måndag 11 maj 2009

Resultat .1
Idag har jag övat balfrisyren för första gången, och jag blev rätt nöjd med resultatet.
Förutom att det inte är den ulliga, fluffiga versionen jag vill ha den här gången.
Jag vill fortfarande ha det blankt, slankt och elegant!
(där fick jag allt till det, haha)
Jag fick en jättefin instruktion av en raring till läsare som heter Nadja, som både ritat och skrivit väldigt bra. Men jag tycker att det är ganska svårt att göra på mig själv, speciellt bak. Det blir inte riktigt så jämnt som det kanske behövs, och det känns som att jag nästan har för mycket hår!
Så vad ska jag satsa på nu? Vax, läggningsvätska, silikondroppar eller något anti-frizz-tjohejsan? Eller allt tillsammans? Till den här gången använde jag bara vanligt mousse och hårspray, dvs det jag hade hemma.
Ge mig råd!
När jag gick till bussen kände jag mig väldigt glamorös iallafall!
...vilket inte är så dumt en snålblåsig måndagmorgon.
Result .1;
Today I tried my prom-hair do for the first time. I was pleased with the result, but it's still not the way I want it. I don't want the fluffy look, even if that's quite nice too, but no, I want it sleek, shiny and elegant.
I got this supernice instruction from a sweet reader called Nadja, with great pictures on how I should roll the pin curls. But, it's not that easy. My hair's long and quite thick, and the backside was very hard to get proportional.
So, what do you think I need to ad? For this I just used mousse and hairspray, but I think I need wax, silicondrops and/or some anti-frizz-thing as well.
Give me some advices!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

29 kommentarer:

Anna Neah sa...

Haha, jag har motsatt problem. Jag hade gärna haft det lite mera ulligt och inte så blank-slinkigt :)

Poke Salad Annie sa...

fabulous hair!!!

små vackra ting sa...

Det ser jättefint ut! Prova lite vax eller läggningsvätska om du vill ha det lite "slakare och blankare" som du skriver. Det brukar fungera på mitt hår.

B-b-b-etty sa...

det ser ju jättebra ut men du måste verkligen använda läggningsvätska och nåt antifrizz för då blir det blankt och fint är jag ganska säker på

Elin sa...

Så fantastiskt vackert. Kan du inte fråga Nadja om du får publicera hennes instruktioner? Jag vill ha mitt hår precis så där!

Casey sa...

You look gorgeous! But I can understand that it's not quite at that "sleek and shiny" look that you're going for. I'd definitely recommend the anti-frizz serum; when I did this style on a daily basis, I'd always put a few drops on my hands and gently run them through my hair. This helped "weigh" things down a bit, reduce the frizz and volume (I have pretty thick hair), and give that shine you're after!

Good luck! :)

Tifa DeLeone sa...

Du är superfin!

Fröken Fynd sa...

Men så tjusigt! Min teori är läggningsvätska eller mousse innan själva "rullandet", någon form av stylingcreme i toparna för att definiera lockarna innan du fixerar frisyren med ett spray. Sen kan du avsluta med ett moln glansspray, så borde det bli extra fab! Lycka till fina du :)

Madeleine sa...

åh, du kommer ju att bli balens drottning!
dessutom har du mitt drömhår på bilderna.

oaisujduahdsuaihjak sa...

jag brukar alltid köra på läggningsvätska. det fungerar i alla fall för mig.

Upptäckte förresten att du och jag har likadana solglasögon. Eller ja, hade, för jag ska tyvärr sälja mina nu.

jenny sa...

vilken otroligt fin hy du har. hur får du den så fin?

Anonym sa...

Jag har inte samma frisyr som dig, men samma tjocka och fluffiga hår. Jag använder en anti frizz från Redken, en orange liten genomskinlig pumpflaska. Den ser inte mycket ut för världen (150 ml?) och är ganska dyr, men en flaska räcker lääääänge....

Jenny sa...

Ojojoj vad fin du kommer bli Miriam =)Förstår knappt hur du får håret så där, vore roligt att få se instruktionerna som nadja gjorde, om du får visa dem förstås:) ja jag tror läggningsvätska och anti frizz är precis rätt för dig! Men det är inte lätt att hitta läggningsvätska i härnösand - Men får du tag i något hör gärna av dig vart!
kram

elins sa...

jag som verkligen är sämst i hela världen på det här med frisyrer om det inte innefattar en slarvig tofs i nacken eller så (på sin höjd en inbakad fläta!) är sjukt imponerad av dina hårfixarskills.

ToKataifi sa...

i adore your hair here...so beautiful...

Unknown sa...

tjusigt!!:)

Marit sa...

Håret ditt er helt fantastisk fint!

alexandra sa...

Åh ser ju riktigt nice ut faktiskt :P hoppas det går fint, var en sån fin hårblomma du hade, vars får man tag på sådana? :P

jessica/vintageportalen.se sa...

oh, urtjusiga du. snälla berätta och visa hur du gjort detta. du se ut som en riktig 50-tals filmstjärna!

gabban sa...

åh, vilka underbara lockar!
Använder du silvershampo eller ngt liknande? Du har en underbar blond ton!

Emma sa...

Wow, det där håret är inte att leka med :)

Miss Woody sa...

i love your hair, tell me pleaaase how did you make that!

spoonful sa...

wow, vilket hårsvall. Jättefint!

lovisa sa...

Min erfarenhet av silikondroppar är att håret blir blankt men inte o-frissigt. Det tynger inte ner håret nämnvärt förutom om man har det precis vid rötterna. Kan vara bra att veta!

Anonym sa...

Hej!
Ditt hår är verkligen glammo! Jag ska på bröllop i sommar och har precis lyckats vinna en auktion på en fin klänning på E-bay. Jag vill också ha de där tjusiga filmstjärnefrisyren, det skulle vara supergulligt om du kunde berätta/visa hur du gjorde. Jag tror också att om du sprejar lite glassprej på håret när allt är klart, och sen drar försikigt med händerna över lockarna, så kommer det är bli mindre fluffigt och mer slick.
Kram!

Miriam Parkman sa...

Oj oj vad bra med så mycket förslag!
Jag tror nu att jag ska satsa på läggningsvätska i första hand, och sen se vad jag kan hitta för antifrizz-grejs. Jag hittade ett serum, men det kostade 100 kr vilket är mer än vad jag kan kosta på. Men vi får se hur det blir. Glansspray har jag ganska dålig erfarenhet av, det brukar inte synas på mig och jag tycker bara att det luktar lite konstigt. Men en Elnette-hårspray kan nog vara bra!

Jag ska öva frisyren igen tills på söndag, och då kan jag fota och göra en tutorial. Jag tror nog att jag får visa Nadjas instruktioner, och så får vi se hur nästa resultat blir!

Ang. frågan om min blonda färg så använder jag inget silvershampoo eller liknande, jag bara slingar det en gång var tredje månad ungefär. Jag hade en period då jag vitblonderade hela håret, men det blev för jobbigt och slet för mycket, så dagens färg är egentligen en slags blandning av dussintals olika färgningar och slingningar i smått olika nyanser. Och utväxt, haha. Naturligt har jag den typiska svenska mörkblonda hårfärgen, och den har väl kommit fram här och var även i längderna numera. Så, tyvär kan jag nog inte säga exakt hur man får till min nyans, förutom att slinga i olika blonda nyanser under en längre tid.

Och sen, ang. min hy; jag tvättar bort sminket varje kväll med en sminkborrtagningscréme från nivea tror jag (50 kr) och på morgonen brukar jag oftast tvätta ansiktet med kallt vatten (mest för att vakna). Sen använder jag en ljus, tunn foundation, och rosa rouge. Jag har tur och får inte så jättemycket finnar, men jag brukar inte täcka över dem speciellt när jag får heller.


Tillsist, tack för alla fina komplimanger! Och era kommentarer i huvudtaget. Utan dem skulle det här inte alls vara lika roligt.



In english:
Thank you so much for all your ideas, advices and compliments!
I think I'm gonna go for "läggningsvätska" (roll up-fluid) and some anti frizz-serum, even though I start to like the fluffy look now too. But, I still want to try the sleek and shiny look for the prom.
I'm gonna practise it again for sunday, so then I can photograph the steps and do a tutorial!

Thanks again for your lovely comments:)

Johanna sa...

titta på detta http://www.youtube.com/watch?v=as5Vhyn40wM&feature=channel_page eller på hennes andra hairdos-videos som ligger ute.

Anonym sa...

Hej Miriam!
Jag drömde häromnatten att du och jag satt på ett fik och pratade frisyrer och att jag tipsade dig om böcker som du skulle köpa. Men det var ju bara en dröm, så här är länken:
http://www.vintagehairstyling.com/

Angelica sa...

Tjusigt!
Jag hoppas vi får se bilder på dig från balkvällen sen!