onsdag 16 juni 2010

I dessa kunglinga tider...

Mitt i all bröllopsyra tycker jag att vi istället ska minnas en annan svensk prinsessa -nämligen prinsessan Astrid, drottning av Belgien. Tjusigare prinsessa har ni aldrig sett! Kröningsporträttet av henne från 1934, då hon var 28 år gammal, är fullkomligt magiskt tycker jag.

Jag har bl a det här stiliga minnesalbumet från 1935 över hennes tragiskt korta liv, med framsida i relief och bilder man vill rama in och hänga upp på väggen.

Vi tar en titt...

Hon föds den 17 november 1905, som den tredje dottern till prins Carl och prinsessan Ingeborg...

...och växer upp under första världskrigets utbrott. Bild från 1914.

Prins Carl med sina fyra barn; Margaretha, Astrid, Märtha och Carl.

Astrid konfirmeras 18 år gammal på skärtorsdagen den 29 mars 1923, vacker som en dag.

Och så efter mycket skvaller och hemlighetsmakeri offentliggörs det den 21 september 1926 att prinsessan Astrid är förlovad med kronprins Leopold av Belgien. Till skillnad från många politiskt uppgjorda äktenskap på den tiden sades kärleken mellan Astrid och Leopold vara helt och hållet äkta, vilket stärktes av Leopolds uttalande om att han "för livet hade bundit sig vid den flicka han drömt om". Romantiskt, eller hur?

Den 4 november 1926 vigs de två i Rikssalen i Stockholms slott, och Astrid bär tidstypisk myrtenkrona och slöja lagd över pannan. Sött!

"Den 8 november löpte den svenska pansarkryssaren "Fylgia" in Antwerpens hamn. Ombord var prinsessan Astrid och hennes föräldrar och syskon. När landgången lades ut, skyndade kronprins Leopold sin brud till mötes. Glömska av människomassan runt om och mötets officiella karaktär, omfamnade och kysste prinsen och prinsessan varandra. I det ögonblicket erövrade prinsessan Astrid hela sitt nya fosterland."

Den 10 november ägde den kyrkliga vigseln rum i katedralen i Bryssel.

Det första officiella ateljéporträttet av Belgiens unga kronprinsessa.

Den 11 oktober 1927 föds parets första barn -prinsessan Joséphine-Charlotte.

Tjusig 20-talssilhuett under ett officiellt åtagande.

Prinsessan växer och får snart sällskap av två småbröder...

...tills sagan abrubt tar slut. Den 29 augusti 1935 kraschar Astrid och Leopolds bil i ett träd och Astrid omkommer direkt, endast 29 år gammal. Enligt albumet var Belgien "förlamat av sorg över sin älskade drottning".

The crownprincess of Sweden is getting married on saturday, and the craze for the royal wedding is overwhelming. Instead I'd like to remember another princess; Astrid, princess of Sweden and queen of Belgium. Her coronationportrait from 1934, when she's 28 years old, is completely amazing I think! She was so incredible beautiful.

Sadly her life became short, since she died in a caraccident in august 1935, only 29 years old. The picture in this post comes from a memoryalbum I have from 1935, telling stories of her life in swedish and french before her tragic death. All the pictures are so beautiful and she had great style!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

11 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

min absoluta favorit av alla kvinnliga kungligheterna! köpte nyligen ett nummer av Hvar dag, bröllopsnummret om Astrid :D Du får kika i den i helgen.

Anonym sa...

Tack för din fina historielektion. Jag ser fram emot nästa!

Emma sa...

Vad vacker hon var! Men vet du hur det gick med barnen och kungen? Överlevde de?

amanda löwenberg sa...

Åh så vackert och tragiskt och snyggt samtidigt! Tack för den fina inlägget!

Anonym sa...

Ja tack för info om denna kunglighet som jag inte visste vem det var innan! Det finns en annan drottning, fast ännu tidigare som också var jättevacker om jag inte minns fel, gift med svenske kungen under 00-talet (1900 talet alltså)

Stina sa...

Min favoritprinsessa! Har samma minnestidning och den är så vacker. Har den inramad i sin helhet (alltså så att man ser den fina framsidan) men funderar på att leta upp en bra kopiator så att man kan rama in fler bilder utan att ta till saxen.

MarieBayArea sa...

thank you for sharing this as i don't know much about this history. princess astrid was a beauty and it's so sad that her life ended when she was still so young.

Anonym sa...

Gud så fint! Förstår inte vart du får tag på alla underbara tidningar och annat! Mvh din trogna läsare Josefin

Maria sa...

Min farmor har det där minnesalbumet hemma hos sig. Brukar bläddra i den när jag får chansen. :)

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=CJM38ZQyKYo

Regards: Valter

Maja sa...

Hon var verkligen den finaste kunglighet vi haft! Kommer ihåg när jag var liten och gick runt i shopen på Livrustkammaren. Plötsligt fick jag syn på en bok med den vackraste kvinna jag sett. Självklart var det Astrid som i sina klockrena tjugotalskläder briljerade på bokomslaget. Jag blev stående där länge med näsan i boken... :)