måndag 4 augusti 2008

Fruktig chokladkaka med fläder och rosenmarmelad

Den här kakan kom till i fredags, och blev ett så pass lyckat experiment att min mamma tyckte att den var "den godaste hon ätit på väldigt länge". Självklart delar jag receptet med er! Men, eftersom det var ett experiment, och jag höftar ganska mycket, så kan måtten vara rätt osäkra. Så, smaka er fram!

Grundkakakan:

100 g smör

2 ägg

2 dl socker

1-2 nypor salt

4-5 msk rågade msk kakao

2 dl vetemjöl

1/2 tsk bakpulver

1 nektarin (kan uteslutas)

Sätt på ugnen på 200 grader, varmluft 175. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt, och tillsätt övriga ingredienser, förutom nektarinen. Stjälp upp smeten i en smord form (gärna med avtagbar kant) och tryck ner nektarinklyftor i en cirkel, så tätt du vill. Grädda i ca 20 min.

Under tiden gör man glasyren:

1 skiva smör (ca 1cm tjock)

1 skvätt grädde (tänk 4-5 "klunkar"; alltså som det låter och ser ut när man häller ur en gräddförpackning med liten öppning)

1 klick sirap (lite större än en femkrona)

ca 80 g mörk choklad

ca 1-2 dl outspädd flädersaft

ca 2 msk rosenmarmelad

Blanda allt i kastrull på låg värme. Låt sjuda en stund. Höj värmen så att det kokar, men rör om hela tiden! Det får absolut inte brännas. När den börjar tjockna lite är den klar (fast den ska fortfarande vara ganska lös).

Häll glasyren över den något svalnade kakan och dekorera med valfri frukt, t ex vindruvor.

Servera med grädde!

p.s jag beklagar de dåliga bilderna! d.s

Med vänliga hälsningar,

Miriam

3 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

ska testa nån dag. tycker att du ska ha en bloggträff så kan jag få komma och hälsa på dig och fika och så får du visa alla dina smultronställen.

Miriam Parkman sa...

Det skulle vara trevligt! Lite längre fram i höst kanske? Jag hinner nog inte få ihop något nu, med Jennys bröllop och allt, men det är ju kul att ha något att se fram emot på hösten!
Hm, det här ska tänkas över...

B-b-b-etty sa...

ja gör det! kul med bröllop förresten