tisdag 12 april 2011


Pannkakskalas
Helgen som var blev fin på flera sätt; dels kom min storasyster och hälsade med
sin lilla dotter, dels kom Josefin och hälsade på med ett litet pyre i magen. "Detta måste ju helt enkelt firas" tänkte jag och ställde till med pannkaksbrunch två dagar i rad!


När Jenny och sötaste lilla Judith kom slog jag på stort på riktigt mostersvis och dukade upp både kakor, jordgubbar, praliner och passionsfrukt. Fast innan vi högg in på de läckerheterna åt vi en redig omelett;


  En god omelett för två-fyra personer blir det med;
4-6 ägg, en skvätt vatten, timjan, salt, en näve färsk spenat, en bunt sockerärtor och en bit fårost
Vispa upp äggen med vattnet och kryddorna och häll i en stekpanna med smör i. Lägg på spenaten och ärtorna, tryck eventuellt till dem lite. Smula över osten och stek på medelhög värme tills den känns fast och färdig. Klart på ett kick och alltid gott!


Jag och Sara hade en present till Judith med några små plagg, en fin galge från Less is More och förstås, en Pärlans-ask.


Och här är hon, den lilla sockersmulan!



Sen på söndagen kom somsagt Josefin, och vi kalasade på blueberry pancakes med färska hallon, lönnsirap och florsocker. Det var inte fy skam!
 Receptet hittade jag här, och sen la jag i ungefär ett halvt paket frysta blåbär i smeten. Dock borde jag nog ha blandat dem med lite vete- eller potatismjöl först så att de hade hållt ihop bättre, för nu smetade de ut sig och färgade alla pannkakor läbbigt gråblå. Men men, gott var det hur som!



Lätt mögelfärgade men goda för det.


Trevliga tider!

This weekend turned out really nice; first my bigsister came to visit me with her four week old-daughter, and then my dear fried Josefin came to visit, still carrying her first baby. These two facts had to be celebrated, so I made pancake-brunch two days in a row!

Spinach- and fetacheese omelette, coffee, strawberries, cookies, chocolate truffels, maple syrup and fresh rasberries were set on the table and my god, what a delicious brunch!
Although, I'm not an expert on american pancakes, so my blueberry pancakes turned out rather nasty-looking... But quite delicious, anyway!

By the way, how much does maple syrup cost in the US and in Canada? In Sweden it's rather expensive; 70 SEK (approx. $11) for one small bottle...

Med vänliga hälsningar,
Miriam

8 kommentarer:

Melissa Collins sa...

$11 seems about right for REAL maple syrup in the U.S. Most people buy "fake" maple syrup which is just sugar syrup that is flavored. It's more popular here though because it's cheaper.

Unknown sa...

In Maine I can get real maple syrup for $20.00 for one quart.

Your breakfast looks delicious!!

I've been reading your outfit posts - I love your vintage dresses - so pretty!!!

Cee sa...

That sounds about right for Canada too, at least out West where we don't actually have maple trees. You can probably get some sort of deal on a maple tree farm in Ontario or Quebec.

Äktenskapstyckaren sa...

Oj vad många godsaker! En sån där härligt utrdagen brunch man drömmer om :)

Otaliga projekt sa...

Åh, vad det ser härligt ut! Jag är otroligt svag för 50-tal. Däremot går jag inte riktigt all-in som du gör, tyvärr. Men det är så roligt att titta på dina bilder, tjusiga klänningar och frisyrer och inte minst interiörer. Jag får hålla mig till att möblera med 50tals möbler. Jag hade "turen" att gilla det innan det blev så galet hett, så jag har gjort en del riktigt bra fynd. Det är jag ju nöjd över nu :)
Sarah

Emelie sa...

Fantastiska miriam!
:)

Abigail B. sa...

Yummy! That price for syrup sounds about the same here in the States (for real maple syrup, not the imitation)...it is expensive, but in the south we use cane syrup for pancakes instead, and it's cheaper!
The way I keep my blueberry pancakes from turning blue is to not mix the berries in with the batter, but just drop them on top of your pancakes before you flip them in the skillet. That method seems to work pretty well for just about any fruit...

Sara sa...

Så god omelett!