söndag 18 september 2011


Körsbär i Karlskoga
För en vecka sen var jag och hälsade på min bror och hans familj i Karlskoga, i deras nya trevliga hus. På gården växte ett helt fantastiskt biggareauträd, och jag passade naturligtvis på att använda de makalöst goda frukterna!


Det var varm höstsol och alldeles perfekt väder för att stå och plocka/äta körsbär.



Sen gick jag ner till Karskoga centrum och köpte grädde, choklad, syltscoker och vaniljstång.


Chokladen och grädden blev till den här chokladtårtan, som fick syrlig tryffelglasyr med mixade lingon i, och pompös dekoration av de tjusiga körsbären. Rysligt gott vill jag lova!


Till och med den här lilla tösen gillade den!
Hon heter Emilia och är min kära brorsdotter.


Hon har en lika fin lillasyster också som heter Cornelia, och här är vi alla tre på bushumör.


Sen gjorde jag naturligtvis sylt av de resterande körsbären; hälften blandat med lingon och hälften bara som de är. Jag hade ungefär 1 liter körsbär till varje kastrull, med ett halvt paket syltsocker i varje. På de båda delade och skrapade jag också en färsk vaniljstång, som med liten mängd lyfte sylterna till oanade smakhöjder!


Just den här burken blev en present till min vän Anna som firade sin födelsedag idag. Med en gammal läsketikett från Härnö Bryggeri blev det en riktigt hit!

Last weekend i visited my big brother and his family in a small town called Karlskoga, in southwest of Sweden. They had just moved to a new house with a great surprise in the garden; a cherry tree! It was still full of delicious cherries, and I spent a lovely afternoon in the warm fall sun, picking and eating rich, sweet cherries. Then I went down town to get some chocolate, fresh cream, a box of jam-making sugar and a fresh piece of bourbon vanilla. In the evening I made a chocolate cake with lingonberry ganache, topped with the elegant cherries, and the day after I made the most delicious jam. Even my sweet little niece, Emilia, liked it!
She has a cute little baby sister as well, Cornelia, but she's still a bit too young for eating anything else than breastmilk...

However, I wish I had a garden of my own with that kind of cherry tree! I got thousands of ideas on what you could make with them...

Med vänliga hälsningar,
Miriam

1 kommentar:

Ester sa...

Mums! :-) Och så fin syltburk!