tisdag 24 augusti 2010

Efterlysning!
Har ni gått förbi en loppis eller den lokala antikaffären hemma och sett något sånt här skymta förbi? Eller rent av någon eller några delar hemma ni vill bli av med? Kontakta mig!
Jag är nämligen på jakt efter kompletta serviser av Rörstrands "Rosmarin" från 1958, som jag tycker är så rysligt fin, trots sitt sena ursprungsår. Jag vill ha i rosa som på bilden eller i pastelligt turkost, men enstaka delar i andra färger kan också vara intressanta.
"Rosmarin" går nämligen så finfint ihop med Rörstrands klassiker "Swedish Grace" ( av Louise Adelborg, 1930) som jag önskar mig tallrikar och tegods i till min 20-årsdag i oktober. Det skulle bli en helt perfekt blandning av årtal, hållbarhet och ögongodis. "Rosmarin" finns ibland på antikaffärer här i Stockholm, men brukar oftast vara för dyr för mig.
Så, ni som bor ute i landet bland oanade guldgruvor, håll gärna utkik och maila mig sen på miriamparkman@gmail.com om ni hittar något!
Tack!

I want a service from classic swedish chinafactory Rörstrand, called "Rosmarin" ("Rosemary") from 1958. It was made in pink, turqoise and light yellow (I think) but I'm mostly interested in the the two first. It's not very easy to find, and when I do here in Stockholm it's always too expensive. So, I'm asking my swedish readers if they've seen it anywhere, or if they have some parts they could sell to me! The reason I want it isn't only because of it's cute shape and colour, but also because it looks great with another classic from Rörstrand, called "Swedish grace" (designed by Louise Adelborg, 1930). It's still produced and I'm wishing plates and teacups from it for my 20th birthday this october. It would be a perfect mix of the decades I love, durability and plain eyecandy!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

15 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Åh så fin! Jättefint i rosa verkligen! Hoppas du hittar något!

Hanne sa...

Den rosa kommer i nyproduktion nu om bara några veckor, den kommer tom till lilla Härnösand till så då vet du vad du ska önska dig från mamma och pappa i julklapp :)

Hanne sa...

Alltså rosa Swedish Grace :)

B-b-b-etty sa...

Du har bra smak ;D Dom båda är också mina favorit serviser. Måste verkligen börja använda min rosmarin kaffepanna

Maja sa...

Ojoj vilka exceptionellt fina kafferep det kommer att bli framöver!! :D

Eli sa...

God smak! Lovar att tänka på dig om jag skulle ramla över någon del.

Iller och Kotte sa...

UUUuuuuuuu hade några blå koppar för några år sedan men har slått sönder alla. Men nu vet jag vad servisen heter. Tack så mycket!

jagged rubies sa...

Vilken vacker servis!

Come again secondhand sa...

så fintsåfint!

Anonym sa...

Miriam, du har väl sett denna sida? http://www.skolhuset.se/Porslin/porslin_rorstrand.htm
Finns en del Rosmarin där!

/Bella

Miriam Parkman sa...

Hanne: Nä? Perfekt ju!!
Gud så bra, tack för det tipset;)

Bella: Nej det hade jag inte, tack så jättemycket!
Tyvärr var några finfina saker redan sålda, men det kanske kommer mer. Tack!

Och tack alla andra också för bra och fina kommentarer!

Tjusigt! sa...

vilka fina, hoppas du hittar! :)

Drakens Källare sa...

Hej! Jag har en second hand-butik i Gamla Stan och det enda jag har i den serien nu är några mörkblå fat. Men jag ska hålla ögonen öppna, vi fyller på i affären lite titt som tätt så man vet aldrig vad som dyker upp.

//Sofia

Miriam sa...

Rosmarintekannan såg jag på Hornstulloppissen i somras! Var hur nära som helst på att handla den, attans att jag inte gjorde det då :)

Ulrika sa...

Åh, den tycker jag också jättemycket om, fast jag är lite svagare för blå eld! vita koppar och blå fat... så fint! men rosmarin har väl inte riktigt likadant mönster i glasyren som swedish grace va?!!

Lycka till i jakten!!