torsdag 1 oktober 2009

Hur jag lägger håret.
Jag brukar få en hel del frågor om hur jag fixar håret, så här får ni lite svar. Jag har nästan helt och hållet övergivit knepiga pincurls efter komplicerade scheman, även om det är en fascinerande teknik. Men, det tar alldeles för lång tid när man har så långt hår som jag. Därför heter numera mina bästa hår-vänner hot sticks och bendy rollers!
Såhär såg jag ut igårmorse då jag hade sovit med bendy rolls i. Jag la upp håret då det fortfarande var lite fuktigt efter att jag duschat, och kramade i lite mousse. Som ni ser är det pincurls i luggen; det är det enda område jag fortfarande gör det på. Där tar jag smala slingor med en pinnkam, snurrar den bakåt runt fingret, drar bort fingret, rullar ner den sista biten, vänder locken åt lugghållet och fäster med en hårnål. När alla är lagda brukar jag droppa på lite läggningsvätska också.
Bendy rollsen, som jag köpt på loppis för 20 kr, rullar jag bara upp rätt av hela vägen runt. Inga lager alltså, bara en slinga rätt av i taget (men var noga med att varje slinga är ordentligt borstad!). Det enda speciella jag gör är att tvinna slingan runt spolen när man rullar, istället för att bara lägga den. Då blir det lite mindre, mer hållbara lockar, som sen blir fina vågor när man borstar ut.
Lugg-pin curls rullade åt samma riktning som benan, och allt övrigt hår rullat inåt, avslutande snett uppåt. När jag rullar hot sticks gör jag på exakt samma sätt, förutom att de bara sitter i ca 10 min. Så, det går fortare för stunden, men de lockarna håller inte lika länge! Men det är en väldigt praktisk metod.
När man först tar ut lockarna ser man lite ut som Shirley Temple...
...och sen när man börjar dra fingrarna igenom dem ser man lite ut som en tidig Madonna. Men, eftersom vi vill ha en 40-talslook här så är det bara att ta fram borsten! Förbered armmusklerna ordentligt, för det kan både ta lång tid och vara ganska jobbigt. För mig brukar det bli ungefär såhär; borsta, borsta, borsta, spraya, borsta, borsta, borsta, krama i serum, borsta, spraya, borsta -vila- borsta osv. En hel process med andra ord! Men, det brukar det vara värt. Hur man sen ska göra själva frisyren varierar gång till gång: mina lockar blir nästan aldrig exakt lika, speciellt inte i luggen, så man får helt enkelt se vad som det passar för, och vad man känner för. Men jag brukar iallafall kamma luggen separat, med kam istället för borste, och oftast inte kamma ut den helt. Spraya och tupera lite vid rötterna, och sen kamma tills man får en önskvärd våg.
Och, igår blev det såhär!
(och jag hade jumpern igår igen, kan knappt ta av den)
Hoppas ni fått en liten aning nu om hur ni ska göra! Om det är något annat ni undrar, fråga gärna.
I often get questions on how I do my hair, so, here's a little tutorial.
I have tried lots of different techniques, but they have all been so complicated. Handrolling, schedules, layers... With my hairlength that takes a lot of time! So, here's my favoritetechniques, that's easier, faster and gives pretty much the same result!
They are called hot sticks and bendy rollers.
With bendy rollers (as in the pictures) I roll when the hair's almost dry after showering, but with some mousse in. In the bangs I still do small pincurls, but with the rest of the hair I just roll from ear to ear, without layers or exact measurment. The only special thing I do is to twist the hair around the roll, instead of just laying it, which gives a smaller curl and a longer lasting result.
If I haven't got time to roll my hair in the evening, I use hot sticks instead, in the morning. I roll them on the same way as with the bendy rollers, but it only takes ten minutes. It gives the same result for the moment, but the curls might not last all day! But, it's a very practical technique.
When you release the curls, you first look a bit like Shirley Temple, and then maybe like an early Madonna. But, since it's a grown up-40's-look we want here, it's just to keep on brushing! It might take a while, but don't give up! The curls won't disappear, it will only get more fixed. So, brush, spray, brush, spray, brush-brush, rest- brush, put in some serum, brush, spray and so on. But, if you've got shorter hair, of course it's easier.
The curls always looks different on me from time to time, so I can never really decide which hairstyle I will have. So, just brush out, see where the curls want to go, and go there! That's my best tips.
If you have any other questions, please ask!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

16 kommentarer:

Rebecka sa...

Jag vet inte vad det är som gör det, men ditt ansikte passar så himla fint ihop med den stilen. Inte bara när du är sminkad.

B-b-b-etty sa...

jag gör inte heller pin curls längre, bara luggen. gör stående då. har slutat med bendy rollers också, sponge rollers is the shit!

jag borstar också tills armarna trillar av typ haha. har så tjockt hår.

Kristin sa...

Jag är lyckligt lottad som har sådana lockar naturligt :D

Anonym sa...

jättefint! du passar verkligen i lockarna! dina steg-för-steg är väldigt uppskattade.. och om det inte ställer till med för mycket besvär, skulle du inte kunna visa en uppsatt frisyr någon gång? skulle vara fantastiskt!

Kitten loves vintage sa...

Intressant att se hur du gör! Gjorde själv pin-curls igår, och sov med dem i. Och idag borstat, borstat och borstat... :) Fick flera komplimanger på jobbet idag för frisyren, men med såhär mycket borstande får det nog bli en frisyr endast för kvällsskiftes-veckorna.

Förresten fick jag kombinerat görandet av pin-curlsen med tv-tittande, då kändes det inte alls som om det skulle ha tagit särskilt länge heller. Två flugor i en smäll, liksom. Fast luggen gjorde jag nog framför spegeln.

Ha en fin helg!

Idun sa...

väldigt bra och pedagogiskt :)
nu funderar jag seriöst på att klippa av mitt meterlånga hår :)

Alveline sa...

Så flott! :)

Anonym sa...

I think i will try this... curling my hair is always boring. So with your roller it will be more easier ....

Daisy sa...

Suck, jag önskar jag orkade fixa så där med mitt hår. Mycket fint. Jag kör alltid uppsatt.

Wicky sa...

Nu ska jag öva hela helgen! Söt du är osminkad också ;)

Mrs. Dinosaur sa...

you are so pretty and have a great style :]
i like it!
Great blog!

Victoria sa...

hihi cool du är !

Mirjam Hemström sa...

Visst är dom för bra? Och det går så snabbt. Fina lockar på en kvart. Det är så det ska vara!

A sa...

Are those bendy rollers comfortable to sleep with? I think I'll try them next. My hair is so thick that setting pin curls takes too much time!

Peppie sa...

Jag har provat både det ena och det andra, tyvärr funkar det bäst för mig att sova med spolar, men då blir det dessvärre inte så mycket sova :(. Har så "fint" hår att det vill räta ut sig på en gång. Värmespolar har funkat ganska bra, men lockarna håller dåligt. Kul med dina tips! Vart hittar du läggningsvätska? Jag har letat, men det är ju inte så modernt att det finns överallt... tyvärr!

Din blogg är super!

Becca sa...

Oj.. Vad vacker du är! Väldigt.