) som ska klanka ner på oss hur vi än gör! You go girl! :)

jessica/vintageportalen sa...

bra skrivet miriam!

håller med dig om denna tröttsamma diskussion där vi som är annorlunda alltid tvingas "försvara" eller förklara oss, borde ju vara tvärtom. som någon artist sjunger, det är ni som är konstiga - inte jag.

kram till dig.

harrietta henderson sa...

Human beings should be entitled to enjoy whatever past times they chose whatever gender, free from ignorant stereotyping. Well done Miriam for setting the record straight on this one. By emulating the 40's/50's style and just happening to have hobbies which coincide with these decades does not mean we support any misogynistic ideals which where held in these times, we are using our freedom as modern educated women to do whatever makes us happy.

on a lighter note, your blog is most wonderful!

Blanca sa...

Föraktar du folk som köper sina kläder på H&M och spelar fotboll och som inte klär sig i tidstypiska kläder som du?

Miriam Parkman sa...

TACK allihopa för era kommentarer!
Det är faktiskt väldigt skönt att få höra att jag har ett sånt stöd i det jag gör och skriver om. Jag har alltid varit en ganska udda person med lite konstiga kläder, och hur kaxig man än lär sig att bli för att vara det så orkar man inte alltid hålla huvudet högt. Då är det ju helt fantastiskt att läsa era kommentarer!
Tack!

Blanca: Nej, det gör jag inte. Det var bara exempel på vad en "modern" 19-årig tjej förväntas göra och ofta brukar göra. Jag har inget emot det, det är bara inget jag själv gillar att göra.


THANK YOU all for your comments! It's really a relief to hear that I have such a support in what I do and write about. Since I've always been an quite odd person with strange clothes and so on, I've learned to be tough, but sometimes I just don't have the strenght to hold my head up high. Then it's just fantastic to read comments like yours! Thank you!

Miss Margarita sa...

Nok en gang; bra skrevet! :)

For min del ser jeg på det at man blogger og er aktiv på internett som et klart argument mot det å være en stereotyp "hemmafru". De som er interessert i å leve reelt (med alle holdninger) som en 20-50talls hemmafru, holder seg også som regel langt unna dagens teknologi.

amanda löwenberg sa...

Åh så bra skrivet! Jag tycker att du skriver en otroligt inspirerande blogg där det handlar om att visa svunna tiders charm som du själv beskriver bloggen. Allt var inte bättre förr med det som var det visas här. Det är som en motreaktion mot vår tid där allt ska vara på ett visst sätt, slit och släng osv. Det verkar visst vara provocerande! Men fortsätt skriv ändå, du är så bra Miriam!

Elena sa...

Hei Miriam

I read your blog regularly and I think you deserve nothing but respect to live your life as you do.
It is amazing to see someone being so passionate about vintage.

Keep it up, you're an inspiration!

Love, Elena

Anonym sa...

Ja, jag förstår och håller med dig. Detta är dina intressen och du får ha dem hur mycket du vill. Men du blir ju en stor person i media och eftersom att detta är en blogg så är det väldigt redigerat. Det handlar om att alla sätts in i en roll av samhället. Varför tror du att du har dina intressen? Är det för att du föddes med dem eller för att du fick lära dig att du skulle ha dem? Det är ju problemet. Sen så får ju folk missuppfattningen att bara för att man tycker att i princip allt var vackrare förut så vill man inte leva samma liv som de gjorde. Jag tycker egentligen att denna debatt inte hör hemma här, eftersom att det känns som att de flesta av "hurmorstrenden"-bloggarna är väldigt medventa om genus. Denna debatt är INTE tröttsam, den är SUPERVIKTIG! /en annan miriam

agnes sa...

Måste gå in och kommentera igen för att hålla med den förra skribenten, en annan miriam, om att denna debatt är väldigt viktig och måste pågå. Det är ju detta som skiljer "den nya hemmafrun" från den gamla. Förskönandet av en så trång roll som bär på så mycket förtryck (även om många säkert valde det då också) är en balansgång. Naturligtvis ska alla få välja vad de vill göra med sitt liv och sitt uttryck, men samtidigt måste en ifrågasätta "varför" och vara medveten om att vi fortfarande skolas in i roller. Oavsett vad vi väljer. Jag håller också med om att de flesta "husmorstrend"-bloggarna är väldigt medvetna, och att denna debatt skulle göra bra nytta på många andra ställen i samhället. Men vi borde välkomna den här också, det är när människor blir rädda/vägrar att ta debatt/ifrågasätta som det blir riktigt farligt.

Sigrid sa...

Hej och tack för ditt svar än om det var mera i försvarsposition än vad jag tänkt mig - när du ändå är så luttrad av diskussionen tänkte jag.

Jag menar inte att kritisera det liv du väljer att leva, det angår ingen annan än dig så länge du bara intresserar dig för kläder och inredning från en tidsepok och håller dig undan sådant som direkt går ut över andra. Eller gör det?

Jag menade bara att ställa en nyfiken fråga för att hjälpa mig själv i att hitta vad det är jag känner och upplever av könsroller i dagens samhälle ( oavsett om de är "moderna" eller "gammalmodiga" (nu menar jag inte att dina är varken det ena eller det andra, för ärligt talat, har de förändrats?) Jag tror att man begår ett misstag om man tror att könsrollerna endast ligger i huruvida man som kvinna stannar hemma med barnen eller inte, huruvida man har en frigjord sexualitet eller lika lön.. Är det inte också så att du måste välja vilken avdelning på affären du handlar ifrån? Är det inte så att du måste välja att gå på toaletterna med en kvinnlig figur eller en manlig figur? Är det inte så att du som kvinna, alltid är kvinna. Oavsett om du gör karriär, om du stannar hemma, om du klär dig fashionforward eller i 20-50-tals mode? Hur känns det att definieras som människa utifrån en könskategori? Medan den manliga, ständigt ifrågasatt, måste handla rätt för att vara man. Gå på rätt toalett. Göra rätt karriär. Göra rätt val i klädbutiken.

Tack för att du lyfte debatten, det var precis det jag ville, sen är jag ledsen över att du reagerade på det som ett påhopp. Jag tänker att när man väljer att skriva om sitt liv på en blogg, och därmed, som någon också nämnde, agerar förebild åt många så är det viktigt att man inte avfärdar debatter som denna. Håller du inte med?
Sen inser jag att det kanske var fel forum för mig att undra, men gud var kan jag vända mig?
Jag står i ett viktigt definierande av hur viktigt könskategorin kvinna är för mig, nu när min sambo och älskade sen två år tillbaka äntligen berättat för mig att han egentligen är en hon.
Jag ville bara undersöka din synpunkt.

Med vänligaste intentioner och många kramar,
Sigrid (Sen måste jag säga att jag beundrar ditt genomgående intresse för de epoker du valt att representera. Mycket imponerande!)

Sigrid sa...

Så för att förtydliga, jag talar inte om ett hemmafru-ideal. Det är inte intressant för mig och jag skulle ha uttryckt mig annorlunda!

Sigrid

Anonym sa...

OCH var är alla männen som kan gå tillbaka till det kvinnliga 20-50tals modet?

Unknown sa...

Det är enkelspårigt tänkt att tilldela människor bestämda inställningar/egenskaper enbart baserat på hur man ser ut.Individer är tack och lov mer komplexa än så. Den ultimata friheten är väl att få plocka ihop de delar (inre och yttre) man gillar själv, det är väl den riktigt intressanta diskussionen? Om andra inte kan tänka ett steg längre säger det mer om dem än om dig. Jag klär mig gärna 40s/50s och anser att jämställdhet är en självklarhet.

Rebecka sa...

Bra svarat tycker jag.

Gabriella sa...

Väldigt bra skrivet! Tack och hejarop!=)

cicci sa...

Jag instämmer i att du har skrivit ett bra svar. Jag är lite mer än dubbelt så gammal som du och läser din blogg med glädje. Alla unga tjejer coh killar som är fast i festande på helgerna och i detta själlösa shoppandet vore
intressantare att problematisera iså fall.

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Själv är jag ju lite äldre och har alltid rotat runt i second hand affärer efter unika och vackra plagg. Att vilja klä sig personligt och i vackra kläder har ingenting med könsmaktsordning att göra. Förrutom att man inte följer strömmen och vågar sticka ut. Det kan väl inte vara negativt?