onsdag 6 maj 2009

Ge mig tips!
Snart stundar min studentbal, och till min rubinröda crêpe satinklänning vill jag ha en oklanderlig frisyr. Utsläppt, böljande och lockigt.
Jag brukar ju lägga upp håret ganska ofta, men det är inte så noga; de blir mest mattare, lite lätt ruffsiga lockar som jag gillar till vardags. Men nu är det bal. Jag vill att det ska vara slätt, blankt och glansigt... som på bilderna.
Har ni några tips?
Vad ska jag använda för produkter? Vad för spolar? I vilket mönster ska jag lägga dem?
Just nu har jag jämnlångt hår ungefär ner till brösten, och en lugg som går en bit under hakan, men jag kan tänka mig att klippa mig lite om det behövs.
Dock är jag ingen filmstjärna med hög lön utan en arbetslös student, så billiga tips vore bra!
My graduationprom is in the end of may, and to my rubyred, crêpe satindress I want a perfect hairdo. Not the ordinary, a bit messy curls I roll up for schooldays, no, I want soft, shiny and elegant waves and curls as in the pictures.
Do you have any tips on how I should fix it? My hair reaches down to my chest, with a fringe a bit shorter, but I can cut it if it's easier. How should I roll it? With which products?
And how can I do it cheap?
I'm just a student you know....
Med vänliga hälsningar,
Miriam

14 kommentarer:

Rebecca sa...

Hej Miriam! Jag har tyvärr inget bra frisyr-tips att ge dig, men däremot så råkade jag av en slump se den här fina reklamen (http://svtplay.se/v/1526357/dr_asa/del_5_av_8?cb,a1364145,1,f,102769/pb,a1364142,1,f,102769/pl,v,,1543509/sb,p102769,1,f,-1)21min & 30 sek in i programmet. (OBS om länken inte fungerar så kan du gå in på svtplay/doktor åsa/avsnitt5 om hår).
Hoppas det kan vara till lite inspiration i alla fall!

julia x 1000! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
julia x 1000! sa...

Miriam P du är ju alltid fin hur du än gör;)

B-b-b-etty sa...

du kan börja öva redan nu, om du ska göra det själv. eller hör efter om du känner nån som kan fixa det åt dig. om ditt hår lockar bra med värme så är det ju finemang, men annars kan man få till det där med pin curls. du får tänka att då när det begav sig så gjorde man ju mest pin curls.

jag ska gå igenom mina mappar och böcker efter nån bra tutorial. när är balen?

när det gäller produkter så blir mitt hår inte lika risigt sen jag började använda anti-frizz balsam och anti-frizz mousse (från Tresemme som jag köpte i london, har ej hittat liknande i sverige tyvärr).

kram

Lillgull sa...

Glansspray som en finishing touch funkar.. Och investera i en bra svinborstborste.
Om du vill ha en sån där vågig sidolugg så skulle jag också pincurla den. Resten av håret skulle jag köra på värmespolar och låta sitta över natten.

Gör jag uppsättningar så använder jag silicondroppar som jag försiktigt duttar på strategiska punkter.
Du som har blont hår har svårare att få upp riktigt synlig glans än säg en rödhårig eller brunhårig. (Detta är bara min egen teori iofs men jag upplevde mitt hår som mindre glansigt förut när jag var blond...)
Tänk också på att ljussättning på tidningsomslag och publiceringar är ljussatta så att hår och hud ska få rätt glans.

Casey sa...

I haven't done this style in a long time, but I know I used to swear by John Frida's "Frizz Ease" serum to get smooth, shiny hair. (Don't know if it's available where you are. But it's a fairly inexpensive brand here.) I also would always either roll my hair while wet, and then take it out when it was almost dry. For the bang section, I usually wanted a "Veronica Lake" look, and would just pin that wave in while my hair was wet too, with bobby pins. :)

You will show us how it turns out!!! :)

mikaela sa...

inget frisyrtips men däremot ett filmtips, om du inte har sett den, den heter "mrs henderson presents" och handlar om en änka (judi dench!) som köper en gammal teater i london och sätter upp revyer. den utspelar sig på slutet av trettiotalet och är full av tjusiga kostymer, nakna revynummer (mycket skandalöst) och excentriska överklassdamer i sina bästa år. judi dench är strålande! och bob hoskins är med. och ja, den är väldigt fin och rolig, blev glatt överraskad för jag hade lånat filmen av min mor som fått den som en premie med en damtidning av något slag och hade inga höga förväntningar direkt. men se den!

http://www.imdb.com/title/tt0413015/

Miss Cherry sa...

Ååå, jga skulle sattsa på pincurls! Åtminstonne luggen och i några våder runt ansiktet så du får en vacker inramning och sedan köra värmespolar i resten av håret om du inte är proffs på locktång;)

Sen den billigaste riktigt, RIKTIGT braiga håsprayen är Lóreals "Elnett".

Om du är intreserad kan jag se om jag kan rita ett hårschema som du kan prova att lägga efter!

Sedan är det bara att öva öva!!!
OCh INTE vara rädd för att borsta i lockarna!!!!
KRam och lycka till!

Emily sa...

kamma igenom dina vanliga lagda lockar med silikondroppar på slutet. testa först, men det borde ge bra resultat. det finns ju inget jobbigare än när man inte övat ordentligt, så man sitter där en timme innan och är missnöjd.

Elina sa...

Jag skulle tipsa om att köra pin curls jag med, i alla fall för mig, så är det den typen av lockar som håller absolut bäst. Särskilt om jag gör dem med läggningsvätska. Värmegjorda lockar blir superfina men håller inte länge. Men längre än så kan jag inte hjälpa dig, har ännu inte hittat någon produkt jag är helt nöjd med när det gäller att kamma ut pincurls till vågor. På mig blir det mest... afro.

Anonym sa...

gör pincurls i hela håret, släppp ut, spraya o låt vila. borsta ur försiktigt o låt det lägga sig eller ja, låt det vila en stund igen. mitt bästa tips för glansigt hår är siliconbaserat glidmedel! gnugga i ett par droppar i händerna, klappa håret och fingerkamma håret försiktigt. avsluta med att borsta. man kan även ta lite glidmedel i ansiktet för lyster utan att man ser flottig ut! lycka till! tror att du kommer att bli ordentligt elegant på balen! /mimmi

Miriam Parkman sa...

Tack allihopa för tipsen!
Jag har tänkt på pin curls själv också, men dragit mig lite från att göra det då det tar väldigt lång tid! Jag känner ingen annan här som kan göra det, så det blir jag själv som får fixa. Men, visst, för balen kan jag tänka mig att stå i rejält. Jag tror att jag har en liten flaska med silikondroppar någonstans, ska leta fram den och prova. På måndag har vi studentfotografering, så det är att bra tillfälle att öva till!

Betty Lou, balen är den 30 maj. En tutorial vore inte fel!


Casey, thanks for your words! It seems like pin curls is the thing, so I will try to do it a few times before the prom. I will try to find the product you suggested, and I will definately share my results with you!

mikaela, tack för tipset! Jag har inte hört talas om den, men den verkar onekligen spännande:)

rebecca, tack för länken! Det var en fin reklamfilm:) Om de ändå fanns fortfarande! ;)

Och tillsist, Julia och alla andra, tack för att ni engagerar er så!

B-b-b-etty sa...

gör pin curlsen rätt stora för större lockar. går ganska snabbt när man tränat lite, i början tog det över en timme för mig haha. nu en kvart 20 min beroende på hur många och stl.

stina sa...

En god investering är en permanentning på salong.. be dem lägga rullarna lodrätt så får du härliga lockar utan att det blir något burr. Fördelen med en riktig permanentning är att man kan använda mousse-vax i dem sen, som ger både glans och stadga, utan att släta ut lockarna.. vilket man tyvärr gör med alla typer av vax om man bara rullat håret. Och ett budget tips är att söka upp närmaste frisörs-gymnasium. De skriker efter folk att öva permanentning på, inte så vanligt nu för tiden ju, och ber man om att få en 3e-års elev så brukar resultatet bli riktigt bra. Lycka till!