söndag 31 augusti 2008

Minikafferep med Julia

Jag blev sugen på att baka, och behövde dessutom något att lämna som tack till frisörsalongen där vi lånade en trippeltång till Jennys bröllopsfrisyr, och slog därför slag i saken och gjorde några söta bakelser.

Jag gjorde mitt vanliga älsklingsrecept (chokladmuffins, från Sju sorters kakor, finns bland de första inläggen jag skrev här) och fyllde dem med fläderkrämen jag skrev om häromdagen. Dessutom använde jag de fina muffinsformarna från Konfektasken!

Eftersom bara fem skulle till frisörsalongen, och Julia och jag hade bestämt att vi skulle träffas, slog jag på stort och gjorde ett litet minikafferep. Man måste ju ta tillfällena i akt att få använda sina koppar och fat!

Klicka krämen ovanpå muffinsen eller skär upp en skåra längs halva och fyll med en lagom stor klick som gärna får pösa ut lite. Var bara noga med att såga, inte trycka med kniven när ni skär! De smular lätt sönder annars. Klicka sen en liten plätt på toppen och sätt dit ett eller flera hallon.

Julia var förkyld och förtjänade sina tre bakelser.

Jag var inte sämre...

Nöjd och glad av lite kaffe och bakelser!

I baked cupcakes for a thank-you-present, and then had a little Kafferep (sorry, I really don't know how to translate that! But, it is an old swedish expression for a social form of getting together and have some coffee and lots of cookies. And, that is what the blog is named after as well.) Dear Julia was a bit sick and really deserved some sweets, so I took the opportunity to use my second hand-porcelain!

The cupcakes are chocolatemuffins with a filling of Elderflowercream, and a little rasberry on the top. I will soon start to translate the recipes as well!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

8 kommentarer:

Anonym sa...

så söt du är!

B-b-b-etty sa...

tjusig du var i håret. och jag älskar koftan. perfekt mörkblå! vill också gå på kafferep

Miriam Parkman sa...

sött nonsens: tackar tackar!

betty lou: Tack! Det var lite knasigt först men blev bättre efter att det "mjukat upp sig lite". Koftan är ett av mina bästa second hand-fynd någonsin, 79 kr på myrorna i Uppsala. Nästan helt oanvänd, perfekt i storlek och enligt mamma ett gammalt fint kvalitétsmärke ("mäser", tyskt). Det roliga var dessutom att jag var på allt annat är köphumör när jag hittade den, jag var till och med helt anti konsumtion den dagen. Men jag är väldigt glad för att jag insåg värdet i den och köpte den iallafall!
:)Som du säger, det är en perfekt blå färg, och så har den så fina detaljer; den är stickad i ett snirkligt hålmönster, med uddkant i halsen och silvriga, gjutna knappar med blommor på. Himla fint!

B-b-b-etty sa...

det brukar vara så att man fyndar det bäst när man verkligen inte letar efter det

Nina sa...

Åh.....sånne kaffekopper har mormor på 84 år også :0). Masse fødsesldagsnostalgi i de....

Miriam Parkman sa...

betty lou: Exakt! Och när man verkligen är ute efter något hittar man det aldrig...

dilldall-nina: Ja, somsagt, jag har ju en inneboende tant;)

Alice sa...

Kafferep? I thing it sounds great! In Apain we don't have anything like that, snif! her people only like go out for tapas, very noisy and every one smoking... puaj!
But i love to go to a swedish cafe near from my parents home, I've bben going there for 16 years! I I always take the same: swedis apple pie... i love it, could you tell me the recipe, please??? it have cinnamon and marzipan, an a base of cherry mermelade... with big apple pieces!!!unnnmm! I've bben trying to make one, but it's imposible!!!

Maud sa...

hello, i dont no how i should anderstand kafferep, but it seems to me that it is very close to the german tradition of kaffekuren (i am very sorry but the exact scripture is not known by your servant) a kind of afternoon break with coffee, and cakes with a lot of cream and friends. As we do not eat much for lunch, its in a way the german tradition for tea, exept it's coffee...