söndag 18 september 2011


Kära Old Touch
Vi hade inte setts på länge. Jag hade tänkt mycket på dig, kanske hade också du tänkt på mig. Jag har ingen bra ursäkt för min långa frånvaro; jag jobbade, firade sommar, prioriterade min ekonomi för andra. Så dum jag var. Varför slänga pengar på andra när du har allt jag behöver och vill ha, för ännu mindre? Du, med dina outtömliga lådor av skatter, dina förföriska skyltfönster, dina ofattbara prislappar och din imponerande, vidsträckta kunskap.
Nej, jag lovar att jag aldrig kommer vara borta så länge igen. Jag ska vara dig trogen och jag lovar att alltid utnämna dig som den absolut bästa vintagebutiken i Stockholm!

Ovan, dräkten jag letat efter i år och dar; djupt hallonröd i sent 40-talssnitt, med perfekt sittande midja och lagom smal kjol. Axlar som sitter där de ska med lätt förstärkning och exakt rätt ärmlängd. Som grädde på moset hittade jag också en 70-talsblus i 40-talsstil som passade perfekt till; vit i botten med grafiska rutor i brunt, rött och grönt. För de båda superfynden, som i stort sett var oanvända båda två, betalade jag ungefär 550 kronor. Det är nästan för bra för att vara sant!

Men det slutar inte där; jag fyndade också två oanvända 50-talskoftor i turkos, fin ull i perfekt modell, ett par oanvända 40-talskängor som kommit till Sverige från Ungern under andra världskriget med en judisk kvinna (jag älskar att få en historia med det jag köper!), två ljuvligt söta barnbaskrar, en basker till mig själv, en ennan fint arbetad bomullsblus, en röd, handsydd sjömanskrage och ett fantastiskt brevpappers-set från 30-talet. Bilder på det kommer framöver!
 


Det kan verka som ett museum när man går in på Old Touch, men i princip allt är till salu och förändras ständigt i komposition och stil, allt eftersom saker säljs och nya trillar in.




Upplandsgatan 43 är adressen att lägga på minnet för den som aldrig besökt Old Touch!


Dear Old Touch,
we hadn't seen each other for a while. I was thinking a lot about you, and maybe you were thinking about me too, but time was never enough. I was working, celebrating summer, cheating on you with others. Why did I? It feels like a complete waste now. Why spend money on others when you always offer exactly what I want, exactly what I need, for much less?
I'm sorry I've been away for so long. It will never happen again. I promise to be true to you, because you are and will always be the absolute best vintageshop of Stockholm!

On the first picture; the suit I've been looking for for years. It has the perfect , deep-rasberry red colour, the perfect waist and shoulder fit, the perfect late 40s cut and yeah, it's over all quite perfect. I even found a matching blouse when I tried it! And, the best thing; I only payed about 550 SEK for both the suit and the blouse. That's almost too good to be true!

If you ever visit Stockholm; don't forget to visit Old Touch at Upplandsgatan 43! 

Med vänliga hälsningar,
Miriam

16 kommentarer:

Kerstin sa...

Det ska jag lägga på minnet.

sak sa...

Ja, älskade Old Touch - vad skulle vi väl göra utan dig?

Emma Litton sa...

That suit is just sooo amazing! I too have been looking for that suit, and will have to continue :)

xo,
Em

Anonym sa...

Vidunderlige billeder...!

Unga fröken Karlsson sa...

Ja, Old Touch är helt underbart!

Naomi Abramowicz sa...

Åh Old Touch är min favoritbutik med! Köpte världens mest perfekta mörkblå 40-tals-yllekofta med smal midja till det facila priset av 75 kronor. Och kanske världens vackraste havsblåa 50-talsklänning som jag ska i dansa i när jag någon gång gifter mig! :) Ser fram emot att se fler bilder på dina fynd!

Linda sa...

jättefin dräkt! den sitter perfekt på dig, som du sa!

Lyckans Smed sa...

Underbart vackert! Var ofta på Old Touch när jag bodde vid Odenplan. Länge sedan nu...
/*

Josefine Laul sa...

Haha, gillar hur du skriver!

Unknown sa...

The suit is perfection, will definitely visit this shop when I get to see Stockholm someday! x

Evis sa...

Vilken fantastisk dräkt. Jag önskar att jag kunde hitta något sådant, men när man inte har vanliga konfektionsstorlekar så är det kört - jag får lära mig att sy kavajer på riktigt med mellanlägg och allt istället.

VolangLinda sa...

jag måste gå dit! det är katastrof att jag aldrig varit där fast jag bor i Stockholm och älskar vintage. tack för att du påminde mig fina du!

Kitten von Kat sa...

Dräkten är helt gudomlig!! MÅSTE ta och sy nåt liknande åt mig själv för färdigsytt passas sällan på mig heller :( Ser fram emot att se fler av dina fynd och denna underbara dräkt i användning i fler blogginlägg!

Lillgull sa...

Oh! Old touch är verkligen speciellt. Önskar de hade en webbsite, inte med försäljning mer för att kunna berätta om en del av föremålen. Har köpt min finaste vintageskatt där, och många fina hattar.
Nu när jag varit mammaledig har det nte blivit så ofta som jag velat. Att gå in där med min dotter gör mig helt kallsvettig och nervös.

Kristina sa...

Old Touch är helt klart unikt och priserna är så schyssta också och det är härligt att ta del av Birgittas stora kunskaps skatt . Hurra för generösa människor som delar med sig! Old Touch bara så bäst!
Lillgull du kan trösta dig med en Old Touch bok istället.
Förresten.
Du måste ändå gå dit, de hade mkt fint till små flickor senast jag var där
//Kristina

Lillgull sa...

Hehe ja jag ska pallra mig dit. Nu har dottern börjat på dagis och jag gått över till arbetslös så har jag en del dötid. Man blir galen av att sitta och vänta på att telefonen ska ringa eller det där mailet ska komma.