söndag 8 februari 2009

Min första vintagestyling

Under min högstadietid hade vi varje år ett antal "Elevens val-veckor", då vi under hela veckor, från morgon till eftermiddag, fick hålla på med ett specifikt ämne. Det kunde vara allt från syslöjd, matte, musik, teknik - och foto. Längst upp på skolan fanns det ett litet labb, där jag, Mirjam och Sofia spenderade många roliga timmar. Vi klädde ut oss och arrangerade ett flertal fotosessioner, och det här var en av dem;

Jag hade först fotat Mirjam och Sofia som älvor ute i 10 minusgrader (bilder kommer!), och när vi kom in igen hade jag en annan idé. Jag ville styla dem till något som jag börjat få större och större intresse för, och som jag verkligen tänkte skulle bli snyggt. 40- och 50-talsfilmstjärnor!

Dock blev det hela lite misslyckat, då varken Mirjam eller Sofia tyckte att de blev speciellt snygga (även om jag var mäkta nöjd), och sen försvann tyvär också alla bilder jag tagit i svartvitt (med en analog systemkamera). Så, det enda som finns kvar idag är de här tre bilderna som vi tog med Mirjams digitalkamera. Men, tur är det, för idag tycker vi alla att de är ganska fina, och en rolig start på det som senare skulle bli min livsstil.

Sofia protesterade högljutt över sina eyeliner-målade "fjortisögonbryn" och Mirjam tyckte inte alls om sina stela, "onaturliga" lockar. Så man kan ändra smak...

Lite generat och obekvämt...

These photos are my first vintagestyling, taken on my friends Mirjam and Sofia for five years ago. We had a thing in school were we could choose to work with certain subjects for whole weeks, and we always had "Photo", with several hours of fun in the school's photolab. This photoshoot started quite unsuccessful; I had this great idea of styling them into my new, big interest; 40's and 50's moviestars. But, Sofia and Mirjam didn't agree at all; Sofia complained about her silly eyebrows and Mirjam thought her hair looked stiff and unnatural. I was though very pleased with their looks, but when I was going to develop the pictures from the analog camera we were using, they all disappeard mysteriously. So, all that's left today are these three colourphotos we took with Mirjams digitalcamera. Not as glamorous as they would have been in black and white, but it's good they exist, because today both Mirjam and Sofia like them! And, it's a fun start of what should become my lifestyle...

Med vänliga hälsningar,

Miriam

8 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

hihi gillar ögonbrynen

vi hade en lektion i veckan elevens val, jag hade foto typ från mellanstadiet till och med gymnasiet med undantag på nåt år. men nu minns jag inte hur man ens sätter i film i en analog kamera :(

Anonym sa...

översta bilden är snyggast! rätt epok-känsla liksom.

Alice sa...

It's a beautiful story, really, a goon beggining to something big and special... Congratulations!

Anonym sa...

va kul det måste vara att ha haft en stil så länge! jag har bytt stil många gånger bara sen några år tillbaks, vilket gör att jag inte alls har mycket kläder/skor som passar min nuvarande... önskar jag hade samlat på min under flera år... åh va mycket fint jag hade haft!

HELLO TIGER! sa...

Hittade det här och tänkte att det är din kopp te (om du inte redan hittat dit själv); http://www.flickr.com/photos/vintagevogue/collections/

/Tiger

Mademoiselle Dauphine sa...

it's so great going back in time like that. the photos have a beautiful innocence to them

Miriam Parkman sa...

betty lou: Haha jaa jag med...
De flesta skolor har nog en gång i veckan, men det var en bra grej med min skola att ha det på hela veckor istället. Jag minns knappt heller hur man sätter i film, men jag längtar verkligen efter det så bara jag hittar någon bra analog kamera på en loppis eller så...

malin: Jag håller med! I det stuket var det menat att de svartvita bilderna skulle bli, men det försvann ju tyvär... De här digitala togs väldigt snabbt bara för att ha för färgernas skull, så det är inte så avancerade tyvär.

alice: Haha thank you! But yes, it is a quite beautiful story:)

linnea: Jag har haft en drös olika stilar jag med, men har landat nu sen ett tag tillbaka. Jag sparar det mesta, fast för det använder jag inte allt...hehe. Men att spara är bra!

hello tiger: Tack för tipset, men myvintagevogue är sedan länge en av mina kontakter på flickr! För, du har helt rätt, det är precis min kopp té;)

mademoiselle dauphine: I agree! This is one of the things I'm still quite proud of, haha.

B-b-b-etty sa...

jag har 2 st, märket är Zenit. Köpta för runt 250-300 kr i Budapest. Där är det billigt må jag lova! har en rulle i men har inget att fota. dagens i-landsproblem typ