tisdag 24 februari 2009

Glad Fettisdag!

Fet-Tisdag eller Fettisdag, sak samma. Gott är det och jag har smällt i mig 3 minisemlor och 2 1/2 fullstora idag! Mumma.

(och nej, jag bakar inte själv, utan köper stans bästa från underbara bageri Flodins. men hembakta är ju förstås också prima!)

One of my favouritedays of the year;

The "Fat-Tuesday", a tradition in Sweden were you eat specialmade pastries, originally coming from the biblical habit of fasting after christmas, until easter. You are supposed to eat yourself up before you start the starving, even though these pastries are quite modern. Anyway, they are made of a cardamombun, with a filling of almonds and whipped cream. Very simple, but oh so delicious!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

3 kommentarer:

fröken lila sa...

jag bakade själv idag, för första gången i mitt liv! och de blev jättegoda..

Anonym sa...

Jag är oerhört imponerad, själv klarar jag kanske två.

Storasyster sa...

Åh! Jag mer eller mindré uppfödd på Flodins semlor! Jag saknar dem verkligen!!