fredag 9 oktober 2009

En hyllning till...
Pallas konditori
Just nu har jag precis avnjutit Sveriges godaste prinsesstårta och kaffe, på Sundsvalls mysigaste ställe.
Pallas konditori har nämligen kvar samma inredning sen 1956 och är helt underbart!
Hit kommer gubbar, tonåringar, byggarbetare och ensamma människor i en salig blandning, utan stress och press. Man sätter sig ner i antingen det gröna eller det röda rummet, och där kan man verkligen sitta hur länge som helst. Utbudet är i stort sett samma som förr, förutom espressomaskinen och den "vegetariska tekakan", och man har alltid råd med något; kaffe med hur många påtår du vill och den omnämnda prinsesstårtan kostar 45 kr!
Låter inte så dumt va?
Jag sitter i gröna rummet...
...och den här gubben är på väg ut till det röda. Jag blev också lite glad över att se att samma gubbe fortfarande sitter kvar vid entrén som när jag sist var här i våras, innan studenten. Dock såg han fortfarande lika sur ut, vilket kanske inte var lika roligt. Men men.
(och om ni undrar vad jag gör i sundsvall så ska jag vara hemma i härnösand i helgen!)
A tribute to...
Pallas patisserie in Sundsvall
I'm on my way home to Härnösand over the weekend, but I had to wait one hour for my mum. Where do I then go?
Pallas, of course. They have the best princesscake and the best coffee, and they still have the same interiorstyle as when they opened in 1956. Sounds good?
It is.
Med vänliga hälsningar,
Miriam

13 kommentarer:

JesperochKarin sa...

Du Miriam! Har du vägarna förbi Gränna måste du gå på ett kafe som heter "Fiket". Jag gissar att det också är orginal 50tals inredning. Urfint!

Tack för en fin blogg!
Karin

Mirjam Hemström sa...

Vilka fina bilder! Nu blev jag supersugen på Pallas prinsesstårta. Och på att träffa dej! Snartsnartsnart!

farbrormalin sa...

Ååh! Nu blev jag alldeles kolossalt jättesugen på prinsesstårta. Måste köpa en någon dag. :) Jag älskar förresten dina stämnings bilder som du jämt lägger upp, fortsätt med det!

Martina sa...

kärlek utan kyssar är som kaffe utan kaka. den underbaraste reklamen jag vet. Saknar pallas som bara den, vi hade lördagsfika vaje vecka där innan vi flyttade ner till Stockholm. Då var man inte längre anonym bloggläsare längre, men kunde inte låta bli att skriva något när de var om favvotantfiket.

spunnet socker sa...

Där jobbade en vän till mig förr! Jag har bara varit i Sundsvall på genomresa och det var nog det bästa fiket jag har varit på under en lång bilresa!

Sandra sa...

Sundsvall har sina goda sidor - Pallas är en av dem. Roligt att du skrev om det!

husmodern sa...

När du ändå är inne på fik med orginalinredning, så måste du gå till Valands konditori på odenplan. Bästabästa cafeet! Billigt och allting är hembakt. Älskart!

husmodern sa...

Ja hej igen, nu när jag ändå är igång. Vet du vart man kan köpa skor med klack och 40´s look? Letar som en galning men hittar inte mycket. Hmm.

vifsla sa...

Tusan så fikasugen jag blev!

whitderr sa...

oOoh I'm intrigued: what's a princess cake?

neuesende.blogspot.com

jessica/vintageportalen sa...

oh, jag älskar pallas. inte bara för att det är sundsvalls mysigaste fik utan också för att det har en speciell plats i mitt hjärta. min mamma och min pappa var och fikade där när de precis hade träffats. innan jag flyttade från sundsvall var jag därför tvungen att åka dit och fika och sitta vid samma bord. du kan ju tänka dig att jag blev rörd till tårar. kära mamma och kära pappa. så hemskt att han skulle försvinna från den här världen bara 30 år gammal.

stor kram till dig för att du skrev om mitt favoritfik ♥

donnasandra sa...

Åh vad fantastiskt! Älskar klassiska konditorier med gammal fin inredning och gott fika!

Herr Movarp sa...

Visst är det en härlig miljö! Jag var där så sent som för två veckor sen och fikade, underbart!