lördag 13 augusti 2011


Sommarmaten
Om det är någonting jag gjort under min semester så är det att äta. Jag har bakat och lagat mat till höger och vänster och sen ätit lite till. Tack gode gud för att jag har möjlighet till den fantastiska lyxen!
Ovan, superenkla men supergoda snittar med fetaost, körsbärstomater och basilika samt västerbottenost och stekt chorizo. Eftersom att jag älskar att blanda in frukt i mat har jag givetvis slängt in lite jordgubbar också. Deras sötma till den salta osten och korven ordnar fest och karneval i munnen på momangen!


Ett bra tiltugg till kräftskivan dessutom.


Efter midsommar fanns det lammkotletter kvar, på vilka jag och min mamma gjorde världens panglunch. Marinerade morötter, ruccola, körsbärstomater och nektarin plockades ihop för en finfin sallad, och köttet toppades av mammas famösa plommonmarmelad med kanel. Nom nom!


En annan dag i stugan svängde jag ihop soppa och pannkakor för middag i gräset.


Jag komer inte riktigt ihåg hur jag gjorde den här soppan, men det är en slags variant på Gazpacho, fast med broccoli och gröna ärtor istället för tomater. Ungefär såhär gick det till;

För 4-6 personer
1 paket frysta gröna ärtor, 1 paket frysta broccolibuketter, 1 kruka färsk basilika, 1 grönsaksbuljongtärning, 1 bit parmesanost, 1-2 vitlöksklyftor, en näve blandade frön och nötter (t ex pumpafrön, solroskärnor, cashewnötter), 1-2 skivor ljust bröd, 1 burk kräftstjärtar (kan uteslutas), olivolja, salt, peppar och citron

Börja med att lätt och snabbt förvälla ärtorna och broccolin i en kastrull med vatten som precis täcker grönsakerna ochbuljongtärningen. Ta av kastrullen från plattan och mixa med mixerstav. Blanda frön och nötter, brödskivorna skurna i bitar och vitlöken i en panna och fräs i olivolja tills det fått färg. Häll ner i grönsaksgröten och mixa ihop med parmesan, nästan hela basilikan och en skvätt olivolja . Tillsätt eventuellt lite mer vatten och smaka av med salt, peppar och pressad citron. Servera ljummen eller kyld med kräftstjärtar, hyvlad parmesan, några basilikablad och pudrad grovmalen svartpeppar. Utmärkt både som förrätt, huvudrätt eller utflyktsmat!
Om man får rester är det en finfin bas för t ex en pastasås.


Soppas ratades dock av min snart sexåriga systerson, så det var ju tur att det kom pannkakor efteråt.



Men Miiriaamm...sluta ta bilder!!!


Helt vanliga pannkakor med blåbärssylt och chokladglass. Rätt oslagbart ändå!


Lika oslagbar familj.


Tillsist; tackmiddag med smörstekt fjällröding, färskpotatis och rödbetor för min finfina pappa som hjälpte till med allt möjligt när jag flyttade. Sånna gånger får man slå till på lite extra!

Vad är eran favoritsommarmat?

The food of summer
If there's something I did during my holiday it's eating. I cooked and baked again and again and there's very few other things I love to do more. Thank god for having this luxurious posibility!
The first pictures shows really easily made but really delicious pre-dinner bites, with feta cheese, cherry tomatoes and basil, and fried chorizo and the swedish "Västerbotten"-cheese. Since I love to mix fruit in food also added some strawberries; their sweetness to the saltiness of the cheese and sausage makes a total mouthparty!

After midsummer's eve there were some lambfilés left over, and me and my mum had the most delicious lunch. Marinated carrots, cherry tomatoes and nectarines made a splendid salad, and my mum's famous plummarmelade with cinnamon topped the lamb in the most delicious way.

Another day in our summerhouse, I made dinner with a kind of gazpacho, but with green peas and broccoli instead of tomatoes, topped with crawfish tails and lots of parmesan cheese. It turned out really good! My sister's six-year old son didn't like it at all though, so it was good that I had made pancakes for dessert. Completely ordinary, but oh so good with blueberryjam and chocolate ice cream!

At last, a thank you-dinner with butterfried arctic char, frech potatoes and beet roots for my fantastic dad who helped a lot when I moved to a new apartment.

Nomnom! What's your best experience of summerfood?

Med vänliga hälsningar,
Miriam

5 kommentarer:

Karoline sa...

Ååååh vad gott det ser ut!!! (förutom köttet då). Men soppan och snittar, GOTT!

Unknown sa...

My mouth is watering! think I need to add more fruit to my main meals delicious idea x

Carrå Asgård sa...

O vad härligt att du är tillbaka till bloggärlden. Har väntat och väntat på ännu ett spännande inlägg och dina fina bilder!

Jag är en typisk "frisk-ätare". Mycket fruktsallad, smoothies, grekisk sallad med kall kyckling och annat som inte blir så tungt i sommar värmen :)

Petra sa...

Härliga bilder;) Kikat in varje dag och har saknat dina inlägg....men nu så får jag ser mer vackra inspirationsbilder och fin text;) Ha det gott. Kram //Petra

Joakim Johansson sa...

Inspierarande som alltid. Och inte minst, vilka smakfulla bilder!