torsdag 21 januari 2010

Papperslockar
Igårkväll la jag håret med en riktig gammal fattigmansmetod -snurrade papperspapilljotter! Jag har gjort det en gång förrut, utan något direkt speciellt resultat, men den här gången blev det andra bullar. Enkelt, snabbt, skönt att sova på och ett perfekt resultat. Och det enda man behöver är lite toapapper!
Igårkväll;
luggen och sidorna är kammade med läggningsvätska efter dusch, då håret fortfarande är lite fuktigt, och sen rullat i ögleteknik. Luggen är lagd runt fingret i två varv och sen fastsatt, först med metallklämma över natten och sen med hårnål på dagen (gör att den håller formen bättre). Bakom luggen har jag bara fortsatt att "ögla" den överblivna slingan i två rundlar. Sidorna är kammade i en sväng och sen bara fastsatta i en ögla vardera.
Längderna var nästan torra när jag började rulla, så jag provade Betty Lou's tips för hållbarhet; först mousse, och sen läggningsvätska. Det visade sig vara en prima kombination! Om man ser till att borsta ordentligen före och under tiden man rullar så blir det inte trassligt, utan bara bra. Papilljotterna gör man av två "längder" toapapper, som man sen snurrar diagonalt tills de blir smala och hårda. Börja med att rulla in toppen på slingan, fortsätt sen att rulla inåt och ta sist tag i ändarna på papilljotten och rulla in slingan helt och hållet. Fäst sen med att knyta ihop ändarna i en vanlig knut, kort och gott.
Mjukt och skönt att sova på!
När jag tog ut dem imorse såg det ut såhär;
små, perfekta korkskruvslockar! Jag funderade på att lämna det såhär, i en page-aktig variant, men insåg att det var smartare att borsta ut dem då jag inte skulle ha tid att fixa till det om det började falla ner på jobbet under dagen (ni som inte vet var jag jobbar, gissa på tröjan).
Hursomhelst blev jag väldigt nöjd!
Dock rann tiden iväg som vanligt, och jag hann inte riktigt borsta ut det helt och hållet. Så, det blev lite pudel-varning, och ett hårnät fick fånga in och rädda burret för arbetsdagen. Men ni ser på ett ungefär hur fint det kan bli om jag borstar ut det mer! (och har i mer serum)
Papercurls;
Last night I set my hair in a real old school-way!
Making rollers out of toiletpaper is easy and cheap, and it gives a great result. You just take some paper, roll it in the opposite ends to a roll, start with the ending of a string of hair and roll it inwards until you finish it with a simple knot.
So, last night after showering, I started with fixing my bangs and sides. I dripped some settingliquid/curl definer in it and rolled the bangs two times around my finger, and pinned it with two metalclips for the night (in the morning replacing it with one bobbypin). The sides are just combed in a wave and then pinned up in a loop.
When I was finished with that, the rest of my hair was pretty much dry. So, I tried a tips for long-lastingness from Betty Lou; first mousse, and then setting liquid/curl definer. It worked so good! Just brush it carefully before and during the process, and it won't mess up.
In the morning it first turned out like a short, page-looking style, but I decided to comb the curls out for the longer version. Although, time ran away as usual, so I couldn't comb it out enough to avoid the poodlelook. So, a hairnet had to save it for today, but I think it will be really nice tomorrow if I comb it out properly!
(and by the way, it's my workingsweater I'm wearing, not my own closet)
Med vänliga hälsningar,
Miriam

16 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

Toppen att det funkade bra även på ditt hår ;D riktigt tjusiga lockar, är ju väldigt bra att använda papper ifall man inte har bendy rollers i närheten. och papper lär vara tusen gånger skönare att sova med än bendy.

Patricia sa...

Oj vad fint, måste pröva!

M ♥ sa...

Fantastiskt fint! Då var det bara att jaga rätt på läggningsvätska alltså...

Erica sa...

Du är så vacker - jag vill se dig i en 40-talsfim! Där du blir tillsammans med den stiligaste herren i slutet. (Samme herre som var din första kärlek men som du trodde hade gått förlorad i något krig) :D

linnea sa...

sådär gör jag ungefär varje kväll! fast utan läggningsvätska eller något sådant. mitt hår lockar sig något helt enormt bra utan. billigt och skönt att sova på! idag är breven postade! så måndag antagligen, vänta dig storpost. och jag vill redan nu be om ursäkt för mig hemska hemska handstil, jag förstår inte. jag måste öva mer. mer brev! god natt. ;)

Magdalena sa...

Hej! Ville bara lägga in en kommentar om att du har en jätte fin å härlig blogg! rolig att läsa! :) Magdalena

Casey Maura sa...

What a great idea! I may have to go this a try tonight! :)

♥ Casey
blog | elegantmusings.com

Unknown sa...

Åh vad bra att de funkar:) Måste också prova det någon gång så jag vet hur mitt hår beter sig, men det vore ju jättepraktiskt om man glömt hårprylar eller blivit av med packning under en utomlands resa;) hehe
kramar Jenny

Natasha sa...

Urtjusigt!

Gunilla Byström sa...

Jättefin frilla! Och här ett tips till nostalgifrälsta: En NY tidning som heter Minnenas Journal. Massor med gammalt. Vet inte om den är bra, men värd att tipsa om iallafall. Ges ut av Land. Känns tryggt :)

Lisa sa...

så vacker du är!:)

Anonym sa...

This is such a great idea, thanks for sharing. I was thinking about making my own soft rollers with some old sponge rollers and pipe cleaners but I realise that this is so much easier and cheaper, and it would be more comfortable to sleep in these too!

Miss Cherry sa...

trevlig frisyr :)
Ska testa toapapper ngn gång, grymt mykt skönare än att sova med bendy rollers, föresten vad använder du för mousse?

Tjuettan sa...

Måste testa!! Hur långt hår har du när det inte är lockigt? Jag har kanske lite för långt...

Anonym sa...

Jag har testat att göra en pee ka boo lugg med fingerwawe teknik, nacken har jag rullat upp i rag curls, samma teknik som du använder, men jag har tagit en utjänt t shirt och rullat upp nackhåret, har inte behövt sova på dem. De har varit torra efter 3-4 tim.Nöjd som 17!!!
//Kristina

Johanna Af Apel sa...

Helt fantastiskt tjusigt!
Den som ändå tog sig tid och kunde göra det där..
:*