tisdag 19 januari 2010

Efterlysning!
eller
En kärlekshistoria om ett par skor
För ganska exakt tre år sen stod jag på en skoaffär i Sundsvall och fotade bilden ovan. Jag hade spanat på de underbara skorna flera gånger, provat dem dubbelt så många och drömt om att ha en tusenlapp över så att jag kunde köpa dem. Men, för en gångs skull fick jag riktig tur; de kom på ordentlig rea, och min storlek fanns kvar!
Sen dess har de underbara, fantastiska och älskade promenadskorna från Clark's gått på allt från Boulangerie-doftande kullerstensgator i Paris till slitna gammalt-snusluktande plastgolv i skolan. De har dansat sig genom otaliga kvällar och nätter av Lindy Hop, Charleston och Balboa och nöjt promenerat hem i tidiga gryningstimmar. De är de skönaste skor jag någonsin haft och jag har aldrig heller varit med om en mer perfekt balans mellan klack och trampdyna. Man kan gå i dem hur länge som helst utan att få ont!
Och utseendet sen... Så perfekta! De passar till allt.
Såväl till dans...

...som att "Stila på ströget".
Dessutom får man en viss grace i de här skorna. Man känner sig elegant, slank, tjusig och till och med lite flörtig. Ja, banne mig, de har nästan en magisk kraft!
Men, trots sitt magiska faktum håller de inte i evighet. I skrivande stund ser de ut såhär, och det börjar bli dags att limma ihop dem och klacka om för femtielfte gången. De håller nog ett tag till, men sen, när de faller i bitar, vad ska jag göra då? Hur ska jag kunna hitta ett par nya magiska favoritskor efter de här? Därför, kära kära bloggläsare, efterlyser jag ett nytt par Clark's promenadskor, storlek 4. Om ni ser dem, läser om dem, hittar dem; kontakta mig! Eller, köp dem på en gång så betalar jag!! (om ni är säkra på att det är rätt). Jag går in i varenda affär jag ser som säljer Clark's, men utan framgång. Om inte det här lyckas får jag skriva ett brev till Clark's om hela kärlekshistorien, och hoppas att de lyssnar.
Wanted!
or
A lovestory about a pair of shoes
For almost exactly three years ago I bought a pair of the most adorable Clark's shoes I've ever seen in a small shoeshop in Sundsvall, after I've been on the look for them for ages. They were finally on a sale so that I could afford them, and oh what a happy day it was!
Since then they have walked on Boulangeriesmelling streets in Paris to old-dirtysmelling floors in school. They have danced through endless nights of Lindy Hop, Balboa and Charleston and walked home with light, happy steps while the sun rises. They are the most comfortable shoes I've ever had, and the balance between the heel and the toes couldn't be more perfect.
They're suitable for everything from dancing to citywalking, and they give you this magic feeling; graceful, elegant and flirty. Can a pair of shoes be better?
No, I don't think so, and that's my big concern.
What will I do when I can't mend them anylonger? It's now time to glue and reheel them again, but I can't do that forever.
So.
Dear, dear readers, if you see these, read or hear about them; please contact me!! I desperately need another pair and I haven't found them here in Sweden yet.
I'll be grateful forever.
Med vänliga hälsningar,
Miriam

21 kommentarer:

fröken lila sa...

jag rekommenderar att kolla en gáng i veckan in i brittiska ebay, alltsá ebay.co.uk och kolla in alla clarks i din storlek. även om det stár att säljaren inte fraktar utomlands är det alltid värt att frága om de inte kan göra ett undantag, oftast gör de det. lycka till!!

husmodern sa...

De där skorna är verkligen ett par drömskor, så himla fina. Jag har letat som en galning på ebay efter de här, men de finns inte, inte ens i någon annan stl. Om du skriver till Clarks får du gärna fråga om de har ett par 5:or oxå!

husmodern sa...

Fast du, jag hittade de här, inte samma, men rätt lika kanske http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330395451715&ssPageName=ADME:B:SS:GB:1123#ht_866wt_1162 Borde passa dig på längden iaf.

B-b-b-etty sa...

fröken lilas tips är nog det bästa, finns en stor chans att du kommer att hitta dom där.

jessica/vintageportalen sa...

oh, jag ska hålla utkik åt dig. hoppas du hittar ett par. trägen vinner!

Libby sa...

Vilken fint skriven kärlekshistoria! Hoppas du hittar ett nytt par.

Erica sa...

Riktigt fina skor och riktigt fin verklighetssaga! Jag har också lätt för att verkligen älska plagg och skor sådär. Speciellt mina kappor tror jag. Dem kan man inte leva utan. Och de får en verkligen att känna sig lite extra fin.

meena meena sa...

good luck! youll need alot of luck to find another pair of shoes as wondeful as those!

Natasha sa...

Fantastiskt fina! Hoppas att du hittar ett par!

Martina sa...

Vagabond har ett par liknande i konjaksfärgat läder(Linnéa, Mon cheri) har ett par likadana i svart. De finns på Rea just nu 599:- på sko plejset. http://www.skoplejset.se/online.asp?WCI=Generell&ID=1885. Kolla in! Hälsningar Martina

Anna Neah sa...

Jag såg ett nästan identiskt par idag fast märket var Esprit. Kolla in dom.
Kram

Unknown sa...

Jag har ett par lila-vinröda clarks, i nästan samma modell, och det är verkligen sant; Det ÄR dom skönaste skorna jag haft! Lovely!

Anonym sa...

Men hvilken størrelse bruker du?

Stefan sa...

Det funkar inte med:

http://www.zappos.com/clarks-honest

?

Gina Holdar-Americana sa...

Everyone's given you great suggestions of places to look. Additionally, if you know the name of the shoe, you could also type it in under Google.com's page 'Google Shopping' (aka Froogle.com). Good luck and I hope you find them!

jenny sa...

Vet precis hur du känner! mina underbara favoritskor, skönast och snyggast i världen har numera så tunn sula undertill att den känns som en gammal ballong! har lagat med alla möjliga trix men nej... när jag mailade gudrum sjödén fick jag svaret att de ej finns kvar längre, snyft!

the one and only sapa! sa...

hehe, stila på ströget!! löv it

Miss Pelicano sa...

Hej!
Skriv till Clark's! Berätta vad du berättar i din blogg. Det är den bästa reklamen för deras skor!
Eller bäst, skicka länk till din Blogg. De kanske förstår din passion och hjälper dig. Lycka till!

Rebecka sa...

Hoppas hoppas att du får tag i ett par nya! Jag lovar att hålla ögonen öppna.

Linnea sa...

http://www.thelittleshoeshop.com/index.php?main_page=product_info&products_id=716&zenid=480dc672f5e433b6a4a387285d5b66c4


Kanske ett par skor för dig?
hälsar
Linnea

Elin A sa...

Vilka superfina skor!! Förstår att du älskar dem. Men jag kan tycka att det är dåligt av Clarks att inte hålla längre. Jag trodde de höll en livstid. Tack för en super fin blogg!!