fredag 1 januari 2010

Finpost

De här fina paketen kom egentligen före jul, men då var jag redan i Härnösand. Så det var inte så dumt att komma tillbaka med två paketavier väntandes!

Det första var en liten julklapp från Vintagebutiken, som ni ju vet har ett alldeles fantastiskt lager av originalstrumpor med söm. De kommer väl till pass och jag älskar deras förpackningar!

Dessutom var paketet de låg i sällsynt tjusigt.

Och vad är det här då?

Jo, det är en muff från Sofie i Oslo. Men vad är det då?

Jo, en muff är en väldigt underskattad accesoar som håller händerna varma i kallaste vinterväder. Som är väldigt praktisk, även om den är rätt stor. Och så är den ju så fin, men satinvolang och allt!

Men ja, det är päls, vilket alltid väcker en viss debatt. Men som både jag och Sofie tycker; är det vintage är det ok. Jag gillar päls, men skulle aldrig få för mig att köpa en ny. Det som är gammalt finns ju dock redan, och det vore ju ett ruskigt slöseri att bara rata det hantverket. Då har ju djuret verkligen dött i onödan!

Jag stödjer inte pälsindustrin idag, men jag kan inte neka till att det är det varmaste man kan ha på vintern och att det är himla tjusigt. Sen får man tycka vad man vill.

Tack snälla Sofie och Vintagebutiken!

I just recieved some very nice presents on the mail!

The first is a little christmaspresent from Vintagebutiken, who has the most fantastic stock of original seemed stockings you can imagine. I love their wrapping and the 50's box they came in!

The second one is an old, underestimated accesory from Sofie in Oslo. I don't know the word for it in english, but in swedish it's "muff". It's such a good thing! Keeps your hands completely warm during freezing winterdays. And it's so pretty!

Although, it's real fur. But I think that as long as it's vintage, it's ok. I would never buy a new piece of fur, but I think it would be a terrible waste to just reject the pieces that's already made. It's a great work of handicraft, and if no one's using it the animal really died unneccesarily.

I don't support the furindustry today, but I can't deny that fur is the warmest thing you can wear in the winter, and the elegance of it.

But, that's just what I think.

Many, many thanks to Vintagebutiken and Sofie!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

14 kommentarer:

Anonym sa...

Så du menar att djuret inte har dött när det är en ny päls som säljs? Bär man det så står man för det, vare sig man köper det nytt eller har fått det av sin gammelmormor.

Miriam Parkman sa...

Djuret har förstås alltid dött, vare sig det är nu eller för 100 år sen. Och nej, jag har inget argument för att försvara det.
Men, som förespråkare för kvalitét och traditionella hantverk kan jag inte bara låta alla dessa gamla pälsverk förstöras. Självklart står jag för den päls jag bär, men jag stödjer inte den moderna pälsindustrin genom att inte köpa nytt. Med min stil hoppas jag att folk som ser mig med päls inser att den är gammal, och på så vis blir inspirerade att hellre köpa second hand än nytt.
När jag bär vintagepäls ser jag det snarare som att jag hedrar djuret som ju faktiskt har dött, istället för att bara slänga bort det som att det vore något fult och äckligt.
Jag vet att det inte riktigt går ihop att vara vegetarian och sen gilla päls, men så är det bara. Jag älskar naturliga material och kvalité, och där ingår päls. Även om det inte helt går ihop med mina övriga tankar om människor och djur.
Så, min slutgiltiga kompromiss har blivit att köpa second hand, då det både är billigare, finare och bättre för miljön. Man återanvänder, så djuret har inte bara dött för en person, och fabriker behöver inte producera massa fuskpäls.
Helt ok och bra tycker jag.
Och det står jag för!

Läsare sa...

Starka fina kloka Miriam

Natasha sa...

Vilka fina julklappar!

jessica/vintageportalen sa...

oh, herre hjärtanes vilken fin muff!

jag tycker också att de är ett bra sätt att hålla händerna varma, dessutom är de väldigt fina. håller med dig om det där med päls, jag skulle heller aldrig köpa nya produkter med päls, men när det gäller gamla saker så tar jag gärna hand om dem och vårdar dem. du är så klok du fina miriam!

Candy sa...

Jag skulle aldrig kunna köpa en sådan. Det är säkert ett jättebra sätt att hålla händerna varma, men det finns andra alternativ för det. Jag skulle inte kunna säga mig ogilla pälsindustrin och ändå köpa gammalt, det skulle kännas fel. Då får plaggen hellre slängas enligt mig. Jag skulle inte känna mig som en bra människa om jag hade något i päls, oavsett det var nytt eller gammalt... jag är mot ALL form av päls, sen om andra bär päls skiter jag egentligen i. Tycker bara det är märkligt att tänka som du gör här, på det sättet fortsätter man ju att stödja och sprida en tveksam industri.

Andi B. Goode sa...

We call them muffs, too. =]
-Andi x

Erica sa...

Tycker att ditt resonemang om päls är helt rätt. Och roligt med fina postavier och paket!

Kitten loves vintage sa...

Jag tycker också lika som du gällande pälsen, och äger själv en äkta pälsmuff, samt en ärvd fårskinnskappa som hållit mig varm även i minus 30!

Lillgull sa...

Miriam du har bra argument ang bevarandet och tillvaratagandet av äldre päls, och jag har samma åsikter. Det är superskoj med paket! Både från Tomten och från andra ;). Handmuffen är en jättebra accessoar- både praktiskt och vacker, dumt att den fallit i glömska. Själv har jag två båda secondhand- en i purpurfärgad siden och en i svart fårskinn. Din ser ut att vara av en ganska ålderdomlig design, rundformad och styv, säkert över 60-70 år gammal. Bra att den kommer till användning och grattis till fina fynd!

Anonym sa...

Så kul att du gillade julklappen!!! :) Och jag håller, kanske föga förvånande, med dig om pälsfrågan. Hehe. Sen får man ju också tänka på att om man går bak ett tag i tiden så användes päls för att det var det bästa materialet att värma sig med helt enkelt, och inte som en onödig modegrej att pynta med som nu. Tycker också att det finns något av ett modehistoriskt, eller kulturellt om man så vill, värde i att inte bara slänga bort alls farmödrars gamla pälsar för att dagens pälsindustri suger. Bara för att nåt är dåligt nu behöver vi inte rata samma sak för flera decennier sedan. OCH, en sak till, vi som intresserar oss för vintage bär ju pälsdetaljer snarare som en vintage-accessoar än en päls-accessoar, om ni förstår vad jag menar. Alltså om någon skulle se oss ute tänker den nog inte "vad fint med päls, måste springa och köpa en massa helt ny päls!!!" utan snarare "vad fint med såna gammaldagsa kläder, kanske skulle titta förbi en second hand-affär!". Tror jag.

Enough about that - har du sett att du är med i bloggbannern på http://kakansfoton.blogg.se/, som förövrigt är veckans blogg på blogg.se nu?
:)

Kram! /sofie

sara sa...

nåväl att pälsen är second hand Men att bära päls öht uppmuntrar fortfarande modet.
Detta inspirerar andra att också tycka att det är fint med päls och de kanske inte är så kloka att de väljer second hand.
Själv skulle jag inte vilja bära päls för det känns bara obehagligt. Dessutom finns det väldigt många varma vantar som inte är gjort på djur som är stiliga :)
Nåja, ville bara säga hur jag tänker om det du säger.

ha det gott!
/sar

Johanna sa...

Oavsett om pälsen är gammal eller ny sänder den ut budskapet att djur är produkter som vi kan göra som vi vill med.
Och jag vet inte om jag skulle känna mig särskilt "hedrad" om någon gick omkring med min döda kropp på sig, men det är ju en smaksak.

Anonym sa...

Såg att du köpt strumpbyxor! Super fint med söm tycker jag! Vill köpa egna, men förstår mig inte alls på det här med måtten på dem och vill ju gärna få tag i ett par i rätt storlek!.. Du kanske kan hjälpa mig lite och upplysa hur storlekarna är och så?
Om du har tid/vill/kan så kan du väl maila mig på josefine_jn@hotmail.com

Super kul blogg har du!

Mvh Josefine