tisdag 7 oktober 2008

Gudrun Sjödén vinter 08/09

Kulturtant och hippiemorsa tror jag många tänker och avfärdar med när de hör Gudrun Sjödén. Det tyckte jag också, när jag var tio år och skämdes över min mammas vida och färgglada kläder. Men, som tur är har jag blivit äldre och ändrat inställning. Gudrun Sjödén är nämligen en av Sveriges absolut bästa designers när det både gäller färg- och formkombinationer, udda material och otroligt vackra kataloger. Även om jag inte alltid hittar så mycket jag skulle vilja ha är katalogerna alltid fulla av inspiration och mängder av bra collagebilder!

I vinterkatalogen fanns dock kollektionen Konstnärlig frihet, som jag gärna skulle ha flera delar ur. Dov färgskala med vida byxor, tunna tröjor, en tulpankjol och en väst i fina veck i lite sofistikierad 40-talsanda.

Se mer här.

Don't miss Gudrun Sjödén; Sweden's most underrated designer. She has a great sense for colourcombinations and patterns, and her catalouges are always full of beautiful and inspiring pictures. Her wintercollection is very nice! Visit her website here.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

2 kommentarer:

Elina sa...

Fotografierna är alltid så himlarns vackra i Gudrun Sjödéns kataloger, ibland vill man bara rama in bilderna för att de är så fina.

Anonym sa...

Håller med där. Min mamma har, så länge jag kommer ihåg, varit ett troget fan till Gudrun Sjödens kläder.. underbara kläder nu när man tänker efter!

Underbart roligt att jag hittade din blogg! Du har alltid så fina kläder på dig på skolan :)

/Matilda