måndag 9 maj 2011


Balkongtid
Om minde än en månad kommer jag flytta från min underbara, fantastiska lägenhet. Det är nämligen så att jag hyr den i andra hand av min storasyster Jenny, som under några år bott i Uppsala med in familj, men som nu ska flytta tillbaka. Lägenheten ska då bytas bort till ett större alternativ (Intresserad? Kolla annonsen HÄR!). Som tur är har jag hittat ett annat ställe att bo på, men tills dess gäller det att njuta av den här lägenhetens kvalitéer till fullo. En av de allra största kvalitéerna är balkongen, som perfekt ligger i ett hörn där solen gassar mitt på dan med sirligt skydd av en stor och vildvuxen syrenbuske. Bakom den kan man liksom göra vad som helst.
´Riktigt så hemligt var det dock inte igår, när Britta kom hit och fikade i sin smaragdgröna klänning. Trevligt var det ändock!


En annan väldigt stor kvalité med lägenheten är alla de originaldetaljer som finns här, från 1949, som alla fönsterbräden av sten och fönsterhakar av stål. Fönstrena är också ovanligt stora och släpper in ljus helt magiskt fint, oavsett årstid.


Idag har jag suttit hela eftermiddagen med "Den Röda Grevinnan" av Yvonne Hirdman och njutit av maj, solen, balkongen, syrenbusken, fågelkvitter och den spännande historien.

Time for the balcony
In less than a month I will have to move from my lovely, fantastic and wonderful apartment. It's originally my bigsisters, and her family is moving back to Stockholm and wants it back. Luckily I've found another place to live, but until then I'm trying to enjoy the qualities of this aparment as much as possible. One of the biggest qualities is the balcony; perfectly positioned in a corner, with the sun broiling all afternoon. It's secretly covered by a wild lilac, and it's just so lovely! Yesterday Britta came for lunch and a cup of coffee on the balcony, and today I've been sitting all afternoon with the great book "The red countess" by swedish author Yvonne Hirdman. Such loveliness!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Härlig blogg med härliga bilder från en tid som alltid har fascinerat mig när det gäller kläder, möbler och annat. Boken? Skriv gärna något om den.

Miriam Parkman sa...

Vad roligt att du gillar bloggen Kerstin!
Jag har noterat dina tidigare kommentarer och tycker att det är väldigt kul att du hittat hit.
Jag har precis börjat läsa den här boken, men jag tänkte återkomma med reccension när jag läst ut! (fast jag kan egentligen rekomendera den redan nu! handlar om författarens mamma som levde i 20-talets Berlin, 30-talets Tyskland och 40-talets Sverige.)

Andi B. Goode sa...

Hope you enjoy the time you have left there! And I love these pictures, especially the one of Britta!
-Andi x

B-b-b-etty sa...

kommer också att sakna lägenheten :(

Rakel sa...

Det ser ut som du har en veldig koselig leilighet.
Jeg hadde balkong før, men ikke nå lenger. :( Dessverre..
Kjempefint med originaldetaljene :)

Evis sa...

Jag har verkligen tänkt läsa den boken. Kanske i sommar. Yvonne Hirdman var på vårt genushistoriska seminarium och berättade dels om den, dels om boken hon skrivit om makarna Myrdal och om att skriva historisk biografi och den låter så intressant.