måndag 12 oktober 2009

Oslagbart analogt

Fina Fleur la för några dagar sen upp de här fina bilderna, fotade av denne eminenta fotograf. Och vad är det som är speciellt? Jo, den är fotad med en analog kamera. Och jag blir ännu en gång övertygad av att det blir mycket finare än digitalt. Visst, digitalt är praktiskt osv, men oj oj, känslan av ett analogt foto alltså. Det är något helt annat.

Det var längesen jag fick fota med en analog kamera, men nu känner jag verkligen att jag måste köpa en! Jag har länge längtat efter det nämligen. Helst också att få framkalla själv. För det mina vänner är bland det roligaste som finns!

En annan sak jag också måste skaffa är en rat, eller en lös-valk som mormors svägerska Elisabeth alltid säger. Det blir ju lite smidigare då! Både för lugg- och nackvalkar. Se bara här!

Why digital photographing never can be as beautiful as the traditional way;

Fleur de Guerre modelling for this photographer.

It's just something with the feeling of an analogue photo. It's unbeatable.

I really enjoy analogue photographing, but I haven't done it for quite some time now. But each time I see beautiful photos like these I really long for doing it! So, I have to get an analogue camera, soon.

What I also need to get is a rat. Just look at Fleur's tutorial and you'll see why!

(even though I would use it more often for rolling my hair in the neck)

Med vänliga hälsningar,

Miriam

10 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

jag har 2 analoga kameror, gamla zenit som inköptes i budapest för en billig peng. har haft en rulle i i mer än 1 år, den blir som aldrig färdigfotad.

punk in writing sa...

Jag köpte precis en rat från en säljare på ebay som hade blonda rats och skickade till Sverige. Inte så farligt dyra heller.

http://myworld.ebay.com/elegance502/

Idun sa...

Gör en rat själv, det funkar faktisk väldigt bra. eget hår och ett passande hårnät, sen är det bara att forma och sy.

Maria ♥ sa...

Det jag saknar mest med analoga kameror är framkallningsprocessen. Framkallningen tar tid och kärlek men relationen till det färdiga fotot är också mycket djupare.

Mirjam Hemström sa...

Åh! Jag vill också ha en analog kamera. Jag har tänkt mycket på det senaste veckorna, för jag pratade med mamma och hon sa att dom skulle skänka iväg sin gamla kamera till Erikshjälpen. Du vet den som jag hade på Elevens Val i sexan, sjuan.. (Den krånglar med batteriet, så den är tyvärr inget att ha kvar. Annars hade jag ju kunnat behålla den!) Och då kom jag att tänka på eftermiddagarna i fotolabbet. Det var ljuva tider det! Jag kommer fortfarande ihåg känslan av att promenera hem, sist av alla, från skolan dom kvällarna. Vilken magisk känsla det var.

Linda sa...

En novis i sammanhanget undrar var man kan få tag på en rat (förutom eBay) och hur man annars kan göra en egen...? :)

Erika sa...

Hejsan! Ett tips till de som letar efter rats här i Sverige är Retro Deluxe från Göteborg, de har rats i olika storlekar och färger. Jag köpte min från dem när de var i Herräng i somras, men jag har för mig att man kan ringa/maila dem så postar de. Finns på http://retrodeluxe.blogspot.com/
Fleurs faux bangs var supersnygga, måste testa det!
Ha det bra!

K sa...

hihi fin tårta, jag har en sån form, men har aldrig bakat i den, är det svårt?

Miss Rascal sa...

Vill du ha en blond rat?
Maila mig om du vill.
rascalkosher@hotmail.com

Katarina sa...

Hej, jag säljer en analog kamera,en Canon EOS 3000 för 1000:- om du är intresserad. Vilken jättefin blogg du har. Jag lägger till dig som favorit direkt!

/Katarina

katarinasgoda.wordpress.com