tisdag 13 oktober 2009

Födelsedagsfint
Ja mina vänner, idag fyller jag 19 år. Det känns ganska precis som vanligt, men att jag faktiskt lever ännu är ju alltid ett skäl att fira!
Idag har det dock varit en väldigt vanlig dag, med jobb, tvättid och lite städning. Men, när jag var hemma i helgen firade jag desto mer!
Jag hade mest önskat mig väldigt praktiska grejer, som ett överkast och kuddar till sängen. Och, ja, se så fint det blev!
Det känns skönt att lägenheten blir mer och mer iordninggjord, det blir ju så mycket trevligare då. Eftersom att jag dessutom inte alls gillar vita väggar är det härligt med lite färg!
(och jag kan inte måla om, eftersom jag hyr i andra hand av min syster. och när hon bor här är vita väggar jättesnyggt. men det passar inte mig.)
När jag var hemma passade jag också på att dra en sväng till min favoritloppis;
Blå Porten Antik och Loppis.
Där kommer man aldrig tomhänt ifrån!
Den här gången blev det bl a de oemotståndliga, prickiga espressokopparna på första bilden för 170 kr, och den trevliga lilla mattan på den här bilden;
Perfekt!
Köpte också en likadan i svart-rött-vitt, som ligger i köket. Bilder kommer senare!
Och appropå köket; till det hittade jag en fantastisk string-inspirerad treplanshylla, som jag ska ställa upp alla fina kaffekoppar på. Den har matta, gråa galonklädda hyllplan med svarta sidor och är så himlans snygg! När jag får upp den på väggen får ni se.
(även betty grable ska få komma upp ordentligt på väggen...)
Förövrigt så funderar jag också på att måla gungstolen och karmstolen röda.
De är egentligen fina som vita, men när väggarna är likaså blir det så himla tråkigt! Vad säger ni?
Hej så länge, nu ska jag på Balboa-lektion!
Today is my 19th birthday!
It feels extremely ordinary, but the fact that one's still alive is always a reason to celebrate, I think.
Although, todays has been a very ordinary tuesday. I have worked, done the laundry, cleaned my apartment a little and so on. But, when I was at home this weekend I celebrated traditionally!
It was fun, and I got a lot of good presents. For example, I had wished for a bedspread and some pillows, and it turned out really nice! It makes my room look a lot more inhabited, and it's a lot cosier. It's no nice that my apartment's slowly coming together!
And, the colour really helps, since I don't like white walls at all (and I can't change it, since I'm renting this from my sister. when she lives here white walls looks great, but it doesen't suit me.)
When I was at home, I also visited my favourite fleamarket/antiqueshop; Blå Porten. You can't leave that place with empty hands!
So, I came home with some really, really sweet espressocups, two lovely carpets (one showing under the red table) and a fantastic, "String"-inspired bookcase, that I'm going to put up in the kitchen. You'll see it later!
And, now I'm off for Balboa-class!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

34 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

Grattis kära du! jag spenderade också min födelsedag igår med att städa lite :D

har också bara vita väggar, eller en grön men är så tråkigt. är seg med att få upp saker på väggarna.

Anonym sa...

I am not allowed to paint my walls either, our landlord won't let us! It's too bad, the place seems so incomplete with all that white!

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen =D

Jag har inga vita väggar alls, inte ens på toaletten, där är dom ljusrosa =) Det närmaste vita vi har är nog den grå tapeten vi har i det blivande barnrummet. =)

Madeleine sa...

grattis på födelsedagen, kära Miriam. kram!

Matilda sa...

Grattis till dig som driver världens bästa blogg!!:)

A sa...

Grattis på födelsedagen! :--)

Solanah sa...

Happy Birthday!

Kitten loves vintage sa...

Grattis på födelsedagen! Vita väggar är verkligen tråkiga, hos mig har vi ljusa nästintill vita tapetserade väggar fulla med rivor och hål osv som vi heller inte får göra nåt åt, eftersom vi hyr. Å andra sidan lär ingen veta ifall vi gör några hål till, men...Äh, om några år när vi har eget hus, DÅ!

Tycker definitivt att det skulle bli snyggt om du målade stolarna, dock är jag en aning partisk när rött är min favoritfärg ;)

En grej jag brukar inreda med är för övrigt tyg, alternativt en snygg gardin eller två, på väggen -ger massor med färg! Har även en och annan fin klänning hängandes på en galge på en krok på väggen, allt för att få mer färg...

Ok, nu blev det lite långt men hur som helst, ha så kul med inredandet!

maren helene sa...

Gratulerer med dagen :-)

Unknown sa...

Ha den äran på födelsedagen! :) hoppas att du har haft en underbara dag!
/Matilda

Unknown sa...

Grattis på din födelsedag! Jag måste bara säga att de prickiga kopparna är ju otroligt snygga! Wow. Vilket bra köp. Tack för en bra blog!

Redheaded woman sa...

happy birthday !! x

Maria ♥ sa...

Grattis, grattis! ^^

Libby sa...

Har den äran på bemärkelsedagen!

Miriam sa...

Grattis på födelsedan!^^

För att trolla bort vita väggar kan du sätta upp två sugproppskrokar (eller riktiga, om du får spika/borra. Vet inte hur det funkar att bo i lägenhet) och fästa snöre mellan dem. Sen är det bara att klädnypa dit alla fina biler i världen :)
(haha, åh, och om du tycker om retrovykort (<--- med tanke på den urtjusiga Lux-reklamen du har) så finns det fina för 5 pix styck på Drömhuset vid Östermalmstorg!:))

Fröken Hallqvist sa...

Grattis på 19 årsdagen! Jag tycker verkligen om de där kopparna på första bilden, letar efter liknande faktiskt.

Har lite frågor till dig som jag kanske kan skicka till din hotmail ist :)

Ha en trevligt fortsatt fördelsedag, Mvh Linda

Fröken Hallqvist sa...

P.S.
Hotmail... gmail menade jag*
D.S.

/Linda

Emma Prené sa...

Grattis grattis!
Du har så himla fint hos dig! Jag är verkligen avundsjuk på den dära skylten ^_^

Sara sa...

Grattis!
Jag håller tummarna för dig på fredag ;)

Moa sa...

Grattis grattis!!

lisa sa...

Grattis på födelsedagen!

och oh så fint du har det i din lägenhet! puss på dig jättefina du.

Casey sa...

Wishing you a very happy birthday, sweet Miriam!

Kristin sa...

Grattis på födelsedagen!:)

Nilla sa...

Grattis! Ha en fantastisk födelsedag!

Emma sa...

Ett STORT grattis!

Miss Cherry sa...

Grattis grattis! Hoppas dagen har varit fantastisk!

Ang. stolarna! Rött är fint men ljusblå, turkos eler ljusgult är också trevliga färger ;) (Säger jag som är i en pastell-period just nu *fniss*)

Anonym sa...

Nämen grattis!!!

Och hujedamej vad fint du har fått redan! Verkligen din stil. Såtjusigt så! :)

Lilly Lee sa...

Grattis i efterskott!

Lina sa...

Hej, va paff jag blev att hitta till din blogg.
Jag tror att du var med i något program i somras på radion, där du ringde in och berättade om dig själv. Stämmer det? vi var påväg hem från semestern och satt och lyssnade. Det måste vara du :-) Eller så har du en dubbelgångare! hihi

Miriam Parkman sa...

Tack tack tack kära ni!
Det är så fint av er med alla dessa kommentarer och gratulationer.
Det är ju faktiskt ni som håller igång den här bloggen!

Thank you all so much!
You know you are the ones who's actually keeping this blog alive...
I really appreciate your comments!

Hanna Persson sa...

Grattis grattis :)

Anonym sa...

Ett gammalt trick är ju att klä väggarna med tyg, som flera varit inne på. Hela väggen, över en dörr, mindre partier... Jag vet till exempel att Stig Lindberg designade ett tyg med mått så att det skulle passa att hänga över en dörr man inte använde :)

Och grattis!

Alveline sa...

Veldig koseleg leilighet. Liker retrostilen du har. Misunnelig på dei prikkete gardinene dine:)

Rebecka sa...

Vad fint du har det.
Grattis i efterskott fina Miriam!