måndag 13 september 2010

Bröllop i stil del. 2

I vintras hade jag ju en tävling där man bl a kunde vinna originalstrumpor, och en av vinnarna var Clara som skulle gifta sig. Nu är hon fru och skickade trevligt nog två bilder från sin stora dag. Visst var hon alldeles fantastiskt tjusig?

Klänningen hade hon fyndat på Erikshjälpen för 250 (!) kr och tydligen satt den som en smäck redan från början, endast en dragkedja behövde bytas. Då vet man verkligen att man hittat rätt klänning! Den är precis i den vackra, långärmade modellen som på 40-talsbruden nedan;

Även de välgjorda och oerhört eleganta frisyrerna påminner om varandra. Autentiskt och fint så jag blir alldeles varm i hjärtat! Claras nyutbildade frisörkompis Kajsa stod för konstverket. Clara berättade också att de gick in till "Let's do it (lets's fall in love)" med Billie Holiday och sen minglade till Ulla Billquist. Oj oj sån god smak säger jag bara!

foto: Johanna Winther

Klicka gärna upp bilderna så att ni ser den eleganta smocken vid axlarna bättre och det söta prickiga mönstret som slingrar sig över hela klänningen! Jag älskar den här slanka och enkla men ack så stiliga modellen.

En sån här fluffdröm till klänning skulle jag dock också kunna tänka mig...

...och kanske en sån här stilig brudgum också. Hehe.

I had a competition this winter where you could win a pair of original stockings, and one of the winners was Clara. She told me she was getting married this summer in true 40s style, and now she sent me some pictures of it! Don't you think she looks absolutely gorgeous?

The dress was a crazy charity shop-find, for only 250 SEK (approx. $35). I love that typical 40s model with long and slender silhouette, marked shoulders and subtle pleating! She reminds me a lot about the second picture of a original 40s bride -they look like they come from the same magazine. And when it gets that authentic, my heart cheers! Please click the pictures larger so you kan see the cute, white polka dot-pattern on the dress.

Although, for my own wedding sometime in the future I can also imagine something more fluffy like the dress of Ginger Rogers, and it wouldn't be so bad to have such a handsome groom as Clark Gable by my side...hehe.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ack så vackert! Och Clark Gable till karl skulle inte jag tacka nej till;) hehe Stiligare man får man leta efter!

amanda löwenberg sa...

Åh så himla fin hon var! Ett riktigt fynd!

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Åh! så vackert!
Själv gifte jag mig i början på 90-talet då var det spretlugg som gällde hu!

Maja sa...

Vilka fantastiska bilder! Så läckert att verkligen göra allt tidstypiskt! Och nej, det skulle inte vara helt fel att ha både fluffdrömmen och Gable på sitt bröllopsfoto! ;D