fredag 26 december 2008

Kommer ni ihåg?
För några månader sen var de på Blå Porten nyinköpta 40-talsgardinerna utlagda för tillskärning på mitt arbetsbord i skolan. Jag hade en skiss på en skjortklänning med omlott fram, droppformade manschetter, klädda knappar och hela fyra solfjädersplissér för att få vidd i kjolen.
Nu är den klar!
(nästan)
Jag invigde den förra helgen på Chicagos julfest, där den kom i sitt tilltänkta element. Dock tänkte jag inte riktigt på att tyget blir väldigt ömtåligt när det blir blött, och eftersom att jag dansade non-stop hela natten vilket framkallar en del svett blev det tyvär några hål på baksidan. Men, det går att fixa! Hål i klänningen är ju iallafall ett bra bevis på att jag hade riktigt roligt...
Nu i trean börjar grejerna äntligen bli som man tänkt...
My new dress is finished! I bought the yellow fabric, a pair of 40's curtains, on Blå Porten in september, and then I have worked on it from october-december. Although, it's not completely finished yet, a after I danced all night in it on Chicago last weekend it also has a few holes on the back. But, it's all fixable!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

15 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, den är underbar! Älskar de röda detaljerna.

Anonym sa...

jag funderade litegrann på vilken skola du går på? och vart i sverige den ligger?

Anonym sa...

Åh, va fin! Tyget ser jättefint ut och jag gillar de röda manschetterna starkt.

Tant Emma sa...

Åh vad fin! Jag blir så avundsjuk, önskar jag också var så duktig! :) Kramar

annika sa...

otroligt fint! imponerande!

B-b-b-etty sa...

du är så duktig! älskar modellen

Miriam Parkman sa...

ida: Tack! Det röda tyget fick jag färga två gånger för att få rätt nyans som på mönstret i det gula tyget...

elins: Jag går på Hedbergksa gymnasiet i Sundsvall, Hantverk Mode och Design-programmet.
Hedbergkska är en stel och tråkig skola, men programmet är bra!

frida: Tack! Jag är också väldigt nöjd med manschetterna faktiskt, även om det var lite pill med droppformen... Men det var värt det!

emma: Tack! Men, somsagt, det är nu i trean man börjar bli nöjd med sina grejer, så det har tagit ungefär 7 år!

annika: Tack så mycket! Det är ju alltid roligare när det är fler än en själv som gillar det;)

betty lou: Tack! Modellen har jag helt designat själv:)

Anonym sa...

En av de vackraste klänningar jag har sett i hela mitt liv. Helt ärligt tycker jag det.

Sofie Violett sa...

Jag är djupt imponerad! Färgerna och mönstret är klockrena. Låt oss se den "på" ;)

Elina sa...

Jättevacker klänning, jag har planer på att ta upp klädsömnaden igen -det var alldeles för länge sedan! Mycket fina klappar har du också fått ser jag, hoppas du haft en bra jul.

Och ja, Hedbergska är en trist och stel skola men vi HV-program livade upp stället (även om det bara var Foto där då jag gick på Hedbergska).

Miriam Parkman sa...

sara: Wow! Vad otroligt smickrande att du tycker det! Jag blir verkligen jätteglad:D Tack!

sofie violett: Tack så mycket! Ni ska få se den på, så fort jag lagat hålen:)

elina: Sy på bara! Fast jag vet, det är svårt att komma igång. Jag har skolan att tacka för det! ;)
Jag har haft en bra jul, även om den har varit lite väl lugn. Hoppas din varit bra också!

Jovisst livar hantverksprogrammen upp lite, fast nu är det ganska mycket "vi och dom". Vi på norra järnvägsgatan och dom som bara går på HB. Men men, bara en termin kvar! :D

The Freelancer's FashionBlog sa...

Oj oj oj så fin och vacket klänning!!!

Gott nytt år förresten :)

Anonym sa...

oh, så fin och vilket jobb att färga det röda tyget.

Miriam Parkman sa...

the freelancer's fashionblog: Tack så mycket! Vad roligt att du gillar den:)
Gott nytt år!

petronella: Tack! Jo, lite trixigt var det att färga tyget, eftersom att det hela tiden var en chansning med hur mycket färg jag skulle ta osv.. Men efter två omgångar gick det ju bra! :)

Miss Cherry sa...

Hej Miriam! Det här inlägget behöver du inte publicera (om du inte vill så klart;))
Jag vill bara fråga lite fint hur du har gjort plisséerna? Om du vill dela med dig av din kunskap vill säga? Jag vill så gärna sy mig en liknande klänning!

Sedan så undrar jag ytterligare vad du har för sko storlek? Jag hittade ett par jättefina röda skor med guldspännen men de är tyvär lite för små för mig och jag kom att tänka på dig om du skulle vilja ha dem? Jag tänkte ha dem att dansa i då de har ganska lämplig/låg klackhöjd (ca 4cm)...

Ja, ja, dom du vill och har tid kan du nå mig på nadja.and@hotmail.com

Vänliga hälsningar/Nadja