fredag 22 april 2011


Trendigt i Antikvärlden
Jag är väldigt svag för glas i olika former, och då speciellt i gröna och turkosa toner. Så, när jag sist var på besök hemma i Härnösand och hittade den lilla samligen ovan på Erikshjälpen var lyckan gjord -sex vaser och flaskor för under hundralappen! Jag var tvungen att ställa upp dem på Saras mintgröna kökssoffa när jag kom hem tillsammans med sillasken jag köpte i Nora för att fota dess skönhet.

När nu nya numret av Antikvärlden damp ner i brevlådan här om dagen visade det sig att jag dessutom är riktigt trendig -grönt glas pryder omslaget!


Anna O Söderström har stylat och superduktiga Anna Kern har fotat stilleben av blandade antikviteter och loppisfynd, där ett av uppslagen helt går i grönt.


Och om vi tittar närmare...vad ser vi då?


 Jo, gröna sköna glasburkar! Dock från 1800-talets slut, och därmed med en prislapp som kostar skjortan. Tacka vet jag Erikshjälpen där jag fyndat en högst liknande variant för 18 kronor!


Tyvär fick jag inte med just den burken på de här bilderna, men den har samma buteljgröna färg som den lilla flaskan och nästan exakt samma form som 1800-talsburkarna.


Under samma fyndrunda köpte jag också det här snajdiga Melitta-filtret, med ljusgult plasthandtag för den överkomliga summan av 9 kronor. Jag älskar Erikshjälpens priser!


Det här med industriell estetik har jag också hört är poppis just nu, med stora industrilampor och grovt stål och trä direkt i inredningen. Lite som att använda glasflaskor som vaser, att låta kökssoffan vara rejält nött så att träet syns och att ha ett kaffefilter i rå aluminium.
Det är inte varje dag jag känner mig så trendig!


Trendy according to the antiques magazine "Antikvärlden"
I have a special love for different kinds of glasses, especially if they're in some shade of green och turqoise. So, when I found the collection of bottles and vases at a charityshop at home for a few weeks ago I immediately bought the whole bunch! When I got back to Stockholm I just had to arrange them on my sisters mintgreen kitchensofa and photograph their beauty. Then, the latest issue of the swedish antiques magazine "Antikvärlden" arrived and guess what -green glass bottles are on the cover! The bottles are from the late 19th century, and cost 750 SEK each (approx. $122). My bottles and vases were all bought for under 100 SEK together (approx. $16). So, I feel the true satisfaction of great finding, and the rare feeling of being a little trendy!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

3 kommentarer:

form55 sa...

Den där fyrkantiga gröna vasen är en ISI från Gullaskrufs glasbruk. Från slutet av 50-talet. Formgivaren heter Lennart Andersson. Så nu vet du det om du inte redan visste det.

Helena sa...

Färgat glas ÄR snyggt! Önskar dig en riktigt Glad Påsk!

Miss Tallulah Porkchop sa...

Miriam, I just love your blog. Every single post is beautiful and inspirational. Once, on a Saturday night in, I read the entire thing from start to finish. :)