lördag 21 februari 2009

Avslöjad!

Jag har fått reda på vem den tjusiga kvinnan på min second handsfynd-tavla är! Jag har varit nyfiken länge, samtidigt som jag också gillat att hon varit helt okänd. Som jag tidigare skrivit gillar jag hennes nollställda uttryck, som liksom säger Jaha? och inte bryr sig. Det har lugnat ner mig åtskilliga gånger då jag varit stressad, och jag har föreställt mig henne som en sådär mystisk banbrytande kvinna, som kanske var skådespelerska. Och det varprecis vad hon var!
Från en konstkunnig vän har jag nu fått reda på att tavlan föreställer den svenska skådespelerskan Beata Alice Victoria Zellman, kallad Tollie (1887-1964). Hon var aktuell i en lång radda filmer, och även hennes dotter blev skådespelerska, kallad Lill-Tollie.

Och konstnären sen, det är ingen annan än den berömde Nils von Dardel! Som jag gillat länge! Lite lustigt var det att jag inte kollat upp det...


Tollie själv, tidigt 40-tal. Visst känner man igen minen?

Andra verk av Nils Dardel som jag gillar är bl a dessa;




My mysterious second hand-painting is revealed! The framed print I bought for about two years ago, after have fallen in love with it in a window, now has an artist and a name of the beautiful woman.

Although I wasn't sure that I wanted to know, since I really liked her being mysterious, so that I could fantasize about who she was. Her completely calm and couldn't-care-less-facial expression has helped several times when I have felt stressed, and I used to think that she was some brave, daring actress in the 20's and 30's. And so it was!

From a friend that knows a lot about art I now know that the woman on the picture is the swedish actress Beata Alice Victoria Zellman, called "Tollie" (1887-1964). She did lots of movies from the 20's to mid 50's, and also her daughter called "Lil'-Tollie" was an actress.

The painter is no one else than the famous swedish painter Nils von Dardel (1888-1943), which is a bit funny, since I have liked his work for some time. I guess I didn't see the likeness because of my own dreams about the painting...

The black-and-white photo shows Tollie, in the early 40's. You sure can recognize the face!

The other paintings are also by Nils von Dardel's, and I really love them.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

7 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

min favvo är döende dandyn, och den sista du har. rolf de maré, min favvo-grevinnas von hallwyls barnbarn :D

hannaH sa...

Nej vad roligt, vilket bra fynd!
Tavlan är verkligen jättefin!

Samara sa...

Jag gillar också Dardel, har säkert 15 tavlor av honom,fast ingen äkta såklart,hihi.
Men alla mina är de i den sydamerikanska serien, har ingen aning om det är ett visst land,eller om han reste runt, det började när jag var ca 15 år och köpte en på auktion,den är finare än de andra,inte bara ett blad i en ram,utan ser äkta ut ,hur man nu förklarar,hoppas du förstår,fniss.

Elevator Lady sa...

Det är verkligen en njutning att följa din blogg. Det är inte många 18-åringar som har sån självkänsla och sån stil som du!

Joanna sa...

dardel målar lika fint som hans namn klingar i munnen.
darr-delll.

Anonym sa...

Så spännande!

Anonym sa...

timmen är sen och jag vet inte varför jag sitter och kommenterar här men iaf, kanske för att det är en riktigt fin blogg? :)
även jag tycker mycket om dardel, han gör porträtt som har lite skeva karaktärer som totalt fängslar en, och har 4 repr. hemma..jag köpte 2 st pa landet i sommar, varav den ena var "den borgeliga familjen" eller vad den heter. jag hade att välja på den och en som är _väldigt_ 40-tal med en liten palt som ligger och sover under den bara himlen och fantiserar. jag blev trött på den borgeliga familjen ganska snabbt, dardel är liksom redan borgelig i sig och det blir för mkt borgelighet över det hela.. :) tycker mer om porträtten.