tisdag 12 augusti 2008

Kära Sörle
I hela mitt liv har vi varje sommar varit i Sörle, veckor i sträck eller några strödagar här och var. Sörle ligger i Nordingrå vid Höga Kusten och är faktiskt bland de vackraste platser jag vet. En av de få gånger jag känner att jag kan bli lite patriotisk är när jag åker upp och ner på slingriga vägar mellan kohagar med rymdägg och byar med konstiga namn, när vi åker ut i våran skraltiga gamla Storbådan till Långskärets klippor och klara havsvatten eller när vi kusiner åker ut till Berghamn och bastar på midsommardan bland turister och sura gubbar. En salig blandning, som tillsammans bara blir så underbart. Självklart har alla mina minnen med uppfattningen att göra, men faktiskt, alla borde beöka Höga Kusten någon gång. Så jämarns vackert är det.
Ovan, interiör från vårat fina dass.
Mamma gjorde rullrån inför Jennys bröllop, i det finfina förklädet som jag egentligen skulle vilja ha här i stan.
(även om det passar mycke bättre där)
Fönstret vid köket i Hebbret. Allt som allt finns det tre stugor på våran tomt, och hebbret (som en gång stod i Jämtland någonstans) var från början ett förvaringshus för skörden.
Om det är någonstans man verkligen kan göra ingenting och ändå bara njuta så är det i Sörle.

Fina fönster i Hebbret.

Jag gjorde Fruktig chokladkaka med fläder och rosenmarmelad igen till en liten träff vi hade med några vänner, och den här gången blev den ännu godare med biggaråer, nektarin och röda vinbär som dekoration. Riktiga höstfärger blev det dessutom!

(vilket faktiskt känns lite vemodigt ändå, den här sommaren har bara virvlat förbi)

Jenny och Frans-Folke myser framför brasan i Hebbret, när regnet smattrar mot plåttaket.

(också höstkänsla! hjälp)

Men, bröllopet är iallafall kvar än, och vi förberedde lite hemligheter...

Med vänliga hälsningar,

Miriam

5 kommentarer:

Julia sa...

Vilka otroligt vackra bilder! Hela din blogg är verkligen underbar. Så glad jag är att jag hittade den :)

Miriam Parkman sa...

Tack! Vad roligt att du hittat hit!
Välkommen:)

Elina sa...

Oh ja, ingenting slår Nordingrå. Jag har inte hunnit dit en endaste sväng i sommar! Det måste ordnas snarast. Spännande bilder från Herräng också, love your hair :)

Miriam Parkman sa...

Nä, så är det. Och det är ju faktiskt vackert på vintern också, så du behöver inte skynda dig!

Tack för hårkomplimangen, det är roligt när man lyckas;)

Mange sa...

Förstår precis vad du menar med sörle och Höga kusten! Har med varit där nästan varje sommar i hela mitt liv. Lite tråkigt dock att man inte hade så mkt folk att umgås med när man var liten, men vad gjorde det. Finns ju hur mkt man kan göra. Fin bild över viken. Kan nästan lista ut var du står och tar kort. Älskade höga kusten! =]