måndag 17 augusti 2009

En slags bärbulle
I lördagskväll var jag på surströmmingsfest, och till efterrätt fick vi en sån vansinnigt god blåbärskaka, som var helt ny för mig. Alla andra tyckte jag var konstig som inte ätit den förrut, men nej, den har inte ingått i det Parkmänska bakutbudet.
Dock visade sig receptet vara busenkelt;
en helt vanlig vetebrödsdeg (som bl a alltid finns på baksidan av mjölpåsen), fast lite lösare än vanligt (alltså mindre mjöl, ca 2 dl). Tryck ut på plåt som en pizza, häll över blåbär blandade med lite potatismjöl och socker.
Så, jag tänkte att jag skulle prova på en gång, morgonen efter. Men, för att göra den lite annorlunda gjorde jag den i muffinsformar, och då vi inte hade så mycket blåbär blev det lite röda vinbär också. Men sen upptäckte jag dessutom att vi bara hade torrjäst, ingen kardemumma och bara fullkornsvetemjöl. Så, det blev faktiskt inte lika gott. Mer som scones än kaka, om man säger så. Visserligen gott ändå, men med färsk jäst, kardemumma och vanligt vetemjöl blir det mycket, mycket godare!
Maizena fick jag ta istället för potatismjöl också! Redigt vad blandat det blev.
Prickigt och fint innan gräddning.
A kind og berrybun;
This saturday, I was at a traditional, swedish "Surströmmingsskiva", where you are supposed to eat that bad smelling fish I wrote about earlier (if you like it, which I don't). Luckily, we had a amazing dessert!
It was a very simple blueberrycake, made from just an ordinary wheatdough, but with 1-2 cups less flour. You flat the dough like a pizza, and put blueberrys mixed with some sugar and some potatoflour in the middle.
So, I thought I should try it right away, but for some change I made them as buns in cupcakes instead. But, then I discovered that we had no fresh yeast, no cardamom and no ordinary flour, just whole grain wheatflour. So, they more tasted like blueberryscones instead of cakes, but it was good anyway. But, it will be better with fresh yeast, cardamom and real wheatflour!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

Inga kommentarer: