onsdag 7 september 2011


Fynden del. 3
Ett av de absolut bästa fynden i söndags gjorde faktiskt Mia; en alldeles äkta Rosmarin-kopp!
Ännu bättre var det att jag fick den i present sen. Så, nu har jag en kaffekanna, en burk och en kopp i min samling mot en komplett servis. Tack och bock Mia!


Vidare syns här en jacka jag hittade, som faktiskt blev den första utav tre som jag sen kom hem med; jag som aldrig brukar hitta jackor som passar! Små axlar och smal midja i kombination med kort överkropp brukar nämligen vara rätt trixigt att passa in i konfektionssydda jackor. Men, just denna gången gick det, och det i en modell jag länge velat ha; en klassisk bikerjacka! Just denna var inte vintage men helt oanvänd, i äkta kolsvart mocka. 150 pix fick jag ge för den och jag ser en lång och fin höst tillsammans!


...och så en sista på Britta som inte är något loppisfynd men ändock ett fynd på många andra vis!

The finds part. 3
My very first cup of Rosmarin!
The swedish made servis "Rosmarin" by Rörstrand, manufactured between 1958-1962, has been on my wishlist for years now, but since it's so rare and expensive the collection grows slowly. Luckily Mia found the cup on the fleamarket this sunday and even more lucky; she gave it to me! So, now I have one coffeepot, a jar and a cup. Big thanks to Mia!
The next find was a real cool bikerjacket; not vintage, but classic and in a completely unused condition. I've been wanting a jacket like that for ages, but it' never in my size; short upper body with tiny shoulders and waist is apparantly not the average bodytype (even though I'm sure I'm not alone with that type!?).
However, I found it or it found me, and I can see a long, good looking fall together!

The last picture is just another one of Britta, since she's so cute. She's definately not a fleamarket-find, but a true find in many other ways!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

12 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Snyggt! Det är svårt ibland med jackor men så kul när man hittar rätt. Jag hittade en Filippa K jacka en gång på en outlet (filippa K gör fina grejer, även om det inte är min stil) den ser ut som en bikerjacka framifrån och har som en a-linje bakifrån. Svårt att förklara men jag är himla nöjd med den!

Emelie sa...

Jag älskar pastellfärgerna. :)

lisa sa...

åh så fint porslin och fina ni är!

Herr Movarp sa...

Snygg servis den där Rosmarin...men det du har är faktiskt ingen kaffekanna eller tekanna, det är en serveringskanna för choklad :-)

Jag ska kolla lite i mina hyllor, jag tror jag har några fler Rosmarinkoppar, den grå varianten om du är intresserad, måste dock kolla hur många och om alla är fina!

Olivia sa...

Åh, Rosmarin! Fint som snus, jag hittade en rosa rosmarin-tekanna i fredags på loppis, den är jag mäkta förtjust i..Men den måste ju ha "compadres" iallafall en tekopp, så där är jag allt lite avis. :)

/ Olivia

Anonym sa...

Hej Miriam!
Här i Alingsås hittade jag häromdagen sex rosa fat (utan tillhörande koppar)på en loppis, skulle du vara intresserad av dom? Jag kan titta om de är kvar i så fall.

/Bello

Herr Movarp sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Herr Movarp sa...

Nu har jag kollat, det var tre hela fina koppar + en med nagg + två felfria fat, samt en trave med mindre naggar. Jag har dessutom två rosa fat. Alla dessa är tekoppar/fat.

Charlotte sa...

Åhhå! Rosmarin är fint, mor min har flera karotter i vitt på landet. Har försökt få dem att flytta hem till mig, men vill sig inte alls! Superfin du är i jackan, jag har en liknande fast i jeans, kan du inte visa lite kombinationer till den? Känner ofta att den är svårburen nämligen. Kram!

Miriam Parkman sa...

Amanda: Det låter också som ett pangfynd! Filippa K kan absolut ha fina grejer ibland, bl a gjorde de ett par superfina, vita lågskor i våras.
Det är lite för varmt för att börja använda min jacka än, men jag längtar tills jag kan börja göra det!

Emelie: Det gör jag med!

Lisa: Tack och bock!

Herr Movarp: Det har du allt rätt i! Slarvigt av mig, jag vet ju faktiskt att Rosmarin har både kaffe-, te- och chokladkanna. Tack för uppmärksamheten!
Jag är definitivt intresserade av dina koppar och fat, beroende på vad du vill ha för dem. Jag har tyvärr inte alltför mycket att spendera... Men maila mig gärna på miriamparkman@gmail.com så kanske vi kan göra lite affärer!

Olivia: Lyllos dig! Tekannan som är så fin i sin breda, fylliga form. Hoppas du hittar en kopp inom en snar framtid!

Anonym/Bello: Vad fint av dig att kolla med mig! Jag är absolut intresserad, beroende på vad de kostar. Om du har vägarna förbi igen får du hemskt gärna kolla!

Charlotte: Haha ja jag kan förstå att din mamma håller hårt i dem;)
Räkna med bilder på jackan så fort det blir lite kyligare ute! Jag bara väntar på att få använda den till olika plagg:)

Joanna sa...

HAHA, jag förstår att sista fyndet är det bästa fyndet.
ett sånt där som håller i längden.

Annika Strandberg sa...

http://www.tradera.com/ROSMARIN-GRADDKANNA-OCH-SOCKERSKAL-HERTHA-BENGTSSON--auktion_341141_139498991

ett tips på samma serie :)