söndag 22 mars 2009

För herrarna
I fredags kom min klasskompis Sanna med det här gamla tummade häftet till mig, vilket var väldigt roligt! Hon hade hittat det hemma hos sin pojkvän, som fått ärva det av sin farfar. Det är från 40-talet någon gång, och besvarar alla tillfällens speciella klädsel från bilutflykt och bjudningar, till föreningsmöten och arbete. Skillnaden mellan Slitkostym och Stadskostym reds ut, och vi får också lära oss att en garderob bör bestå av fyra rockar;
vinter, vår- och höst, sport och formell.
För andra roliga och ovärderliga tips, klicka upp de små bilderna och läs!
Hälsning från stilmedvetne farfar Olle, som berättar om forna glansdagar.
"Klä er rätt för egen och andras trivsel"
My friend Sanna found this little book in her boyfriends bookshelf, who had inherited it from his grandpa. It's a 40's guide for male style, and it's a real treasure! You can read about how you should be dressed for work, for visits, for travelling etc and it's written in such a funny, old-styled swedish!
Also, the grandpa who once got it, writes this in the beginning;
"I got this when I was in your age (about 20) when my friend worked in a clothingstore for men. We bought our first hat there, a "Forshat", á 16,50 sek. We were showing off at "Ströget" (the biggest street in Härnösand) and went to the cinema 9-11.
Best regards, grandpa Olle.
p.s Some tips you might find useful d.s
So sweet!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken bra tips!

Nu ska jag sluta klä mig som en dåre och sätta mig i paltor som passar.