måndag 5 oktober 2009

Paris je t'aime

Det finns en viss fröken i den här världen som jag gillar mer än andra fina fröknar. Som har intressen som jag, som har samma humor som jag och som liksom alltid lyckas inspirera mig och göra mig glad igen när allt känns piss.

Hon heter Mirjam med j, är ett huvud längre än mig så jag alltid ser ut som en mycket liten person bredvid henne och bakar det godaste brödet i hela världen. Just nu bor hon i Paris, som jag nämnt tidigare, och vet ni vad? Jag ska åka dit om några veckor! Det ska bli så fantastiskt kul, och jag kan knappt vänta. Men, jag tänkte höra med er, har ni några Paris-tips? Caféer, butiker, ställen... Mirjam har redan tagit reda på några smultronställen, och jag har ju varit där en gång förrut också, men det är ju en stor stad så... Ge mig era bästa!


As I have told you before, my dear, dear friend Mirjam now lives in Paris, and I miss her a lot; her humour, her inspirationpower on me when everything seems dull and terrible, her fantastic bread and a lot of other things. So, guess what? I'm going to visit her in a few weeks! It's going to be so amazingly fun, and I can barely wait. But, I wonder if you have any Paris-tips? Cafés, shops, places... Mirjam has already found some treats, and I have been there before as well, but it's a big city. So, give me your best shots!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

16 kommentarer:

Linda sa...

Va roligt! Om du ska åka till Paris måste du självklart prova att äta franskchoklad och dricka ett bra rött vin till, alltså blanda smakerna in munnen samtidigt, otroligt gott!

Ida Victoria sa...

Paris er fantastisk! Så heldig du er som skal dit.

Da jeg var mindre, leste mamma og jeg mye fra en bok som heter "Linnea i malerens hage" (http://www.bokus.com/b/9789129583144.html?pt=search_result&search_term=lena%20anderson).

Den handler om Linnea og bestefaren hennes, som drar til Paris for å se på Claud Monets hage. Den ligger litt utenfor Paris, og er utrolig nydelig. Claud Monets bilder, og denne boken, var grunnen til at mamma og jeg dro til Paris da jeg var 12 år. Det var kjempefint. Så hvis dere får tid, vil jeg anbefale å ta toget ut til Giverny og besøke malerens hage.

God tur!

Anonym sa...

you should definately go for tea and macaroons at Laduree

http://www.laduree.fr/

Ida Nordung sa...

ja alltså jag har ju då inga paristips, men jistanes du vilken fin bild!

Mirjam Hemström sa...

Åååh, nu börjar jag gråta. Jag älskar dej. Du är typ den finaste i världen och jag önskar så att det kunde vara höstlov precis nu!

Unknown sa...

Hej! Du borde definitivt gå till Shakespeare & Co! Det är bokaffärernas bokaffär. Helt underbar! Du kan läsa lite mer om den här http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=56-AV_ID=920107,00.html?from=puff.

Man behöver inte vara någon bokmal för att älska stället. Jag är ingen bokslukare men föll pladask för den och ville typ aldrig gå därifrån, bara för att den är så fin. Ett hett tips alltså!

Anonym sa...

Världens största loppis är garanterat någonting värt att besöka. Marché des puces (betyder lopptorg) vid Porte de Clignancourt är egentligen inget riktigt loppis utan en enorm antik- och vintagemarknad. Öppet alla dagar (inte så sent på eftermiddagen dock )- men bäst på veckosluten. Om man läser franska kan man kolla på http://www.marchesauxpuces.fr/index.php
Annars finns det nog info i alla guideböcker. Lätt att hitta. Ligger vid metro linje nr 4, sista hållplatsen. Närmast metron ligger först en marknad med diverse billigt skräp men bakom den ligger den verkliga guldgruvan - små,små gränder fulla av små stånd som blivit mer eller mindre fasta butiker. Klla på en karta så hittar ni nog.
Här finns allt; kläder, smycken, porslin, konst, möbler, böcker, postkort... underbart!
Inga problem att få hela dagen att gå åt på detta ställe.
Håll dock koll på handväskan, tyvärr också ett favorittillhåll för ficktjuvar.

Paris är underbart och hösten är den vackraste tiden vad som än skrivs om våren, tycker jag. Ha det fint!
Hälsningar,
fröken Julie

Cassandra sa...

jag hade precis som sara tänkt att tipsa om Shakespeare & Co. Den ligger nära notre damme och bohem kvarteren så det är en ganska bra utgångspunkt.
Vid port d'orleans finns också världens mysigaste restaurang!
http://www.restaurantmonteleone.com/
Italiensk mat när den är som bäst, jag vet kansigt att äta italienskt när man är i frankrike, men dom är så fruktansvärt trevliga där och maten är så otroligt god! Jag åt där två kvällar av tre.

Cassandra sa...

oh, om du är där länge och har råd, åk till Versailles! Men man behöver minst två dagar för det är så stort och så mycket att se.

Ida Lindkvist sa...

Hej hej, om du vill ha tips på musik i Paris så kolla musiktidningen Lira. I senaste numret finns en jättebra artikel om Paris musikliv, både live och på skiva. Ha så kul!

Ida Lindkvist sa...

www.lira.se

Emmelie Sjölund sa...

Mittemot Moulin Rouge finns ett mysigt litet fik där de har otroligt goda croissanter, och en väldigt trevlig äldre man som serverar en. Annars finns det ju alltid Buddha Bar som är värt att besöka, otroligt härlig musik och fint.

Alice sa...

En otroligt trevlig restaurang är Chez Janou borta vid Bastiljen. Det är knökat till bredden, rustikt, mysig personal och god mat till vettiga priser (kan vara bra att ha med sig en ordbok då menyn bara finns på franska, annars går det iofs lika bra med teckenspråk och gester). Ett tips är att avsluta med den berömda chokladmoussen som kommer in i en stor skål som ett helt sällskap kan dela på. De har en trevlig hemsida www.chezjanou.com

Hälsningar
Paris minst en gång om året

elin-alice sa...

Ett kul kvarter jag hamnade i när jag var i Paris var en av gatorna med bara en massa tygförsäljning, alldeles nedanför trappan upp till Sacre-Coeur. Först blev jag livrädd när jag upptäckte var jag befann mig – trodde att jag aldrig skulle kunna ta mig därifrån^^. Men till slut lyckades jag komma undan med bara ETT harlequin-rutigt tyg i fina färger, à 3.9€/metern. Så om du skulle ha lite plats i resväskan så kan jag rekommendera en promenad genom den gatan - efter att ha promenerat runt högre upp på kullen bland fina kaféer och små affärer och hus med poesi på väggarna, och förstås gått nedför trappan med alla turister och duvor, förbi karusellen som spelar Yann Tiersen-musik och känt sig allmänt ameliesk i Montmartre.

vifsla sa...

I närheten av Notre dame finns en kinarestaurang som serverar världens godaste vårrullar. Det heter Griserie!!

heidi sa...

mine beste paristips etter et år i paris har eg skrevet her:

http://kvalogactionfilm.blogspot.com/2009/05/tips-til-ann-helen-og-resten-av-verda.html