söndag 1 maj 2011


Fyra fina
Alldeles för sällan har jag tid att upptäcka nya fina, roliga, spännande, vackra, inspirerande och viktiga bloggar. Att jobba ungefär sex dagar i veckan, hinna blogga mina egna inlägg och där i mellan dansa, sova, leva och göra annat lämnar tyvär inte så mycket tid över. Men, ibland lyckas jag ändå! Här kommer fyra nya upptäckter, som kanske inte alls är nya för vissa, men ändock värda uppmärksamhet;

Tvä bästa vänner från London med utsökt inspirerande stil, visad på fina bilder med bra text. Inläggen innehåller mycket kunskap om kläder och föremål, utan att bli tråkigt. Deras garderober innehåller allt möjligt från 20-tal till 60-tal, som de här ljuvliga skapelserna i himmelsblått och vitt, med oemotståndligt knallröda accenter;




Vilka flickor!


30-talsstil som jag aldrig sett den tidigare. Hennes stil är fullkomligt fantastiskt -och det med kläder, skor och accesoarer från en epok som väldigt få känner till, från en epok då väldigt många var fattiga och slet ut och sydde om varje plagg de ägde. Man kan bara gapa och hänföras av den precisa, autentiska samlingen som denna eleganta kvinna äger! Hon skriver dessutom bra och har en trevlig blandning av egna och gamla bilder. Hennes etsyshop är också väl värd ett besök!




Jag blir sällan förtjust i moderna versioner av vintage, där en i mina ögon vanlig modeblogg utger sig för att vintage bara för att den innehåller vissa inslag av second hand. Med den inställningen klickade jag mig tveksamt in på Emma Sunds blogg för Damernas Värld, men den här gången fick jag ordentligt på moppo! Det var ingen vanlig modeblogg med okunnig retrotouch. Det var precis den blandning av okategoriserad vintage och lite modernare mode jag letat efter! Lite som en godisblandning mellan mina vänner och favoriter Clara, Linnéa, Jessica och Britta. Välfotograferat, välskrivet, vackert och genomtänkt!


...och så lite humor. Så ska det vara!


Ytterligare en blogg jag letat efter länge; här finns hela 1900-talets kvinnliga mode beskrivet efter epok, kortfattat men bra. Undrar du vad som egentligen är skillnaden i stil mellan 40- och 50-talet? Gå in på kategori "1940" respektive "1950" och läs på! Jag lovar att du blivit klokare efter en kvart.

Har ni fler tips till mig? Kommentera med en kort beskrivning så blir jag glad!

Four fine ones
Unfortunately I very rarely find the time to discover new beautiful, inspirational, funny, well-written and important blogs. Working six days a week, making my own posts, dancing, living  and everything in between leaves little time left. But, sometimes it happens anyway! Here are four recent discovers that I'd like to give some extra attention:
(links above, in the swedish version)

1. Bright Young Twins
Two darling best friends from London, with a delicate, funny and inspirational style. The posts contents beautiful pictures, well-written texts and great historical knowledge, completely without boredom. Their wardrobes seem to keep treasures from the 20s as well as the 60s, and I just love the skyblue/white/bright red-outfits that they wear on the first pictures!

2. Tea with the Vintage Baroness
30s style like I've never seen it before. Every single detail is right -from a decade that few people know about, from a decade when many people were poor and wore out every piece of clothing that they had. So, the collection of garments, shoes and accesories that this elegant woman has is quite impressive! Her language is swell and the posts are a great mix of new and old pictures. Also. she has a great etsyshop!

3. Emma's vintage.
I'm very rarely impressed by modern versions of vintage, where a (in my opinion) ordinary fashion blog says it's vintage just because it contains a few second hand garments.
With that attitude I quite doubtfully clicked in to Emma Sund's blog for the swedish fashion magazine "Damernas Värld", but oh my, did I have to change my mind! This blog wasn't just fashion wanting to be vintage. This was the perfect mix between uncategorized vintage and a bit more modern fashion that I've been looking for! Like a candymix between my friends and favourites Clara, Jessica, Linnéa and Britta. Well photographed, well written, very beautiful and funny!

4. "The fashion travel -from apron to thong"
Another blog that I've been looking for a long time; a complete guide of the female fashion of the 1900s, described decade by decade. Do you wonder what the real difference is between 40s and 50s style? Look through the "1940s" and the "1950s" categories and I'm sure you'll be wiser within 15 minutes! It's unfortunatly only in swedish, but google translate might work.

Do you have any other new blog tips to share? Comment with a little description and I'll be happy!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

9 kommentarer:

Polkadotdays sa...

Takk for tipset! Nydelige kjoler!

Aimee and Harriett sa...

tack så mycket for featuring us! Axxx

Pandora sa...

Takk for fine tips! :)

Miss Tallulah Porkchop sa...

Beautiful photos.

Kristina sa...

Riikka-http://harleansheyday.blogspot.com/
Isis- http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Elsa- http://grandmotherspearls.blogspot.com/
Kristina-http://dahlingitsvintagy.blogspot.com/
Och http://dialvforvintage.blogspot.com/
vassegosåmyckebara

Vintagesmulor sa...

Sjukt fina bilder och tre av bloggarna var nya för mig, ska absolut kolla upp dem! :)

Yoko sa...

jätte bra bloggar! Jag är säkert en av de okunniga pöblarna som skriver vintage när det ska vara retro...men jag gillar iallafall bloggarna!

kram kram!

Maja sa...

Tack för din fina formulering! Detta gjorde min dag.

Kramar från Maja

emma sa...

Vad gullig du är! Tack! Blev så varm i min gladsjäl. Du är en sann inspirationskälla.

Kram emma