onsdag 11 februari 2009

Alla hjärtans dag-tips!

Skippa dyra gallerix-nallar och annat krimskrams för att visa dina nära och kära hur mycket du tycker om dem, utan gör något eget istället. Mycket billigare, personligare och mycket mera omtanke! Det behöver inte alls vara speciellt komplicerat, för egentligen räcker att bara säga Jag älskar dig långt.

Men, om man ändå vill göra något mer är en burk med frasiga och söta Kanelhjärtan fint och i princip alltid uppskattat. Dela mellan vänner, föräldrar och kärestan, eller baka en dubbelsats och dela ut till höger och vänster!

Receptet finns under Recept-kategorin.

Om man har tid på morgonen, gör en fin frukostbricka som skiljer sig från vardagen. Häll juicen i glas på fot, kaffet i fin-koppen och blanda i färsk frukt i filen tillsammans med den vanliga müslin. Det behövs ju så lite för att det ska bli lite speciellt...

Ett annat tips för frukosten är ju förstås att göra lyx-scones! Mal ner lite kardemumma i degen, och baka dem som bullar istället för kakor (obs! ganska små). Spritsa sen små toppar av grädde med syltklick i mitten så blir de som de ljuvligaste små bakelser!

Sen vill jag dock slå ett slag för att ge bort blommor. Inte speciellt originellt kanske ni tycker, men hur ofta får man blommor egentligen? Nä, inte så ofta, för alla tycker att det är tråkigt. Men, en enkel ros eller annan blomma blir inte speciellt dyrt och det känns alltid lite lyxigt att få ställa fram en färsk snittblomma!

Övriga tips är att pyssla ihop ett fint kort, bränna en cd med dina favoritlåtar, ge bort en stunds massage eller bara ringa och prata en stund med den där vännen som du inte hörts med på länge. Hoppas ni får det bra!

Some tips for Valentine's Day;

Skip all the teddybears and other expensive gifts, and do something yourself instead! Much cheaper, more personal and containing a lot more consideration.

My best idea is to bake cookies (big surprise, right?) and give away to friends, parents, boyfriends and girlfriends. Mostly appreciated, and very cheap! I don't think love should be expensive.

You can also make a luxurious breakfast tray, with small changes from the ordinary to make it special. Pour the orangejuice in a champagneglass, the coffee in a pretty cup and serve some fresh fruit together with the müsli. Small changes that matter!

If you want to make som real luxorious scones, you can put some cardamom in the dough, and then bake them as small buns instead of flat "cakes". Decorate with whipped cream and jam, and you'll have the loveliest morningpastry you can get!

But, really, the best thing you can do is to just say I love you.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

7 kommentarer:

Rachel Von Bunny sa...

you blog inspired me to bake alot more, and to make a beautiful breakfast in bed for my boyfriend on valentines day!

B-b-b-etty sa...

jag är allergiskt mot krimskrams från typ gallerix. och min pojkvän är allergisk mot kanel haha så får bli nåt annat. brukar göra saffranskaka i en stor hjärtform, det gillar han. jag hoppas på blommor, får det typ aldrig :(

Lillgull sa...

Jag skulle älska att en liknande frukost som du beskriver Miriam! Skulle det sedan kompletteras med en rejäl bukett dubbelbladiga tulpaner och drivna körsbärskvistar i blom skulle mitt hjärta vara troget för evigt! :)
Men min man skulle nog hellre vilja ha ett perfekt mellankokt ägg och stekt bacon och "hash-browns".

julia x 1000! sa...

ÄLSKADE MIRIAM P! de där kakorna är väldigt goda.
MEN imorgon är det du och jag, (en massa gotta med såklart!!!) LÄNGTAR!:)

Anonym sa...

Hjärtligt! Nu blev jag sugen på att överraska någon (:

Miriam Parkman sa...

rachel von bunny: How nice! :D That's the whole idea with this blog. I'm looking forward to maybe see some result of it on your blog;)

betty lou: Nej fy, vem blir egentligen glad på rikgit för en liten nalle som det står jag älskar dig på? Visst, det är väl gulligt, men man skulle ju aldrig köpa en nalle till en vuxen människa annars... Saffranskaka i hjärtform låter finfint!

lillgull: Haha roligt det där med vad du och jag önskar för frukost jämfört med din man... Färsk frukt i youghurten och juice jämfört med bacon!;) Själv fattar jag inte att man kan äta det på morgonen... men så är jag ju vegetarian också;) Din bukettbeskrivning låter underbar, dubbelbladiga tulpaner är så otroligt vackra! Dessutom blir de ju bara vackrare ju mer de slår ut och vissnar (tycker jag iallafall). Hoppas hursomhelst att ni får en fin dag tillsammans på lördag!

juliaX1000: Självklart darling, it's you and me tomorrow night;)

marie: Att överraska någon är bland det bästa jag vet! Somsagt, det krävs ju så lite... ;)

Anonym sa...

Så gulligt och personligt!