torsdag 7 augusti 2008

Tjuvtitt på klänningen!

Som några av er kanske vet ska min storasyster Jenny gifta sig i slutet av den här månaden, och jag står för klänningen. Vi började i slutet av januari med att leta inspiration, skissa, göra collage och tusen olika modeller osv fram till idag, då det bara återstår handsömnadspill här och var och lite extra slutputsning. Inspirationen blev 30-40-talsfodral, sådana som glamorösa filmstjärnor som Joan Crawford hade, med en liten hemmapysslad folklorekänsla. Tyget är crêpe satin, och är så fint att jag flera gånger bara hållt det framför spegeln och beundrat det. Det är väldigt tungt, så att fallet blir helt otroligt, men ändå tunnt så att det "flyter" över kroppen. Framför allt kommer det till sin rätt då jag skurit det på skrådden, alltså på snedden. Då skimrar tyget som en pärlemorpärla, och det blir dessutom stretchigt så att man inte behöver någon dragkedja elller liknande. Vi köpte det på Simbra Siden i Stockholm, som importerar allt direkt från Kina. En av Sveriges absolut bästa affärer om man vill ha riktigt fint, kvalitativt silke!

Överst, jag syr...

...och Kajsa stryker och Jenny hjälper till.

(Stort tack till Kajsa som lånat ut sitt syrum några dagar och som hjälpt mig när mina kunskaper har varit tveksamma!)

Och tillsist, tjuvtitten på en nästan-färdig baksida!

(mer får ni se efter bröllopet!)

Med vänliga hälsningar,

Miriam

7 kommentarer:

The Freelancer's FashionBlog sa...

Åh, den kommer nog att bli väldans fin!

Zizzi sa...

Den kommer att bli urtjusig! Vill jättegärna se den när den är klar!
Kram cissi

Anonym sa...

Åh. Det är nog den tjusigaste bröllopsklänning jag någonsin sett, och då har vi bara fått se lite på baksidan! Du verkar vara en rackare på att sy du.
Tack för en fin blogg!
- Erica

Miriam Parkman sa...

Tack!
Och den blir faktiskt bara finare och finare.
:D

B-b-b-etty sa...

tjusigt!

Joanna sa...

men den ser ju helt fantastisk ut!
jag gillar verkligen spetsen på axeln.
som en tunn och sirlig axelvadd, fast ändå inte alls.
som en tunn och sirlig ärm, fast ändå inte alls.
en väldigt fin detalj, jag blir nyfiken på framsidan.

Miriam Parkman sa...

joanna: Tack! Det var en fin beskrivning. Nu är det bara halva fållen kvar, och imorgon är det dags! :D