måndag 12 oktober 2009

Kakprat

Idag var jag med i P4 Västernorrland och pratade om kakor. Det var kul! Ni kan lyssna på det här, om ni klickar på länken "15.30-16.00". Tips, svar och härliga dialekter kan man säga!

Och när vi ändå pratar om kakor. Jag ska ge er ett tips; skippa allt vad vanilj- och vanillinsocker heter, och kör på äkta vaniljpulver! Det är bara riktig vanilj rakt igenom, och ger dubbelt så mycket smak. Det finns i små söta burkar på de flesta mataffärer bland bakgrejerna, och kostar mellan 29-35 kr. Det kan verka slösigt att köpa en sån liten burk för samma pris som två vaniljsockerburkar, men det är verkligen värt det. En halv tsk äkta vaniljpulver motsvarar nämligen 1-1 1/2 tsk vaniljsocker! Dessutom brukar det oftast vara ekologiskt också.

Och jag kan säga såhär. Jag brukar tycka att sockerkaka är den tråkigaste kakan som finns. Men när jag gjorde sockerkakan på bilden med äkta vaniljpulver blev den helt otroligt god!

Men nu ska jag sluta innan det blir en tv-shopreklam.

I was on the local radio again today, talking about cakes, cookies and baking. It was fun! You can listen to it here, (if you click the link "15.30-16.00"). It's in swedish, but it could be fun if you would like to hear the accent from where I come from!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

5 kommentarer:

Mirjam Hemström sa...

Haha, jag gillar dina tv-shop-inlägg! ;) När det kommer till bakning så får jag inte nog i första taget. Vad fin den där kakformen var. Alla kakor blir genast så mycket piffigare. Och jag älskar Erikshjälpen-krukorna i bakgrunden. Särskilt den turkosa!

B-b-b-etty sa...

jag kör också med riktig vanilj, den lilla burken räcker hur länge som helst för man behöver inte använda lika mycket.

sockerkaka kan vara lite tråkigt men det är gott! får alltid beröm för min för den blir god & fluffig :D

Sandr sa...

fast jag har läst att om det står vanilj så är det vanilj, och om det är vanillin så är det bara typ syntetiskt. men är kanske vaniljsocker minilite vanilj (för namnets skull) och resten... vanillin?:P

farbrormalin sa...

Åh, vilken underbar kaka! Jag gillar att den är formad som en ros. :)

Johanna sa...

Åh, tack för tipset :D Det ska jag tänka på nästa gång jag ska baka med vanilj!
Jag brukar aldrig baka med fördig kanel heller, om det inte tryter med tid eller så... Då brukiar jag ta en kanelstång och mala den själv med morteln, det tar sin lilla tid, men resultatet blir mycket godare än med färdig kanel :D Det är alltid lika mysigt att läsa dina inlägg
/Johanna "bäver"