söndag 20 september 2009

Frisyrframgångar

Kommer ni ihåg min lilla frisyrföljetong inför studentbalen? Igår fick jag i princip till den frisyr jag var ute efter då! Helt oplanerat, förstås.

Jag gjorde ca 4 fingerrullade pin curls i luggen, och två på andra sidan benan. Resten av håret la jag upp torrt med mousse i på hot sticks, varannan tjock, varannan smal. Inget schema, bara rätt av hela vägen runt (rulla inåt). När jag tog ut dem borstade och sprayade jag i flera omgångar, och sen lite serum. Lugg-lockarna borstade jag inte ut helt, men jag sprayade och kammade bakåt vid rötterna för att få rätt form. Då jag har ganska lång lugg var jag tvungen att fästa den lilla locken med en hårnål, men om man har kortare hår kommer den ligga kvar av sig själv.

Idag är håret fortfarande lite vågigt, fast inte riktigt lika fint.

Det bästa var ändå att det gick så fort! Och var så enkelt. Från rullning till klart tog det max en halvtimme. Hot Sticks alltså! Väldigt praktiskt, även om man kanske inte ska använda dem jämt (för mycket värme är ju aldrig bra). Men, ändock, väldigt praktiskt!

Do you remember my promhairdo-posts this spring?

Yesterday I finally fixed it! A bit too late of course, but my promhairdo was nice as well so it doesn't really matter.

Anyway, I rolled 4 pin curls in the bangs, and 2 on the other side. The rest of the hair I rolled dry but with mousse on hot sticks, mixing thin and thicker ones (thin-thick-thin-thick). No special schedule, just rolling simply all way around. When I took them out, I brushed and hairsprayed several times, and finished with some serum. The bangs I just brushed out a little, and then combed the roots back with hairspray. Since my bangs is quite long, I had to pin the little curl with a bobby pin, but if yours is shorter, it should stay there automaticly.

Today it's still wavy, so it's a perfect foundation for an updo, but not as nice as yesterday. But I love how simple it was! It just took half an hour, maximum, from rolling to finished.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

18 kommentarer:

Rebecka sa...

Ljuvligt fint!

The Freelancer's FashionBlog sa...

Vad använder du för serum?

Erica sa...

vilken elegant frisyr! roligt att du lägger lite tid på det - även om det då inte tog så lång tid den här gången. Jättefint är det. gillar lockarna i luggen också!

B-b-b-etty sa...

undrar också vad du använder för serum? anti frizz?

superfint. påminner om Veronica Lake ;D

jessica sa...

tack för att du satte ord på något som jag känt jättelänge!

tyvärr verkar jag vara mer eller mindre osynlig. det är sällan jag nämns i olika sammanhang.

hur som haver är jag jätteglad att du är med. fler som du behövs i bloggvärlden, den skulle vara en så mycket varmare plats då.
håller tummarna för dig!

ps: du ska väl till bloggfesten förmodar jag?

Sandra sa...

Åh, så fint!!

Frida sa...

Det här har du säkert skrivit någonstans redan, men var fick du tag på dina hot sticks? Har letat länge nu utan framgång...

Miriam Parkman sa...

rebecka: Tack och bock!

the freelancer's fashinblog: Först höll jag på att skriva mitt nya, "Asia straight anti frizz" från Scharwzkopf hur tusan det nu stavas, men så var inte fallet! Jag hade inte med mig det, och använde istället det sista av mitt sunsilk-serum som jag köpte för 30 spänn. Väldigt prisvärt kan jag lova!

erica: Tack så mycket, frisyren är allt i den här stilen! Så, den mesta tiden läggs faktiskt på den. Även om det, somsagt, inte alls behöver ta så lång tid iblad!

betty lou: Veronica Lake var i åtanke;)
Kolla ovan för serum-frågan!

jessica: Ja, jag har också tänkt på det. Otroligt konstigt faktiskt. Du som har hållt på så länge, och ändå är känd bland de flesta vintageintresserade jag känner. Mycket märkligt. Men därför är det väldigt roligt att du fått den där reklamen! Det förtjänar du.
Och tack, visst skulle det bli en lite finare stämning om fler skippade att skriva om elaka påhopp och onödigt skitsnack,det har du så rätt i. Så ja, jag ska gå på den där bloggfesten och vara en kontrast, hade jag tänkt:P

sandra: Tack så mycket!

frida: Jadu jag letade länge jag också, och så plötsligt en dag på lagerboden här hemma stod de. Så ja, det är nog bara att leta vidare, tyvär. Jag har inte sett några nya, och mina är enligt garantisedeln inköpta 1990 -alltså lika gamla som mig. Men lycka til i jakten!

Andi B. Goode sa...

Your hair looks so pretty. I love the flowers, too.
-Andi x

Cassandra sa...

ja må säga att du fått till det! Följde din frisyrföljetång med spänning! Posta gärna fler tips och trix så jag kan få ordning på mitt bångstyriga hår också!

Kitten loves vintage sa...

Men va snyggt det blev! Får själv lust att prova nu... :)

Miss Rascal sa...

Du ser ut som Veronica Lake i den frisyren! Underbart!

Ann sa...

Tjusigt värre! ;)
Hälsningar Ann

Victoria sa...

Jag har precis hittat hit till din blogg och tycker den är superhäftig!!! Jag bloggar om inredning och har börjat fastna mer och mer för det glada och färgglada 50-talet och lite retro-stil. Din blogg ger mig definitivt mer inspiration!
Kram Victoria

Becca sa...

Alltså OJ vad du är vacker! Inspirerande.

Miss Cherry sa...

Vill bara tipsa om att det finns hotsticks på www.eleven.se
Babyliss och någon superbillig variant!

martin sa...

Hej! Har du färgat ditt hår blont? isf vilken hårfärg har du naturligt? och vilken sorts färg använder du?
eller är du så där naturligt? :P


Ha en fin helg /Martin

Anonym sa...

Hej! Kan du snälla hjälpa mig med min frisyr till min bal? vill ha exakt som du har på bilden men vet inte hur jag ska göra! Maila mig är du snäll! Mvh Heidi