lördag 3 oktober 2009

Miriams oslagbara varma choklad
Kaxigt värre kan tyckas, men jag är faktiskt en riktig hejare på att göra varm choklad. Kanske för att jag fullkomligt älskar det, när det blir rått och kallt ute och man fryser oavsett hur mycket kläder man har på sig. Då finns det inget bättre än en stor kopp kryddig choklad med fluffiga drivor av vispgrädde!

Det här receptet har till och med fått en helfrälst o'boy-hockeykille att inse skillnaden mellan "varm o'boy" och "varm choklad", så det är sannerligen inte vad som helst!

För två stora koppar/muggar;

mjölk så det fyller båda muggarna, kakao, socker, äkta vaniljpulver/vaniljstång, kanel, kardemumma (gärna nystött), chili (gärna färsk), vispgrädde och ev. två små bitar kak-choklad

Häll i mjölken i en kastrull och cinnavärm upp. Häll i några skedar kakao och rör om. Jag har som vanligt inga exakta mått, så det är bara att smaka av och känna efter! Fortsätt med sockret och kryddorna - de som gör chokladen! Tillsammans tar de fram chokladsmaken förstår ni, så man ska alltså inte ta så mycket chili att det bara smakar starkt (om man inte gillar det förstås), och inte heller så mycket kanel att det bara smakar risgrynsgröt. Nej, börja med små, små mått av varje, smaka av och se sen om det behövs mer av något. När den smakar fylligt, mastigt och riktigt chokladigt är den klar! Häll då upp i muggarna och häll den löst vispade grädden på toppen. Om man vill kan man också lägga en bit kak-choklad i botten på muggen, så får man en härlig smält-smet att ta itu med på slutet.

Underbart kan jag lova!

My best recipe for hot chocolate;

heat milk in a saucepan, and add cocoa, sugar, cinnamon, real vanilla, freshly grinded cardamom and fresh chili. Stir and taste it off until it has a rounded, full and really chocolately taste! Pour in big cups and top wiht whipped cream. It might not sound so special, but the spices really intensifies the cocoa, so, try it! I can't have enough of it when the fall's here, the rain's rattling on the windowpanes and my feet are cold no matter how many socks I put on them.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

7 kommentarer:

Emma sa...

Låter underbart gott! Måste absolut provas. Skulle sitta fint med en kopp i det här regnrusket..

Emma Prené sa...

Blev så sugen när jag läste ditt inlägg, så nu har jag gjort mig en kopp, himlans gott :) Det bästa med hösten är att sitta inne och mysa med en kopp choklad eller te!

Zizzi sa...

Låter hur gott som helst! Det måste jag prova!
Kram cissi

Tuss sa...

Jättebra tips! Ska göra en kopp ikväll när jag ska slappna av efter den här veckan...

Karoline sa...

YES! låter supergott. Jag tycker inte om kaffe eller te så detta blir nog underbart. Kram på dig!

Malin sa...

Låter väldigt gott. :) Jag brukar köpa någon form av "chokladpinnar" i en liten specialgodisaffär, då behöver man bara värma mjölken och så rör man med chokladpinnen i, så blir det varm choklad!

Mirjam Hemström sa...

Din varma choklad ÄR verkligen underbar! O'boy- och hockeykillenhistorien känns ju så väldigt bekant, kan bara inte komma på vem killen var? Men jag kommer ihåg storyn, och sitter och småskrattar för mej själv nu.

Åh, jag längtar tills du kommer! Då kan vi göra varm choklad på chokladkakorna i chokladkaksförrådet ;) KRAM!