måndag 21 juni 2010


Mamma, 14 år 1963

"Då började det roliga för Kajsa och mig. Stockholmskillarna bestod av Sumpagänget (Sundbyberg) som bestod av: Bengt, lägrets topphumorist, brunsvart uppåtkammat hår, bruna ögon och glasögon, jättebussig och söt, Ola lägrets snyggaste kille, blont hår halv dixiefrisyr, blåa ögon, jätterar, hänsynsfull, vackra tänder, fräsigt klädd. (...) En dag blev jag och Kajsa bjudna på fika på Centralkaféet av Ola och Nixon. Vi hade jättekul där..."

Jag älskar att läsa det här! Jag älskar att lära känna min mamma litegrann som ung, om vad hon gjorde, hade på sig och vad hon gillade. Jag älskar att få en hint av det tidiga 60-talets svenska ungdomskultur, som då hittat hit från 50-talets USA. Jag älskar att läsa om killarnas uppkammade hår och fräsiga kläder, och om mammas första pojkvän (tror jag iallafall!), Ola.


Dagboken fick hon av morfar julen 1962.
(jag hoppas att hon inte blir arg för att jag visar det här!)

p.s Jag är nu hemma i Härnösand över midsommar, och tar lite semester. Något litet inlägg till blir det nog men inte mer än det! Trevlig midsommar! d.s

Mom, 14 years old, 1963

I am now at home in Härnösand, to celebrate Midsummer's eve on friday. My mom has turned my old room into a litte office for her, and in one of the bookshelves she keeps her old diary. It's from the christmas and new years eve 1962/1963, when she just had turned 14 and I just love to sneak-peek into it. She's visiting a christmas youth camp, where she starts to hang out with "Sumpagänget" -a gang of boys from the Stockholm suburb Sundbyberg. She describes the looks of all of them, from Bengt with "brown, back-combed hair, brown eyes, glasses, cute and really funny" to Ola, "the camp's most good-looking guy, with blonde hair, half dixie hairstyle, blue eyes, beautiful teeth, really sweet, thoughtful, cool clothes".
I love to get to know my mom a little as a young girl! I love to read about what she did, liked and wore -to get a little hint of the that swedish 60's youthculture, that finally had made it's way here from 50's USA.
(I hope she won't get angry with me for publishing this!)
p.s Since I'm at home I won't blog as much as usual. I'm taking a little vacation. But it's just one week! d.s
Med vänliga hälsningar,
Miriam

12 kommentarer:

AnneVee sa...

I'm so jealous of you! There's a book in Finnish called something like "Girls of the 1950's" and it's a story of two girls, told by their diaries from that period. It's so cute. I wish my mom had kept a diary, but if she did, she has destroyed it.

Lisa sa...

ha så mysigt på din semester hemma i härnösand! fin dagbok och åh så fint! puss

Karin E Jansson sa...

Så fint att du får läsa den, det måste ju vara ett jättebra sätt att komma varann ännu närmare. Igår åkte jag och min mamma till hennes barndomshem för att röja runt. Och mamma hittade sin favoritbok "Flickan från landet". Jag minns att den handlade om kärlek, sa hon och såg alldeles lycklig ut. Fint!

Angeliqa sa...

Vad roligt! Jag skulle älska att få dela min mammas tankar från hennes ungdomstid!

Unknown sa...

wow those are both so pretty!!! :)
i love the cover of the diary. :)
page

Anonym sa...

Aw thanks for sharing that's so sweet, your mum sounds fun! Hope you have a nice holiday, I really enjoy your blog :)

Krumelurpillret sa...

Vad spännande att få utforska sin mor som ung på det viset borde fråga mor om hon har någon gammal dagbok!

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilken skatt!
ha en fortsatt trevlig midsommar helg!

Isabella sa...

Ååååååååååååååååååååååh! så fint.

Libby sa...

Åh, vad roligt! Vilket förtroende din mor ger dig när du får läsa hennes dagbok (eller tjuvläser du? :-) Vackert omslag också.

Magganmagi sa...

Vilket tidstypiskt språk!
Väldigt roligt att få ta del av.
Jag ahr glömt hu man pratade på den tiden coh vilka uttryck som användes.
Man vänjer sig så fort vid "coolt" och sådana uttryck och då glöms de gamla helt bort. I alla fall av mig...

M sa...

Ojojoj vad fint! Jag skrev dagbok som en galning när jag var yngre. Och jag älskar att gå igenom dem nu i efterhand. Det är så att man vill ta upp det igen... Vad carmig mor din verkar. Måste va väldan skul att ha tillgång till hennes dagböcker och läsa!