söndag 10 januari 2010

Sytips
Som ni vet syr jag en del, och jag får ofta frågor om det. Därför tänkte jag här och nu ge er min bästa klädsömnadsformel;
grundmönster+fantasi+olika material= helt olika plagg på samma mönster!
Här ska ni få se vad jag menar;
Pennkjol i ylle med avtagbara hängslen, solfjädersplissé och två tygvariationer; fram -sidor skurna på skrådden (snedden) så att ränderna i tyget blir vridna diagonalt uppåt och nedre delen+bak rakt skurna så ränderna går neråt. Enkla detaljer som gör den intressant!
Klänning av gamla 40-talsgardiner och nytt infärgat tyg i omlottmodell, med fyra solfjädersplissér (teknik och mönster från kjolen innan), krage, klädda knappar och droppformade manschetter med rosetter.
Kjol+Klänning=
Studentdräkt!
Jackan är av exakt samma mönster som överdelen på klänningen, bara förlängd några cm, med dubbel knapprad och utan rosetter på manschetterna. Kjolen har samma mönster som den första kjolen, bara snittet och sömmarna är ändrade; dräktkjolen har sex lodräta våder, hel linning och blixtlås bak, samt de två blåa ränderna nertill som dekoration istället för plissén.
Med samma mönster kan man alltså göra mycket! Material, färger och detaljer är ju det som gör skillnaden. Så, tänk efter vad ni har eller skapa/köp några perfekta grundmönster och låt fantasin gå lös!
p.s Symaskinen på första bilden är inte min, jag bara önskar att jag hade en sån. Min vän Mette är dock lycklig ägare av ett exemplar, och jag är så avundsjuk! d.s
As you know I'm sewing a lot, and I get a lot of questions about it. So, I thought I'd give you my best tips for making clothes right away!
It's like a mathematic formula;
1 basepattern+ tons of fantasy+different materials= lots of different garments on the same pattern!
The pictures shows what I mean;
One part biascut tweedskirt with detachable suspenders and a sunfeatherplissé on the back +
a swingdress of 40's curtains with wrap over-bodice and four plissés (pattern from skirt), contrast collar, covered buttons and dropshaped cuffs with tiny bows =
a graduationsuit!
The jacket of the suit has the exact same pattern as the bodice of the dress, just without bows on the cuffs and double buttons. The skirt also has the same pattern as the first skirt, it's just the cut that's different (instead of three different pieces in the front and two in the back it's six similar pieces all around).
So, with the same patterns you can do a lot! It's the colours, details and materials that makes the difference.
p.s The gorgeous 40's sewing machine in the first picture isn't mine, I just wish I had one. My friend Mette owns one, and I'm so jealous! d.s
Med vänliga hälsningar,
Miriam

16 kommentarer:

Agnes sa...

vad glad jag blir när jag ser att du har skrivit. har saknat dina vackra bilder och ord.

annica sa...

Älskar den sailor inspirerade studentsdräkten!

B-b-b-etty sa...

förstår dessvärr inget alls, jag kan raksöm & sicksack endast tyvärr. Din sailor-uniform är en av dom snyggaste jag sett!

Erica sa...

Det här med grundmönster gillar jag skarpt. Det känns tryggt att ha en bas att utgå ifrån. Sedan kan man anpassa till sina egna mått, modifiera var man vill osv. Sådant tycker man om! :D

Americana sa...

I love to sew too & have been making my own clothes for years! You always get fabulous one-of-a-kind pieces when you sew. And yes, DO get an older machine...they're simple, strong & sew waaay better than these new computerized things. Keep on sewing!

Lisa sa...

du är så vacker ju och din klädstil är bara för underbar!

Samara sa...

Klänningen med rött under flikarna är min favorit.

Lisa sa...

du är så vacker ju och din klädstil är bara för underbar!

Etikett Emelie sa...

Bra idé, det ska jag komma ihåg tills jag kan sy!

Libby sa...

Jag har kanske hittat en symaskin åt dig, kolla din mejl!

Casey Maura sa...

Lovely pieces--you are so talented! :) I love your philosophy about sewing: it's very similar to mine. ;) I don't have a ton of sewing patterns, but love to change them up so that I can create totally different garments from the same pattern!

♥ Casey
blog | elegantmusings.com

kat sa...

Vad kul det var att snubbla över din blogg, vad fina bilder och snygga kläder, verkligen vacker dam i dessa utstyrslar.

M sa...

Studentdräkten är bland det finaste jag sett!

Glittra sa...

Jag älskar din studentdräkt. Helt underbar. Som seglartjej med förkärlek för långsmala skärgårdskryssare (träbåtar, ofta från 30-40-50-talen) kan man ju inte göra annat än jubla när man ser den.

zoe sa...

vilken snygg studentdräkt :)

makeityourownelin sa...

Tjusigt värre,

håller helt med om att det är det mesta å bästa är att utgå från ett basmönster å sen låta kreativiten flöda.

På min blogg säljer jag ett enkelt basmönster för tröja, för den som vill komma igång att sy eller bara ha ett bra grundmönster att utgå ifrån.

Tjo.