torsdag 9 oktober 2008

Hem

Jag har märkt att det råder en liten inredningstrend bland likasinnade bloggar just nu, och jag tänker inte vara sämre. Dock är det här bara en liten början, tills jag får min nya kamera! (som är beställd och allt, så någon gång nästa vecka kan jag börja fota allt jag längtat efter att få fota sen i somras)

Hur som helst, när jag flyttar hemifrån kommer det vara så långt ifrån minimalism som möjligt. Min storasyster är minimalist och har världens snyggaste lägenhet, men det är inte jag. Mitt framtida hem ska vara en blandning mellan gammeldags svensk allmogestil, som den underbara bilden ovan från Carl Larssons grannes hus i Sundborn (bild härifrån), och klassisk, glamorös budoirstil som Dita von Teese's hem. Kanske en liten sväng designat 50-tal också! (jag har ju faktiskt en berså-skål.)

Färgerna kommer gå från ljus himmelsblå/vit/puderrosa/duvgrå/vårgrön till dov sammetsröd/muskig skogsgrön och djup midnattsblå. Jag vill ha fina byråer och skåp i massivt trä med spetsdukar och prydnadssaker på, ochjag vill ärva soffan från mormor med hög rygg och hylla ovanpå (bild kommer!). Jag vill också ärva den fantastiska ryan som min farfars mor har färgat garn till, gjort mönster till och knutit själv. Den är helt otroligt vacker, så den kommer det stora bilder på så småningom.

I mitt framtida kök vill jag ha röda skåpluckor, och både röda och rosa pelargoner i fönstret. På väggen ska det sitta en hylla med hyllkant i spetspapper och med en del av min kaffekoppssamling på. Jag skulle vilja ha ett gammalt bord som kanske är vitt eller turkost, med en fin duk på. Sen ska det vara rödvitprickiga detaljer här och var, som en burk i fönstret och ett par koppar på arbetsbänken.

Ja gud vad man kan drömma.

I have noticed that there is a little "interiorstyle-trend" among similar blog's.

My dreamhome is so far away from minimalism you can get; I want colourful and patterned wallpaper's, massive furniture in fine wood with lace tablecloths on and a kitchen in bright red and polka dots. A mix between old, traditional swedish style, like the home of artist Carl Larsson, and classic, glamorous budoirstyle, like them home of Dita von Teese.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

3 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

jag drömmer också om ett fint hem, där jag bor nu är allt nytt. visserligen 3.40 i takhöjd och virr varr-skivor i köket men jag vill ha ett fint litet kök med en sånt där litet skafferi på väggen som består av små och stora glasskålar (du kanske vet hurdan jag menar). berså kom 1960 och jag har inget del alls :( vill ha nån slags grön eller turkos färg på köksluckorna, så rutigt golv.

Elina sa...

Jag skulle säga att du och jag har samma inredningsdrömmar, en sväng allmoge med en sväng glamour och en sväng 50-tal :) Kul!

Miriam Parkman sa...

betty lou: 3.40 i takhöjd är inte illa! Det brukar göra mycket åt rum. Jag förstår precis vad du menar med skafferiet, ett sånt vill jag också ha. Rutigt golv med! Schackrutigt.
Jag ber om ursäkt för berså-missen, men jag är helt enkelt inte så intresserad av annan design än textil... Alltså, jag vill ju ha fina grejer, och gillar Stig Lindberg/Gustavsberg/Rörstrand, men jag har knappast samma koll på deras datum som med kläder;D
Min skål fick jag av farmor, som hade rest-spagetti i den i kylskåpet i våran sommarstuga. Jag sa att jag gärna ville ärva den, så jag fick den på en gång. De har haft en hel servis, men den har tyvär gått sönder allt eftersom! Dock blev några av mina kusiner lite avis, för jag var inte den enda som spanat in den... :P

elina: Det kan jag tänka mig! Det blir spännande att se er lägenhet när renoveringarna är klara.

kbc: Honestly, you'll have to write something more if you want me to be interested to visist your site.