tisdag 3 februari 2009

Ifall du har pengar över...
...utan något vettig syfte i huvudtaget, kan du köpa någon av de här godingarna från Myla. Vansinnigt mycket pengar, men fina.
Ovan, burlesque-syndiga Ella och nedan flicksöta Marianne.


If you happen to have terribly much money left over, and no smart thought on what you should do with them, you could buy these sweets from Myla.
At first, burlesque-breathing "Ella" and then sweet, darling "Marianne".
Expensive but oh so nice!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

5 kommentarer:

Kitten loves vintage sa...

Åh, den översta...Mjau!! Men, inga strumpeband? Jag vill nog ha stockings och inga sliskiga stay-ups.

Anonym sa...

Du verkar vara en bra person att fråga det jag tänkte på. På fredag ska vi typ "klä ut oss" till ett årtal och vill då gärna ha en 50-tals inspirerad look. Har du några bra förslag på vad som är smart att ha för kläder för att verkligen framhäva att det är 50-talet? :)

Miriam Parkman sa...

kitten:Jag håller med! Jag vill också ha strumpeband och strumpor...Men jag kollade inte så noga, det kanske finns fast man kan haka av dem? Eller så får man ha en separat strumpebandshållare under...Men, det bästa är ju förstås om de sitter fast på korsetten!;)

ingela: Hej! Vad kul att du frågar! Fö det första så tycker jag att du ska tänka på att 50-talet inte bara var stora, vida kjolar. Det är det som folk mest tänker på, men de glömmer bort så mycket annat! De första tjej-jeansen med gylf fram kom t ex, vilket var helt nytt (tidigare knäpptes de i sidan) Alltså är ett par höga, mörkblåa jeans med smal midjaoch raka ben ett förslag! Till det kan du ha en kort jumper (stickad tröja, ofta med rund, t-shirtliknande hals och kort eller trekvartslång ärm) eller en skjorta/blus, gärna med holkärm. Knyt skjortändarna i en knut fram över naveln, eller stoppa in.
Pastellfärger eller klarrött, blått, grönt och gult, mönster som randigt, rutigt, prickigt och blommigt. Svarta, platta ballerinaskor, håret i lagda lockar eller i hästsvans med inrullad eller uppåtrullad lugg.
Det där är lite mer den ungdomliga stilen, och om du vill ha det lite mer sofistikierat kan du göra den á la Audrey Hepburn, med smala, svarta ciggarettbyxor (också med hög midja), blus eller enkel trikåtröja till. Självklart kan du förstås ha en stor vid kjol också, och för den bästa inspirationen där bör du kolla här; http://www.flickr.com/photos/vintagevogue/ Massor av originalbilder från 30-, 40- och 50-tals-Voguenummer! Om du behöver hjälp med håret kan du kolla under min kategori "Hairdo-turorials" för lite inspiration/vägledning.
Hoppas det går bra! Maila gärna en bild på resultatet till miriamparkman@gmail.com sen;)

Anonym sa...

Åå tack så mycket :D
Bra tips, ska försöka få till den perfekta 50-tals looken nu om jag hinner(förhoppningsvis hinner jag fixa kläderna). haha.

Ja om jag får tag på en kamera så kan jag göra det ^^
Tack så jätte mycket :)

Anonym sa...

Förresten, haha måste bara fråga en till sak. Vet ett bra ställe där man kan få tag på hyfsat billiga 50-tals badkläder? :)