söndag 8 februari 2009

Den lätt misslyckade kakan som ändå blev väldigt god

Mastigt och mustigt -kladdig chokladkaka med ihophöftad kaffeglasyr.

För en rund vanlig kakform;

170 g smör, 130 g socker, 3 ägg, 170 g mörk choklad, 50 g mjöl (hushållsvåg behövs!)

Bryt ner choklad i vattenbad och smält. Vispa det rumsvarma smöret och sockret med elvisp, tills det blir smetigt och ganska lätt. Blanda sen i ett ägg i taget, under fortsatt vispning. Vänd försiktigt ner smält choklad och mjöl i smeten och rör om med sked. Häll i en smord och bröad form och grädda ca 25 minuter i 175 grader.

Gör glasyr/chokladsås under tiden;

ca 30-40 g smör, 4-6 msk socker, en femkrona-stor klick ljus sirap, en halv chokladkaka (mörk), 2-3 msk kakao, 0,5-1 dl grädde, en nypa salt, saften från 1/2 apelsin och ca 1-1 1/2 dl riktigt starkt kaffe (bryggt)

Blanda alla ingredienser enligt ordningen ovan. Ha ganska hög värme och rör om hela tiden. Koka upp under en stund med kraftig omrörning, och låt sen stå kallt och svalna lite (då stelnar den också lite grann). Som ni märker är det sannerligen inga exakta mått här, men det är så det blir när jag bakar. Man får smaka sig fram helt enkelt! Blir det för sött -mer salt och kakao. Blir det för starkt -lite mera grädde. Balansen mellan apelsinen och kaffet är en smaksak!

När kakan är klar, låt den svalna en stund innan du tar ur den ur formen. Annars blir det som med min -en lätt trasig kaka. Men men! Smaken förändras inte av ett litet missöde, och allt går att lappa ihop med lite fantasi.

En trevlig kvällsbricka!

A chocolatecake I made yesterday, with a chocolate/coffee-sauce. The look of it was quite a disaster, but the taste was delicious!

If you make an ordinary chocolatecake, you can make the sauce of 40 g butter, 4-5 spoons of sugar, 1 big spoon of syrup, half a dark chocolatebar, 2-3 spoons of cocoa, a half - 1 small coffeecup of cream, the juice of half an orange, a hint of salt and one small coffeecup of strong coffee.

Mix everything in a pan, and boil quickly, while stiring heavily. The measurments aren't exact, so you'll have to taste it of now and then to see if it's ok. If it's too sweet -more salt and cocoa. If it's too bitter -more cream. Then, put it aside and let it cool down.

Eat with the cake and some freshily whipped cream!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

5 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

jag har inte bakat på evigheter! får göra lite surdegslimpor i veckan, gott men inte lika gott som din kaka ser ut att vara ;D

Miriam Parkman sa...

Jag ska baka bröd idag! Vi får se vad det blir, men det lär antagligen komma up här sen... Dina surdegslimpor såg ju dock väldigt goda ut kommer jag ihåg!

Anonym sa...

ser fruktansvärt god ut!

Samara sa...

Jag tror jag går upp i vikt bara av att läsa receptet, hihi, men jag ska testa den nån dag =)

Miriam Parkman sa...

fanny: Det kan jag lova att den var också!

samara: Haha jag någon nyttig kaka är det inte, men som jag brukar säga, nyttig för det psykiska!;)
(...och så länge man rör på sig kan man äta det mesta!)