onsdag 13 augusti 2008

Boktips!

Jag borde egentligen göra som kära Julia, och ta tag i körkortsteorin, men så blir det inte. Istället läser jag just nu en riktig gammal flickklassiker, nämligen Cherry Ames.

Det är en serie som handlar om den unga, söta, godhjärtade och modiga Cherry, som man får följa genom utbildning och arbete på olika platser som sjuksköterska. Det är oerhört käckt och moraliskt, vilket gör dem väldans underhållande. Klicka upp bilderna och läs på baksidestexterna samt de rader jag understrukit så förstår ni!

Ovan, den första boken om Cherry.

Cherry Ames, en självständig, impulsiv och godhjärtad flicka, som vinner vänner för livet i sjuksköterskeskolan.

Före den här boken har Cherry hunnit arbeta både i krig och på lyxkryssare, men har nu blivit lite äldre och mognare och slagt sig ner på ett vilohem. Där tar hon bl a hand om den kända Mrs Underwood och hennes nyfödda baby.

De böcker jag har om Cherry kom ut 1954 i Sverige. Om någon här har andra delar, eventuellt till salu, hör av dig!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

8 kommentarer:

Zizzi sa...

Jag har också läst Cherry Ames-böckerna och fastnat för de. Ett tips från mig är "sprakfåle-böckerna" av Lisa Eurén-Berner. Brukar finna några stycken på olika antikvariat. Jag har nästan hela serien. Den kan jag läsa om och om igen!
KRam cissi

Anonym sa...

oj. jag läste dom när jag gick i skolan... och kitty böcker... och anne på grönkulla och kullagulla böckerna.

Anonym sa...

Tradera är ju alltid värt att kolla in, det som inte finns nu kommer ju att dyka upp förr eller senare. =) Just nu ligger auktioner för "Cherry Ames - Sköterska på sommarläger" och "Cherry Ames - Distriktsköterska" uppe.

http://www.tradera.com/Cherry_Ames_Distriktskoterska-auktion-69979460

Miriam Parkman sa...

zizzi: Tack för tipset! Ska kollas.

anonym: Jag tror att jag började läsa en Kittybok en gång, men att jag tyckte att den var tråkig efter tre sidor. Nä, lite ädre ska de va;)

sixten: Tack för ytterligare ett tips! Det dumma där är ju att det kan bli så dyrt, jag vill ju helst hitta dem på gamla loppisar för en femma styck;)

Anonym sa...

Min mamma var sjuksköterska och hade en halv bokhylla med dessa böcker, som alla kastades när hon gick bort...något som man naturligtvis ångrar så här i efterhand.

Sofie Violett sa...

Hej Miriam, har inte kommenterat här tidigare så nu blir ett en litet längre. 1. Superfin blogg, som verkligen fyller ett tomrum i wwwrymden! <3 2. Scenen i första Cherry Ames -boken är verkligen förevigt fastetsad i mitt minne, när Cherry som vanligt får skäll för sina körsbörsröda kinder. Minns att första gången jag läste det (hur gammal kan jag ha varit... åtta-tio år kanske) kladdade mammas rouge över hela kinderna och gick runt kvarteret för att hitta en stilig läkare. Du kan ju gissa hur det gick...

Vidare: Såhär i efterhand, efter att ha läst serien flera gånger, har jag läst en hel del roliga amerikanska artiklar om hur böckerna om Cherry beställdes av Helen Wells i syfte att locka unga kvinnor till armén i krigstider. Som du säkert märker glorifierar de kriget mellan Usa-Japan, på ett närmast gulligt sätt!

Sofie Violett sa...

Och PS! Om du gillar flickböcker så vill jag tipsa om Birgitta Theanders avhandling från 2006"Älskad och förnekad: flickboken i Sverige 1945-65", som finns utgiven i nöjesläsningsform med bilder: http://www.bokus.com/b/9789170610318.html?pt=search_result

hemma hos mig ligger den alltid på sängbord, flickboksnörd som man är. DS.

Miriam Parkman sa...

Oj, det ska jag kolla!
Tack för tipset!