söndag 1 mars 2009

Miriam Hjärta Kupan=Sant!

När jag är som mest uttråkad av Härnösand, när den vackra naturen knappt kompenserar längre och jag bara vill bort härifrån kommer ett litet ställe och knackar mig på axeln. Det ser inte mycket ut för omvärlden, mest bara en grå lokal längst bort på biogatan där en tant stryker skjortor dagarna i ända. Gamla, hopplöst omoderna 80-talsdressar med parfymluktande axelvaddar hänger slött på några galgar, en sliten flanellskjorta ser dagens ljus för första gången sen -95. Man går lätt förbi.

Men, imellan de där slitna misstagen i modehistorian finns ibland en lucka, ett ögonblick av lycka och paradiset öppnar sig.

Kappan jag letat efter i evigheter, i perfekt skick och storlek för 100 spänn!!!

Man kan leta på speciellt utplockade ställen världen över och gå igenom varenda sida på ebay, men de fynd man ibland kan hitta på lilla, fina, älskade och underbara Kupan i Härnösand slår det mesta!

Rejäl krage, breda axlar, pinnsmal midja och vid kjol. Dessutom en avtagbar Pellerin-krage! Kan inte vara mer perfekt.

Så, nu får det gärna vara kallt ett tag till!

p.s jag gjorde fler fina fynd idag också, men de kräver ett inlägg var. d.s

When I hate Härnösand the most, when the beauty of the landscape can't compensate the boringness and I just want to get away, a small place knock on my shoulder.

It may not look like something interesting to the world, just some grey walls at the end of the street with an old lady ironing shirts all day. Old, ugly 80's-dresses hanging tiredly with perfumesmelling shoulderpads, together with a flanelshirt seeing the light of day for the first time since-95.

But then, sometimes, between those mistakes of fashionhistory, a golden mine shines through. For one moment your lucky star focus on you and paradise is close.

The coat I've been looking for in ages, in perfect condition and size for just a 100 swedish crowns!! (ca 11 US dollars)

You can look through the most selected vintagestores all over the world, or search through every page on ebay, but the finds you sometimes can do on Kupan, the Red Cross's charity shop in Härnösand, is quite unbeatable.

So, keep the cold weather a little longer!

p.s I did some other great finds today as well, but they all demand a post of their own. d.s

Med vänliga hälsningar,

Miriam

15 kommentarer:

Elina sa...

Alltså, varje gång jag är där är det bara de där gamla 80-talsgrejerna... varje gång!

Anonym sa...

Kupan är ju min favorit också! Kappan ser ju helt fantastisk ut, vilket kap.

The Freelancer's FashionBlog sa...

Ojoj vilklen fin kappa du hittade, faktiskt! Och vilken tur att hitta den under jkobbigaste tiden på året, då vintern känns som om den sldrig skulle ta slut. Kanske borde jag också fynda ny varm kappa så orkar jga ett tag till :)

Anonym sa...

Hej du har idag fått en utmärkelse på min blogg, helt enkelt för att du inspirerar.
Kika in vettja :)

ha det gott / Emelie

B-b-b-etty sa...

åh lyllo dig! på kupan i pajala är det samma sak, mest 80-tal och sen alldeles för mycket 90-tal

Miss Rascal sa...

Wow! You look absolutely stunning!

Miriam Parkman sa...

elina: Haha! Men du, det här fynder är faktiskt det första jag gjort på länge där... Det har varit mest 80-tal för min del också.
Men tappa inte hoppet!

frida: Jaa, kupan är bäst!

the freelancer's fashionblog: Jag håller helt med! Egentligen var jag ute efter en vårjacka, för jag är också så otroligt less på vintern, men med den här kappan kommer jag orka lite till:D

emelie: Tack så mycket! Jag har kollat och det var jättesnällt och fint, och jag blir jätteglad. Dagens ros till dig!

betty lou: Tack! (eller vad man nu ska svara på lyllo dig, hehe) men ja, som jag skrev till Elina här ovan, det händer inte varje dag. Och det var längesen sist nu.

little rascal: Thanks darling! I felt like that too:)

Anonym sa...

är det typ en tillhörande cape som är avtagbar?

Jacqueline sa...

En sådan underbar kappa! Du klär fantastiskt i den!

Unknown sa...

Hej Miriam! Snygg bild.
Kompositionen med sparken är jättebra. Kappan och personen behöver ingen kommentar...
Fortsätt fota fint!

Samara sa...

Jättesnygg kappa, grattis till fyndet, jag tycker också att det blev fint att fota med sparken =)

Kitten loves vintage sa...

Vilket fynd alltså, verkligen perfekt färg osv. Jag var ganska nöjd med kappan jag själv fyndade i lördags, för endast 3 euro, tills jag spenderade en timme med att stryka den utan att rynkorna försvann... :/

Miriam Parkman sa...

elins: Ja, precis, Cape eller Pellerinkrage. Praktiskt att den är avtagbar, både för variationen på kappan, och för att man kan använda kragen till annat också!

jacueline: Tack och bock!

olof: Hej och tack! Roligt att du gillar det. :D (sparken var precis urskottad från våran översnöade gård...)

samara: Tack så mycket! :)

kitten: Åh nej vad jobbigt! Var det ull? För skrynklor i ull är oftast svåra att få bort, om det väl har blivit under en längre period sitter de ganska bra... Men om du provar med riktigt mycket ånga då? Hoppas du klurar ut det på nåt sätt.

Anonym sa...

Grattis till fyndet! Kappan är supersnygg!

Miriam Parkman sa...

Tackar tackar!